Ålandsbanken Turku Activ FURUNO FINLAND Wärtsilä

  • STAF Online
  • STAF on Facebook

Activ

Wärtsilä

FURUNO FINLAND

Ålandsbanken

Turku

Danfoss

TSR Kotka

STI

Danfoss

Turku

TSR Turku

Benalmadena-Ceuta-Madeira-Las Palmas

 


9.11.2016 keskiviikko
No niin. Donald Trump on sitten Yhdysvaltain uusi presidentti. Tämä tieto tavoitti Vahinen miehistön noin seitsemän tunnin ja 50 mailin matkan päässä Madeiralta, kun puhelimissa alkoi taas olla kenttää. Sitä ennen elimme onnellisessa uutispimennossa viidettä päivää... Vain tuuli, taivas, tähdet ja mainingit seuranamme. Sekä satunnaiset delfiinit, tonnikalat ynnä muut meren olennot.
Nyt kuitenkin kutsuu sivistys, kun Madeira häämöttää edessä. Funchalin satamaan emme mahdu, koska aluksemme syväys on kolme metriä ja satamassa syvyys alle tämän määrän. Lisäksi siellä kuulemma on paikkoja vähänlaisesti, ilmeisesti lähestyvän ARC:in takia.
Juuri äsken kapteenimme sai järjestettyä meille paikan toisessa satamassa Funchalin lähellä. Kumivene siis jäänee pakkaukseensa, mikä lienee mukava tieto miehistölle. Edessä on puolentoista päivän tehokas tutustuminen Madeiran ihmeisiin. (Moni odottanee myös sataman mukavuuksia, kuten esimerkiksi suihkua.)
Tuulta on riittänyt mukavasti ja matka on taittunut vauhdikkaasti kookkaiden maininkien saattelemana. Tämä loppurypistys Madeiralle ajetaan moottorilla, ja paraikaa kannella otetaankin purjeita alas.
Useimmat ovat jo sopeutuneet veneen vahtivuorojen määrittämään rytmiin, ja untakin on jo saatu mukavasti. Elo on sopuisaa tässä mikrokosmoksessa, ja fiilis hyvä.
3. vahti Kaisu, Timo ja Jussi
 
 
08.11.2016 tiistai
Aamuyö oli pilvinen ja pimeä,laikkuja tähtitaivasta nähtiin. Taikauskoiset merenkävijät näkivät välillä tummissa pilvissa kirkkaan ristin vai oliko se suojelusenkeli vai yrittikö jokin viestiä että ”letun” reuna on edessä? Tuuli vaihteli yöllä 14 -5 -13 m/s. Tyynessä vauhtia yritettiin ensin lisätä avaamalla genoa kokonaan, sitten se vedettiin rullalle ja heti kun saatiin kone käyntiin niin tuuli alkoi taas viritä ja genoa aukaistiin yhteen reiviin . Pääosin kuiva keli aamutuntien jälkeen, aamupäivällä tuulen suunta vaihtui joten lounaan jälkeen vene jiipatiin ja lähdettiin etelään kohti alkuperäistä reittiä (oli menty tuulien mukana liiaksi länteen). Nopeus pysyi yöllä varsin hyvin 7-8 solmussa, aamulla tuuli heikkeni ja vauhti putosi hetkittäin alle 5 solmuun.
Vene keikkuu aallokossa ja tällöin salongissa ollaan keskellä vinoshowta : tärkeintä on laskeutua pehmeälle alustalle siis sohvalle. Kaikki pystyvät syömään lounaan normaalisti( penne-chorizo-pata) joten energiatasot alkavat nousta. Sää on puolipilvinen Mielialat ovat pysyneet hyvinä. Päiväkahvin aikaan klo 14 ollaan paikassa 33 38.605' N, 13 49.008' W.
 
2.      vahti Eeva, Kari, Auli ja Teuvo

 
08.11.2016 tiistai
Aamuyö oli pilvinen ja pimeä,laikkuja tähtitaivasta nähtiin. Taikauskoiset merenkävijät näkivät välillä tummissa pilvissa kirkkaan ristin vai oliko se suojelusenkeli vai yrittikö jokin viestiä että ”letun” reuna on edessä? Tuuli vaihteli yöllä 14 -5 -13 m/s. Tyynessä vauhtia yritettiin ensin lisätä avaamalla genoa kokonaan, sitten se vedettiin rullalle ja heti kun saatiin kone käyntiin niin tuuli alkoi taas viritä ja genoa aukaistiin yhteen reiviin . Pääosin kuiva keli aamutuntien jälkeen, aamupäivällä tuulen suunta vaihtui joten lounaan jälkeen vene jiipatiin ja lähdettiin etelään kohti alkuperäistä reittiä (oli menty tuulien mukana liiaksi länteen). Nopeus pysyi yöllä varsin hyvin 7-8 solmussa, aamulla tuuli heikkeni ja vauhti putosi hetkittäin alle 5 solmuun.
Vene keikkuu aallokossa ja tällöin salongissa ollaan keskellä vinoshowta : tärkeintä on laskeutua pehmeälle alustalle siis sohvalle. Kaikki pystyvät syömään lounaan normaalisti( penne-chorizo-pata) joten energiatasot alkavat nousta. Sää on puolipilvinen Mielialat ovat pysyneet hyvinä. Päiväkahvin aikaan klo 14 ollaan paikassa 33 38.605' N, 13 49.008' W.
 
2.      vahti Eeva, Kari, Auli ja Teuvo

06.11.2016 sunnuntai
 
Pilvinen ja sadekuuroinen yö tuotti harmaita hiuksia miehistolle vauhdin ja suunnan suhteen, asian parantamiseksi kone otettiin käyttöön ja sammutettiin vasta noin 04. Yön jälkeen aamu valkeni yhä auringoisemmaksi. Yön havaintoina voidaan kirjata erilaiset rahtialukset ja kalastusalukset, joista viimeisimpää tyyppiä oleva järjesti pienet vendasulkeiset 04-08 vahtivuorolaisille. Tuleen nopeus vaihteli yön ja päivän aikana 6-12 ms välillä ja pian asettui mukaviin 8ms lukemiin ja hieman alemmaksikin päivän aikana noin 7ms. Vauhdin lisäämiseksi päivällä nostettiin myös purje mesaaniin. Purjevarustuksena: 1 reivi isossa, täysi genua ja mesaani purje. Venettä on ajettu 60-100 astetta todelliseen tuulen suuntaan kompassisuunnan ollessa kohti Madeiraa suunnassa 240-250 astetta. Nyt kello 14.33 Benalmadenan aikaa mittarit näyttävät SOG:7.5, COG: 246 true wind 7 ms. Ja matka jatkuu...
 
3.      vahti Timo, Jussi ja Kaisu

05-11-2016 Lauantai
 
Purjehdusloman kaupunkipäivä Ceutassa, aurinkoinen ja lämmin.Paikalliset olivat jo talvessa ja kulkivat lämpimissä vaatteissa. Hauska espanjalais-maurilainen kaupunki ,yli 70000 asukasta ja sotaisa menneisyys näkyi muureina ja linnoituksina. Täydennettiin ruokavarastoja(LIDL) ja  käytiin kaupungilla syömässä.Tavattiin vehmersalmelainen eläkeläispariskunta joka puolet vuodesta veneilee Välimerellä ja lähistölla pienellä n. 7 metrisellä Finnark Pikkujätillä.
Lähtö Ceutasta tapahtui tankkaupisteen kautta. Erittäin ystävällinen nuori mies auttoi tankkauksessa(paapuuriin 200 litraa ja tyyrpuuriin 300 litraa dieseliä). Matkaan päästiin klo 16.
Gibraltarin salmi oli mainneensa veroinen, kapein kohta ajettiin koneella+ isopurjeella melkein vastatuuleen (10-13 m/s.) ja ilmeisesti virtakin oli vastainen koska nopeus vaihteli 1.5.-2.6 solmua.
Illalliseksi oli muusia ja tuoretta paistettua tonnikalaa. Illalla alkoi kuurosade.
 
2.vahti Eeva, Kari, Auli ja Teuvo

Matkablogi pe 4.11. Benalmadena – Ceuta – Madeira – Las Palmas
 
Vahine jättää Euroopan! Torstaina 3.11. puolenpäivän aikaan Vahine sai uuden miehistön Benalmadenan marinassa. Aluksen normivarustamisen; kaupassakäyntien ja vesisäiliöiden täyttämisen ohessa odotti miehistöä puolalainen tuliaispaketti. Vahine sai uutuuttaan hohtavan isopurjeen, jonka kiinnittämisessä päivä sitten kuluikin. Vaikka purje oli sinänsä identtinen edeltäjänsä kanssa oli kiinnittämisessä tietysti omat haasteensa. Ratsastajien järjestys ei yhteen sopinut uuden purjeen kiinnitysholkkien kanssa. Lisäksi suurin osa holkeista oli miellyttävät puoli milliä liian pitkiä, joten purjeen kiinnitys meni kirjaimellisesti viilaamiseksi. Lattojen kanssa oli luonnollisesti myös omat pähkäilynsä. Noin 4 tunnin keskipäivän tikas/puosuntuoli -temppuilun ja kansihikipajan jälkeen oli purje lopulta koevedolla ylhäällä. Samalla miehistö tuli kerralla tutuksi isopurjeen köysistön, nostimen, reiviköysien, preventtereiden ja uuden sponsorinsa logon kanssa.
 
Tehtävä luonnollisesti asetti koko uuden miehistön yhteistoimintakyvyn testiin ja osoitti koko miehistön merihenkiseksi ja yhteistyökykyiseksi. Illalla koko miehistö lähtikin hyvässä hengessä illastamaan Benalmadenan rantaravintoloihin. Räntäsateiden alta paenneen miehistön iholla tuulen puuskat tuntuivat vielä leppoisilta mutta antoivat muistutuksensa mereltä. Sääilmiöiden nopean muuttumisen ja tuulien kääntymisen havaitsi helposti. Kohta lähdettäisiin merelle.
 
Köydet irrotettiin Benalmadenan satamasta klo 8.15. Tuuli on hiljainen ja vastainen joten ensimmäinen etappimme Pohjois-Afrikan puolelle Ceutaan mennee koneella ajaen. Matkaa Benalmadenasta perille on noin 60 merimailia eli matka-aikana noin kymmenen tuntia. Isopurje avittaa menoamme hiukan pilvisessä aamupäivän säässä. Meriveden lämpötila on 22 c joka pitää ilman pilviselläkin miellyttävän lämpimänä.
 
Lounaan jälkeen matka etenee leppoisasti. Vahdit ovat ottaneet toimensa hyvin haltuun merivahdissa kannella ja stand-by -vahdissa ruuanlaiton, siivouksen ja tämän blogin kirjoituksen parissa. Ruoriin on haettu tuntumaa ja tunnelmassa alkaa olla jo merielämän rutiinien tuntua.Ensimmäiset delfiinit havaittiin jo aamupäivällä ja nyt aurinkokin jo pilkistelee. Sijaintimme klo 13.48 Paikallista ja veneen aikaa on 36'15 N  ja 4'53 W.
 
Terveisiä tutuille!
 
1.      vahti Eija, Kaisa ja Ville
 
 



© STAF Suomen Purjelaivasäätiö | Site Engine By Megative Tmi