Turku Activ Wärtsilä Ålandsbanken FURUNO FINLAND

Uudenvuoden purjehdus

Perjantai 30.12.2016

Le Marin, Martinique

Purjehdusjengi saapui Vahinelle puolelta päivin. Perjantaina ei kuitenkaan vielä päästy liikkeelle, sillä kannen alla oli lattia auki ja martiniquelaiset koneenkorjaajat rassasivat moottoria kuntoon kädet rasvassa.

Iltapäivä käytettiin tutustumiseen ja reissusuunnitelman läpikäyntiin.

Miehistön virkaa tekivät kapteeni Pertsa ja perämies Leksa, ja mukana matkassa olivat Katja, Pasi, Sofi ja Tero (A-vahti), Hanna, Mikael ja Tomi (B-vahti) sekä Anu, Ida ja Mari (C-vahti).

Lauantai 31.12.2016

Le Marin – Schoelcher, Martinique

Uuden vuoden aattona treenailtiin Pertsan johdolla paalusolmuja ja jännitettiin saavatko koneenkorjaajat Vahinen koneen viimein reissukuntoon.

Ja saivathan ne. Puolen päivän jälkeen päästiin  irrottamaan köydet ja starttaamaan purjehdus Le Marinista Martiniquen rannikkoa myöten kohti seuraavaa kohdetta, joksi valikoitui Fort de Francen länsipuolella sijaitsevan Schoelcher.

Illansuussa ankkuroiduimme Schoelcherin eteen sopivan laiturin eteen. Iltauinnin ja nokosten jälkeen kapteeni kiikaroi rantabaarista tuoreita piña coladoja. Iskimmekin dingin vesille ja lähdimme viettämään aattoa Lili's -baariin.

Puolilta öin nautimme vielä pikkumukit kuplivaa veneen kannella ja summasimme kuluneen vuoden sekä toiveemme seuraavalle.

Sunnuntai 1.1.2016

Schoelcher – Portsmouth, Dominica

Vuoden 2017 ensimmäinen aamu avautui aurinkoisena, kun lähdimme aamuseitsemältä Martiniquelta kohti Dominicaa.

Purjehdussää oli mitä mainioin ja pääsimme avomerellä kulkemaan Atlantilta saapuvissa nelimetrisissä aalloissa. Matkalla delfiiniparvi tuli tervehtimään meitä veneen keulan viereen.

Kapteeni sai matkalta pyydystettyä kultamakrillin eli mahi mahin käyttäen itse vaaleanpunaisesta kumihanskasta kyhäämäänsä niin sanotulla East Caribbean Dolphin Killer -viehettä. Matkalla treenailtiin myös solmukurssin jatko-osassa argentiinalaista heittosilmukkaa.

Ankkuroiduttuamme Dominican Portsmouthiin C-vahti haudutteli kultamakrillin illalliseksi kermassa ja valkoviinissä. Hyvää oli!

Karibian lempeissä säissä päästiin avaamaan niin purjehdus-, uinti- kuin kalastuskausikin heti vuoden ensimmäisenä päivänä.

Maanantai 2.1.2016

Portsmouth – Les Saints, Guadeloupe

Maanantaina jatkoimme heti aamutuimaan Dominicalta Ranskan Guadeloupeen kuuluvia Les Saints -saaria kohti. Purjehdus eteni sulavasti ja vikkelästi, joten pääsimme poijuun sopivalle snorklailupaikalle saariryhmän sisälle jo reilusti ennen puolta päivää.

Osa porukasta teki minivaelluksen pikkusaaren huipulle Josephina -linnoituksen raunioille ja muut kävivät kurkkimassa snorkkeleiden avulla guadeloupelaisia pikkukaloja.

Illaksi otimme poijupaikan pittoreskin Bourgh des Saints -kylän edestä. Koko jengi kävi kylillä tarkastamassa meiningin ranskankaribialaishenkisessä kalastajakylässä ja osa kipusi kukkulan päälle Napoleonin linnoitukselle, joka tosin oli jo suljettu. Auringonlaskun aikoihin nautittiin  erityisen rommipitoiset piña coladat ennen illallista paatilla.

Tiistai 3.1.2016

Les Saints – Roseau, Dominica

Tiistaina lähdimme taas liikkeelle aikaisin ja purjehdimme koko päivän Dominican  pääkaupunkiin Roseauhun. Vahine paineli sulavasti hyvissä tuulissa aina Dominican sivulle saakka, ja matkalla bongattiin myös pieni valas, joka sai ryhmässä aikaan riemunkiljahduksia.

Iltapäivä kului hikoillen tyvenessä, kun etenimme hitakaisesti Dominican kylkeä myöten. Illaksi pääsimme kuitenkin Roseaun taakse sukelluskoulun eteen poijuun. Varasimme paikalliselta poijumieheltä Dennisiltä seuraavaksi päiväksi kiertoajelulun saarella, imailimme muutamat paikallisbisset rantabaarissa sekä 2017 vuoden parhaimmat karibialaiset pina coladat ja kävimme illallisen jälkeen elämyksistä kylläisinä nukkumaan.

Keskiviikko 4.1.2016

Roseau – Rodney Bay, St Lucia

Aamiasen jälkeen kapteeni painui omalle sukellusretkelleen ja muu ryhmä hyppäsi paikallisen oppaan Armstrongin eli Stoven minibussiin. Kaveri esitteli Dominican luontoihmeitä poikkeuksellisen asiantuntevasti – parin sadan metrin välein tehtiin pieni stoppi ja Stove haki puskasta milloin minkin hedelmän tai maustekasvin maistettavaksi tai nuuhkittavaksi. Dominica on miehen mukaan kuin yksi iso hedelmätori – ja totta tosiaan tien poskessa kasvoi kahvia, kanelia, kaakaota, kookosta, banaania, muskottipähkinää, sitruunaruohoa ja noin puoli tusinaa muuta aromaattista tai syötävää kasvia.

Saaren luontoa ei siis turhaan mainosteta. Kasviston ihailemisen lisäksi näimme kiehuvia rikkilähteitä, uimme tulivuoren purkauksessa muodostuneessa Titou Gorge -luolassa (tuttu myös Pirates of the Caribben -elokuvasta) ja pulahdimme veteen myös jylhien Trafalgar Falls -vesiputousten alla.

Lopuksi teimme vielä iltapäiväkävelyn Roseaun keskustassa ennen paluuta veneelle.

Viiden maissa lähdettiin jälleen liikkeelle yöpurjehdukselle St Luciaan. Myös yöpurjehdus oli huikea kokemus – kirkkaan tähtitaivaan alla, kuun kumottaessa teimme kolmessa vuorossa matkaa kohti Etelän ristiä aina Rodney Bayhin, johon saavuttiin auringon nousun aikoihin noin kuudelta.

Torstai 5.1.

Rodney Bay, St Lucia

Pääsimme lisäämään vielä kolmannen maan eli St Lucian matkallemme. Rodney Bayssa päästiin taas nauttimaan makean veden suihkusta ja satamafasiliteeteista.

Päivä sujui leppoisissa merkeissä. Osa joukosta teki pienen bussireissun pääkaupunki Castriesiin ja muut tutustuivat Rodney Bayn happy hour ja wifi -tarjontaan. Yövyimme yön satamassa.

Perjantai 6.1.

Rodney Bay – Le Marin

Viimeinen purjehduspätkä takaisin Le Mariniin. Pääsimme myös tekemään reissun päätteeksi matkan ainoat kuusi vendaa! Muuten tuulet olivat Karibialla helpot: lähes koko matkan sivutuulta idästä sopivan voimakkaasti.

Teimme pienen uintistopin Saint Annen edustalla ja jatkoimme puolilta päivin Le Mariniin. Illalla kerrattiin matkan huippuhetket: mieleenpainuvimmiksi mainittiin muun muassa delfiinien ja valaan bongaus, Dominican vesiputouskierros, avomeripurjehdus isoissa aalloissa sekä tietysti upea reissuporukka, jossa oli kerrassaan hienoa purjehtia. Matka oli ylittänyt  kaikkien odotukset.

Viimeisenä iltana käytiin vielä kuuntelemassa satamabaarissa martiniquelaista bändiä ja tanssittiin kapteenin opettamaan skandinaavista kolmen askelen karibialaista salsaa. Kerrassaan upea matka.