Wärtsilä Ålandsbanken Turku Activ FURUNO FINLAND

TSR Turku

K1298

18-19.1.2016
Denna dag tillbringade vi i Beque. Efter morgonmålet åkte endel med taxi på rundtur kring ön. Vi besökte bland annat The turtle Sanctionary, där en äldre fiskare vigt sitt liv till att rädda stammen av havssköldpaddor. Vid tolv tiden åt gänget lunch i land. C.15 tiden var alla tillbaks ombord och förberedelserna för kommande sista etapp som nattsegling gjordes. Klo 17 var allt klart och vi kastade loss från bojen och den långa seglatsen tillbaks till Le Marin började. Seglingen började i lätt bris med storseglet revat, då vi kom ut från bukten på det öppna havet. Då vi kom iskydd av St Vincent var det nästan stiltje så vi fick lov att startta motorn. Ett lätt duggregn och en tropisk värme gjorde en magisk känsla. Efter c. 2 Timmar då vi kom bort ifrån skyddet av St Vincent tilltog vinden med riktning nordost så den skumppiga färden började. Vid gryningen då vi kommit väst om St. Lucia bongade Julius en val som simmade en god stund inom synhåll innan den dök. Klo. 8.30 kunde vi kasta ankar för ett kort stopp med morgonmål och simning på St.Lucia i Rodney Bay. Därefter fortsatte färden mot Le Marin med vinden stick istäv. Några sjömil före Le Marin fick vi en våldsam regnskur från Atlanten över oss, regnet kändes som hagel mot kroppen, samtidigt ökade vinden till 12m/s men tur så var den lika snabt förbi som den kom. Därefter fortsatte seglatsen i solsken och värme. Framme i hamnen var vi c. 15.30, därefter dusch och en god middag. I dag onsdag skall sakerna packas och Vahine städas för nästa gäng. Ett glatt gäng från Esbo tackar för en underbar resa med Vahine.

Ett stort tack till skepparen Bena och styrman Julius för gott omhändertagande.

17.1.2016
Färden fortsatte mot Beque c. 8.30 efter morgonmålet. Storseglet och genuan hissades, seglingen fortsatte i regnskurar med frisk vind. Framme i Admiral Bay efter en färd på 30nm förtöjde vi vid bojen c.13.30. Däerefter åt vi lunch också for endel av gänget iland för att bekantta sig med staden Port Elisabeth, tyvärr var det mesta stängt då det var söndag. På kvällen åt vi en god paella som middag ombord.

16.1.2016
Till morgonmål fick vi njuta av Benkos havergrynsgröt ala Vahine, samtidigt berättade Bena för oss om möjligheterna till dagens program och vi beslöt att hålla en mellandag och ligga kvar i ankar vid Chatham bay. På förmiddagen var en del och snorkla och andra bara njöt och tog det lugnt på Vahine. Efter lunchen som sin vana trogen var god, tog alla det lugnt och vi utförde dagens uppgifter enligt vaktlista. Småningom for vi i land för förfriskningar och ännu engång och snorkla. Då vi kom tillbaks började vi laga mat samt väntta på middagen. I morgon efter frukosten fortsätter färden mot Bequia.

15.1.20016
Vi åt en god och glad middag på restaurang Bouganville. Under kvällen ökade vinden så kaptenen Bena och styrman Julius tog bort landgången från båten.
På morgonen fixades landgången tillbaks, men man måste ha tungan rätt i munnen för att komma iland och ombord. Kl. 11.00 var alla ombord och ankaret hissades och färden fortsatte mot Chatham bay på andra sidan av Union Island. Vi seglade med stora genuan i lätt bris c. 1 timme. Väl framme åt vi en lukulliskt och ”välkryddad” lunch ombord. Därefter hoppade en del av gänget i plurret för att snorkla och kolla lokala fiskar. Resten stannade ombord och fixade mesanbommens lamppa och oljade toalettdörrarnas lås. Därefter besöktehela besättningen en av de lokala ”krogarna” för förfriskning. Då vi återkom till Vahine hade ”Astrid” fixat middag åt oss, som igen var jätte god. Efter middagen var alla klara för sängen. God natt!

13.1-2015

Aaamu uinnin ja aamupalan jälkeen matka jatkui kohti Tobago Cays, n. 25 merimailia. 4,5t purjehduksen jälkeen saavuttiin ankkuripaikalle kauniiseen laguuniin.. Siellä oli monta muutakin venettä. Porukka lähti heti dingillä rantaan ja snorklaamaan. Illalla Mr Fabulous tarjosi meille huikean hummeri aterian. Tuuli yltyi 8-10m/s ja kotimatka Mr Fabouluksen veneellä oli haastava, onneksi vesi oli lämmintä kun vaatteet kastuivat. Ilta vietettiin Vahinella ja yö ankkurivahdissa navakassa tuulessa.

De lokala ”landkrabborna” som hade hyrt in sig i snäckskal av olika storlek tittade smått förnärmat på oss när de blev störda av ljuset från våra pannlampor då vi gick längs stigen till Mr Faboulos båt.

14.1.2015
Ankarvakt i en frisk vind på upp till drygt 10 m/s på natten var rätt skumpigt i förkojerna. Fin soluppgång i avtagande vind – och inte en enda tupp som började gala kl 02.00. Frukosten smakade alla lika bra som alltid också om vi efter lobsterpartyt trodde att ingen orkar äta då ännu efter all den mat vi tyngt i oss.
Redan klockan 9.00 for de första av oss ut med dingyn till en liten ö för att kanske få fota legu-anerna innan vi åkte till en annan liten ö för att snorkla i den ännu rätt hårda sjögången. När vi kom i land kunde vi genas räkna till åtminstone 6 st ganska oblyga leguaner av olika färg och storlek på den vita sandstranden. Bottnet visade sig vara bra för snorkling, hela stim av en massa olika småfiskar, någon sköldpadda och en rocka.
Nästa haltpunkt blev Union Island där vi stannade för en del uppköp och övernattade.

12.1.2015

aamulla osa porukasta lähti kävelemään pienelle vesiputoukselle ja osa jäi maihin katsomaan kulisseja ja käymään suihkussa.. Matka jatkui taas n. 10 maissaa kokka kohti Mustique johon oli matkaa n. 25 merimailia, purjehdus tapahtui kevyessä tuulessa. Lähdimme heti koko porukka maihin tutustumaan saareen taksikyydillä. Illalla käytiin syömässä Basils Barissa koko porukka, siellä pöytä oli katettu koreasti ja saatiin todella hyvää ruokaa.

11.1.2015

Tänään purjehdittiin St. Luciasta, St Vincentin Wallilabou bayhin, missä filmi Pirates of Caribbean kuvattiin. Purjehdus oli täysin vastakohta eiliseen, kevyet tuulet auringon paistaessa n. 6t. Kun saavuimme ankkuripaikalle joka suunnasta tuli paikallisia asukkaita, pienillä jollilla, surffilaudoilla, myymään hedelmiä ja kaikenlaista rihkamaa. Illan vietettiin Vahinella ja yöllä pidettiin ankkurivahtia vuoroissa.

10.1.2015

Aamulla lähdettiin Le Marinin satamasta pilvisessä ja tihkusateisessa säässä, moottori apunaan. Tullessamme vapaille vesille nostettiin purjeet samalla kun sade yltyi. Tunnin päästä tuuli tyyntyi ja jouduttiin käynistämään moottoria. Alku ei ollut ihan kuvitelmiemme mukainen. Matkalla bongattiin lentokaloja ja delfiinitkin kävivät näyttäytymässä. Tultuamme lähempää St Lucia pilvet hälvenivät ja tuuli yltyi joten purjeet nostetti uudestaan.N. Klo 15 saavuimme Soufieren satama poukamaan ja kiinnityimme poijuun. Kun oltiin ankkuroitu osa porukast kävi uimassa kirkkaassa lämpimässä vedessä. Ihanaa. Osa porukasta lähti käymään kylässä.. Klo 18 tarjottiin illallista spagetti bolognes joka maistui hyvältä. Pienen ruokatauon jälkeen porukka olivat valmiit yöpuille.

9.1.2015

Olemme 5 pariskuntaa jotka olemme seikkailumatkalla Vahinen kanssa Karibialla.
Saavumme Le Marinin satamaan  n. Klo 11.00 ja astumme purjelaivaan.
Kapteenimme Bena toivottaa meitä tervetulleeksi ja sen jälkeen suoritamme hyttien arvontaa. Edellisen reissun kapteeni Kari ja perämies Julius olivat kaupassa hankkimassa ruokaa meidän reissulle. Kun tavarat olivat viety hytteihin lähdimme lounaalle. Tullessamme takaisin saatiin pieni briefaus toiminnasta Vahinella ja silloin olivat Kari ja Julius jo paikalla. Iltaa vietimme Vahiinella ja satamassa.