Ålandsbanken Turku Wärtsilä Activ FURUNO FINLAND

Turku

TSR Kotka

K1300

Keskiviikko – Torstai 10-11.2.

Aamulla kiinnityimme poijuun Saballa. Suurin osa porukasta päätti lähteä valloittamaan Hollannin korkeinta kohtaa Mountsceneryä  900m.
Puolivälikorkeuteen Windwardsiden-kylää pääsi auto-kyydillä The Road- nimistä Saban ainoaa tietä pitkin, joka tarjosi mahtavia maisemia äkkijyrkkine putouksineen. Kiipeily puolestavälistä hyvää mutta jyrkkää polkua pitkin kesti n. 3 tuntia. Moni kävi lunastamassa Diplominsa Certificate of aschievement  : Visiting the highest point of Kingdom of Netherland.
Jännityksentäytteisen Saban poijussa vietetyn öyn jälkeen oli helpotus jatkaa matkaa kohti päätepysäkkiämme miedossa pasaatituulessa aamuauringon lempeän loisteen heijastellessa purjehtijoiden kasvoilta. Saavuttuamme Saint Martinin Marigotin kaupunkiin vietimme viimeistä iltaa maailman parhaiden Pina Coladojen merkeissä rantaravintolan terassilta kulkuneuvoamme Vahinea ihaillen.

Tiistai 9.2.2016 klo:23.00 jossain merellä kohti Sabaa

Aamulla nukuttiin myöhään ja osa käytti hyväkseen aamusuihkun mahdollisuutta vielä kerran. Kilpikonna kävi tervehtimässä Vahinea vielä ennen lähtöä Antigualta. Edessä on koko yön purjehdus Saballe. Antiguan jälkeen seuraavan kerran näimme maata, kun ohitimme Redondan pienen saaren, jolla ei ollut asutusta eikä puita. Saari on joskus toiminut louhoksena ja enää siitä muistutti vain pieni tönö kallion huipulla. Tomaattikeittoa nautimme lounaaksi ja Redondan läheisyydessä nappasi koukkuun tonnikala, joka nyt odottaa medaljonkien muodossa jääkaapissa huomista. Päivälliseksi söimme riisiä, kasviksia ja kanaa, jonka kruunasi kookosmaito... se pelastaa onnettomimmankin kokin. Tällä hetkellä seilaamme pimeydessä ja suuntana on kolme tähteä styrpuurissa. Fosfosiplanktonia tuikkii meressä.

Nyt nukkumaan hetkeksi ennen seuraavaa merivahtivuoroa. Öitä!

Ville, Elisa ja Kirsi

Perjantai Dominica → Les Saints (Terre De Haut), Guadeloupe

Aamupäivän vietimme tutustuen Portsmouthin kylään ja Dominicalaiseen elämäntapaan, sekä dinghy-laituria lähimpänä olevaan rantabaariin. Puolenpäivän maissa, uintihetken jälkeen, nostimme ankkurin ja lähdimme purjehtimaan kohtalaisessa tuulessa kohti Guadeloupen edustalla olevaa Les Saintsin saariryhmää. Iltapäivällä perille päästyämme yritimme aluksi jäädä Petit Anse -poukamaan, mutta koska se oli jo varsin täynnä purjeveneitä, emmekä löytäneet sopivaa poijua, päätimme mennä snorkkeloimaan hetkeksi viereisen Ile de Caprin saaren edustalla ja sen jälkeen siirryimme yöksi poijuun tuuliselle lahdelle Terre De Hautin kylän edustalle. Perjantai- illan kunniaksi lähdimme kylille syömään ja viettämään iltaa, mutta saimme huomata kaikkien ravintoloiden olevan jo varattuja ja päädyimme nauttimaan pizzasta ja hampurilaisista paikallisessa ”pikaruoka”-paikassa. Pizza toi kotoisasti mieleen kaupan hyllyjen ”roiskeläpät”, mutta hyvin teki kuitenkin kauppansa. Muutama tanssiaskel vielä yökerhon tapaisessa ja Piña Coladat jälkkäriksi. Veneelle palattuamme lämmin iltatuuli piti virkuimpia vielä hetken ajan hereillä, mutta ennen pitkää sitkeimmätkin simahtivat kuuman päivän jäljiltä.

Tuure, Antti, Nina ja Tomi

Torstai 4.2.2016 klo:20.17

Dominica Portsmouth Eilen tapasimme Le Marinissa Martiniquella ja lähdimme seilaamaan kohti Martiniquea. Olimme siis yötä Anse d´arletissa vain pienen matkan päässä lähtöpisteestämme. Sää olin tyyni ja kaunis ja tähtitaivas kirkas. Pääsimme heti tositoimiin ankkurivahtivuorojen merkeissä. Kuulemma tuuri klo 02-04 oli vastoin ennakko-odotuksia paras – reippaat vahtimme bongailivat tähdenlentoja ja kuun nousun.

Aamulla nostimme ankkurin ja suuntasimme kohti Dominicaa. Varsin tyyntä oli edelleen, joten purjeet pidettiin alhaalla lähes koko reissun ajan, vähän vain testattiin genoaa. Delfiinit ja pikkuiset lentokalat pitivät meille seuraa ja treenasimme solmuja. Havaitsimme myös parin käytännön esimerkin kautta, että SK50 ei ole uskon asia, kyllä ne rasvat oikeasti toimii. Lounaaksi söimme huikean hyvää herkkusienillä terästettyä kasviskeittoa ja jälkkäriksi kahvit ja suklaakeksit. Myös päivällistiimi venyi upeaan suoritukseen ja nautimme tonnikalapasta-ateriastamme auringon alkaessa painua mailleen, samalla odottaen green flashin ilmaantumista. Perille satamaan saavuimme hiukan auringonlaskun jälkeen. Osa kävi vielä iltauinnilla ja kohta on käynnistymässä canasta-turnaus.