Activ Turku Wärtsilä FURUNO FINLAND Ålandsbanken

Vahine K1297

08.01.2016
Le Marin/MArtinique
Aamu valkeni aurinkoisena, osa porukasta kävi Mango Bayssa aamiaisella, osa nukkui pidempään kuin oli kapteenin lupa. Kamojen kasaus ja porukkasiivous ja Vahine on jälleen valmis uuteen legiin. Kiitokset Karille ja Juliukselle  mieleenpainuvasta kokemuksesta  Karibian vesillä. Hieno juttu, että Purjelaivasäätiö tarjoaa mahdollisuuden tutustua purjehtimisen saloihin iästä ja purjehduskokemuksesta riippumatta. Kiitokset myös kaikille legiin osallistujille, me kaikki yhdessä teimme matkasta ikimuistoisen.
Purjehtimisessa päämääränä on matka eikä määränpää ja nyt matkamme jatkuu monta kokemusta rikkaampana.

07.01.2016
Le Marin / Martinique
Aamu alkoi pikaisella turistikierroksella Pyhän Pärren kaupungissa kahvia hörppien ja sitruunaleivosta mussuttaen. Pärren lämpimien tuulien siivittämänä saavutimme Grande Ansen kilpikonnain suojasataman ja snorklaus-tietopläjäys-rastiradan. Ja tulipa siinä samalla muutama ihan ihka elävä hummerikin bongattuan merten uumenista. Tuulen jumalat olivat suotuisat läpi päivän ja takasivat S/Y Vahinelle otollisen viimeisen purjehduspäivän pärskeineen ja lukemattomine solmuineen. Päivän kruunasi kurrikana-illallinen viimeisenä ateriana Vahinen vatsassa kiinnitysköysien iskeydyttyä laiturin pollareihin ja kuin kirsikkana kakussa marinassa odotti vielä lämmin makeavesisuihku suolaisia, hikisiä, rasvaisia ja osittain balsamoitujakin merenkävijöitä.

06.01.2016
St. Pierre / Martinique
Lopulta koitti aika siirtyä Dominicalta takaisin Martiniquelle. Roseausta alkoi pitkä merimatka saarelta toiselle. Muistoissa oli melkoinen hyörintä ja pyörintä mainingeissa, kun ylitimme samaa etappia ensimmäisen illan yöpurjehduksella. Onneksemme tämä siirtymä oli leppoisampi, saimme nauttia reippaasta merisäästä ja pienestä sateesta, mutta muuten säästyimme suuremmilta höykytyksiltä – keittiövuorolaisia lukuunottamatta.
Saavuimme St. Pierreen eli Pyhään Pärreen (kapteenin käännös) iltaisella.
Osalle reissulaisista kaupunki oli tuttu, joten osasimme suunnata heti paikalliseen kahvilaan, jonka sitruunamarenkipiirasta ja kahvia odotettiin kuumeisesti. Saimme kuitenkin huomata, että sekä piirakka että kahvi olivat kahvilasta loppu! Tyydyimme vaihtoehtoisiin piirakoihin ja mehuun, molemmat maistuivat porukallemme erinomaisesti. Osa jopa viihtyi maissa niin hyvin, että päätti tulla seuraavana aamuna nauttimaan aamupalaa samaiseen kahvilaan – toivottavasti kahvia on tuolloin tarjolla.
St. Pierressä illan shown tarjosivat pikkukalat, joita oli miljoonittain laivamme ympärillä. Huomasimme pian, että kaloja pyörivät syömässä suuret petokalat, joita laivamme kalastajat yrittivät narrata laivan kannelta.
Heillä ei ollut kovin suurta onnea toisin kuin lepakoilla, jotka kaartelivat ympärillämme nappaamassa pinnasta kaloja. Emmepä olleet aiemmin kuulleet kalansyöjälepakoista.

Vahine Blogi K1297
05.01.2016
Roseau
Illanviettäjät saapuivat veneelle hyvissä ajoin alkuillasta. Roseaun kaupunki oli ollut hiljainen-  kuulimme, että keskustassa on pääosin toimistotiloja ja työntekijät asuvat kaupungin ulkopuolella- tämä selittänee lähes aavemaisen tunnelman kaupungin illassa. Aamuyöstä alkoi rankka, 4-5 tuntia kestänyt sade, joka onneksemme lakkasi aamupalan aikoihin. Aamulla jakaannuimme kahteen ryhmään, osa porukasta lähti kaupungille ja  saivat postimerkitkin ostettua, iltapvällä postissa vietettiin työntekijän sukulaisen poismenon johdosta suruaikaa ja postimerkkimyynti oli tämän vuoksi keskeytetty. Pannariainekset saatiin marketista ja lounaan ainakin osa porukasta kuittasi pannarikahvilla.
Toinen joukkue lähti aamupäiväksi kukkapuutarhan (Botanic garden) ja Boerin Laken kautta Trafalgar putouksia ihailemaan. Saimme myös lähtösatamassa luvatun makean veden kylvyn , joka maistui ihanan suolattomalle.
Iltapäivällä ryhmät vaihtoivat osia ja illaksi kokoonnuimme Vahinen salonkin syömään maukasta pekonipastaa. Huomisen purjehduksen päämäärä on ainakin allekirjoittaneelle avoin, mutta eiköhän sekin selviä kun purjeet taas aamulla nostetaan salkoihin.

03.01.2016
Portsmouth
Aamu valkeni Portsmouthin edustalla pilvisenä. Maukkaan aamupalan jälkeen ensimmäinen ryhmä lähti oppaana toimineen Alexin veneellä Indian Riverille.
Tutustuimme samoihin maisemiin kuin Columbus aikoinaan tullessaan Dominican edustalle Marraskuun 3. päivä 1493. Saimme kuulla tarinoita jokeen liittyen. Alex kertoi täällä kuvatun elokuvan Pirates of the Caribean (II), josta todisteena näimme narusta roikkuvan luurangon ja mökin, jota oli kertomuksen mukaan käytetty kuvauksissa. Luonnonmukaisempaa näkymää edustivat sademetsän kasvillisuus ja kookkaat ravut- Toisesta ryhmästä osa oli nähnyt Boa-käärmeen. Vierailimme myös sademetsän keskellä sijaitsevassa ”baarissa”, jossa olisi halutessaan saanut ”dynamiitti-paukut”. Loppupäivä sujui leppoisasti joko veneellä tai pieneen kaupunkiin tutustuen. Kaupungin pääkatu oli sunnuntaina hiljainen ja muutoin kovaäänisesti taustalla kuuluvat Karibian rytmit olivat hiljentyneet päiväksi. Illallista nautimme jälleen veneellä – ja miten ruoat onnistuvatkaan hyvin! - Huomenna aamulla nostamme purjeet ja suuntaamme kohti etelää, Roseaun kaupunkiin.

02.01.2016
Dominica
Aamusnorklauksen jälkeen lähdimme Pyhimysten saarilta kohti Dominicaa hyvässä tuulessa, Reetan toiveesta nostimme myös mesaanipurjeen. Ahti ei oikein suonut antejaan, vaikka pyyntiyritystä oli – myöskin delfiinit ovat edelleen muilla vesillä. Matkalounaan jälkeen pysähdyimme snorklaus- ja kahvitauolle Dominican koillispuolelle, josta jatkoimme ankkuriin Portsmouthin edustalle. Alex kävi veneemme vierellä kertomassa seuraavan päivän retkivaihtoehdoista. Sandys Beach Bar'iin oli tullut 3 kuukautta sitten Ranskasta uusi omistaja joka oli uusinut laiturin ja pöydät. Pöydät oli uuden omistajan mukaan tarkoitus hioa ja lakata ”huomenna”. Ikuistimme Vahinen ja itsemme nimmareilla baarin terassin seinälle. Illalliseksi nautimme maukkaita tortilloja. Unten maille vaivuimme miljoonien tähtien alle.

01.01.2016
Terre d'en Haut

Aamulla suoritimme ankaran äänestyksen päivän ohjelmasta. Voittajaksi selviytyi saarikävely ja uinti eri rannoilla, jota täydensi lounas maissa.
Menimme kukin omia polkujamme, mutta suurin osa löysi vuoren päältä Napoleonin linnoituksen (hämmentävästi valmistunut 1800-luvun lopulla), tuulisen palmurannan sekä hyvän kalalounaan. Rentouttavan päiväretken jälkeen nostimme ankkurin ja purjeet. Kiersimme koko saaren ja pääsimme harjoittelemaan vendoja ja jiippejä. Tuulet olivat erinomaiset ja Vahine kulki kauniisti. Delfiinejä tai valaita ei vielä valitettavasti nähty.
Ankkuroimme melko lähelle edellistä yöpaikkaa, palmuniemen toiselle puolelle. Illalliseksi nautimme erinomaista kanacurrya, joka keräsi ylistystä syöjiltään. Rauhallinen ilta veneellä sujui lintuäänitietovisan ja valokuvien ihastelun merkeissä.

31.12.2015
Iles des Saintes / Bourg Des Saintes

Uutta vuotta otettiin vastaan pyhimysten saarten vesillä. Päivällä oli käyty tutustumassa Terre d'en Hautin kylän putiikkeihin ja ravintoloihin, mutta ilta vietettiin veneellä. Juhlaruokaa ei ollut tarjolla, vaan nautimme pastaa ja jauhelihakastiketta. Illalla muutama reipas lähti tarkistamaan, millaista karnevaalitunnelmaa saarella on tarjota uuden vuoden aattona. Olimme ilmeisesti liian aikaisin liikkeellä, sillä paikat olivat tyhjiä eikä karnevaalitunnelmasta tietoakaan. Päädyimme suositusten perusteella värikkääseen ravintolaan, jonka piña coladoissa ei rommia säästelty. Täällä lausahdus ”mennään yhdelle” saa hieman eri merkityksen, kun kukaan ei pysty toista yhtä tujua drinkkiä nauttimaan. Vähitellen ravintoloihin alkoi saapua juhla-asuisia ruokailijoita. Katselimme kateellisina paikallaista perhettä, joka oli koristellut asunsa valonauhoilla. Valot reunustivat esimerkiksi silmälaseja, kravatteja, mekon muotoja ja kenkiä. Melkoinen sisääntulo! Kun lähdimme kävelemään takaisin veneelle, pysähdyimme aukiolle, jossa bändi aloitteli. Karibialaisia rytmejä tanssi kourallinen paikallisia ja muutama veneturisti. Myöhemmin yöllä kansivahdit saivat kuunnella esityksiä aamuneljään asti, jonka jälkeen DJ vielä soitteli hittejä viimeiseen vahtiin saapuneelle. Uuden vuoden vastaanoton kruunasi komea ilotulitus, joka näytti erityisen hienolta mereltä päin katsottuna. Harmillisesti vain muutama jaksoi nousta tulitusta katsomaan, taisi vielä univelka painaa nukkujia.

30.12.2015
Le Marin

Uusi legi, uudet kujeet. Legien välipäivä kului siivouksen, pyykkäyksen, ruokavarastojen täydentämisen sekä vantti- ja kaidevaijerikorjausten merkeissä. Miehistö saapui Vahinelle täsmällisesti puolen päivän maissa, jonka jälkeen siirryttiin tuttuun tapaan Mango Bayhin suunnittelemaan tulevaa purjehdusviikkoa Dominican ja Guadeloupen saarille. Pikaisen suunnittelupalaverin jälkeen päällystö lähti hoitamaan paperihommat satamakonttoriin ja miehistö jäi nauttimaan ravintolan antimista; ruoka oli maittavaa ja jäätelöannokset superisoja. Kylläisinä palasimme veneelle, josta jokaiselle oli löytynyt oma petipaikka ja vahtiryhmät sen mukaisesti.
Köydet irtosi noin neljän maissa ja lähdimme etenemään pohjoiseen, edessä pitkä yötaival. Tuuli puhalteli rauhakseen 8-10m/s, saarten suojassa vähemmänkin. Pari kertaa täytyi ottaa Sisu avuksi, kun vauhti tippui alle solmuun saarten korkeuseroista johtuen. Aallokko oli saarten välissä kuitenkin riittävän isoa uudelle miehistölle ja matka tuntui pitkähköltä, noin 100 mailiahan sitä edettiinkiin Iles Des Saintesin pyhimysten saaristoon Guadeloupen pääsaaren eteläpuolelle. Pysähdyttiin poukamaan uimaan ja snorklaamaan, jonka jälkeen lähdettiin etsimään poijupaikkaa läheltä kylää. Poijuja ei kuitenkaan ollut vapaana, joten ankkuroitiin pienen matkan päähän kylän rannasta. Mielenkiinnolla odotellaan millaiset uudenvuoden juhlinnat täällä järjestetään, yhdet ilotulitukset eilen jo merelle nähtiinkin Martiniquen saarelta.