Turku FURUNO FINLAND Wärtsilä Ålandsbanken Activ

  • STAF Online
  • STAF on Facebook

FURUNO FINLAND

Ålandsbanken

Activ

Turku

Wärtsilä

Danfoss

TSR Turku

Danfoss

Turku

TSR Kotka

STI

Benalmadena-Cagliari-Malta

S1316 Benalmadena – Sardinia – Malta 07 – 17.08.2016
 
Kippari Kari, perämies Jouko
A-vahdit Nestor, Katri
B-vahdit Jani, Katja
C-vanhit Heidi, Leena

Ke 17.08 Comino Blue Lagoon  - Royal Malta Yacht Club
 
Kuunsiltaa pitkin purjehdusta yöllä kohti Maltaa, täysikuu jo hilkulla.
Ainutlaatuista. Kuu kun oli aiemman matkan aina takaoikealla. Aamu valkeni Maltan pohjoisinta saarta lähestyessä ,Gozo näytti jyhkeältä kallioineen, mutta toisaalla odotti Comino-saaren poukamassa Blue Lagoon, uinti- ja snorklauspaikka. Ennenkuin otimme suunnan kohti Vallettaa, samalla laivan loppusiivousta jo tehden ryhmittäin. Tamppausta, ruokatavaroiden inventaariota, lattioiden pesua ja jääkaapin & pakastimen sulatusta. Hmm, siis viimeisten osalta pesua ja kuivausta, sulatus tapahtui jo automaattisesti legin aiempina päivinä..kun olimme luonnollisista syistä siirtyneet kuivamuonaan.
 
Malta Royal Yacht Club otti Vahinen jälleen avosylin vastaan. Kipparilla ja perämiehellä tiedossa hikiset konebileet..eli korjausta, purkamista, vikojen etsimistä, akkujen vaihtoa, purjeen korjauttamista. Iltaa kohden jääkaappi, pakastin ja genu saatiinkin omin voimin korjatuksi.
 
Heidi viiletti ensimmäisenä satamasta ulos, me muut jäimme vielä seuraavaksi yöksi..osa peräti seuraavallekin legille uusia tuulia odottelemaan. Aamulla paikallisia ricottapiiraita maistellen. Valletta oli kuuma ja hikinen, mutta huurteinen, jäätelö ja paikalliset herkut jumalaisia. Tosin jänismuhennos oli joillekin ehkä liian luista. Maan ja kaupungin ritarihistoria, aina vuodesta 1530 uskon puolustajana muhamettilaisia vastaan (kun Jerusalem ja sittemmin Rhodos oli jo
menetetty) näkyi kaupungilla kaikkialla. Vallihaudat järjettömän syviä ja muurit uskomattoman paksuja. Mekin suomalaiset kuuluimme alunperin saksalaiseen ritarikuntaan ruotsalaisina. Nyt ritarikunnista monet ovat jo hiipuneet, mutta osa on edelleen voimakkaita. Upein esimerkki elävästä historiasta on  keskustan St John's Co-Cathedral, ritarikuntien yhteiskirkko kaupungin pyhimyksen Johannes Kastajan kunniaksi.
 
Kiitos kipparille ja perämiehelle..ja kaikille kanssapurjehtijoille menneistä merimaileista..joita piisasi 1509nm / log.
 
Vai kaikkiko Valetta tyynin?
L.


Ti 16.08 Sciacca Shopping
 
Hyvin nukutun yön jälkeen, heräilimme ja pikku hiljaa hiivimme ylös
kannelle ottamaan vastaan uutta päivää. Aamiainen valmistui nopeaan,
olihan meillä jotain syötävääkin jäljellä, uunissa paistettua patonkia
ja pikku sämpylöitä kahvin ja teen kera.
 
 Sciacca otti meidät avosylin vastaa hymyilevin kasvoin. Sanotaan,
että uusi päivä on aina uusi mahdollisuus ja niinhän se ainakin meille
naisväelle oli. Työnjako oli siis selvä, miehet lähetettiin ruokakauppaan ja hameväki shoppailemaan. Matkaan tarttui monenlaista värmentä.
 
Jännitys oli ilmassa, kun arvon Ladyä alettiin valmistelemaan
lähtökuntoon, olihan Lady saanut huilata reilun 15 tuntia. Kapteeni
Karin ruoskiessa miehistöä saimme kuin saimmekin Ladyn tankattua, mutta
mutkia matkaa tuli siitä, kun luottokortti ei toiminutkaan, piti löytää käteistä... no   onhan reissuihmisillä käteistäkin mukana ja laskun maksettua saimme luvan jatkaa matkaa, kohti uusia seikkailuja ja Vallettaa. Vatsaa täyttämään saimme ah niin mainiota katkarapurisottoa ja mozzarellasalaattia, Italian vesillä kun vielä oltiin nääs. Täytyy sanoa, että upeaa seikkailuahan tämä on ollut ja matka jatkuu, kiitos Ladylle ja sen toimivalle tiimille.
 
Heidi ja Leena


Ma 15.08 Kurssi kohti Sisiliaa
 
Rasvatyyni aamu ja virkistävä aamupäivän uinti ja Vahinen kyljien pesu keskellä ei mitään. Kippari totesi moottoria sammuttaessa, jolla oltiin menty pitkään, käynnistyyköhän? Ei käynnistynyt. Joten miehistölle muutaman tunnin leppoisa auringonottohetki, päällystölle hikinen puhelinsoittojamboree missähän voisi olla vika ja samalla koneet ja lattiat auki.

Toimiston kommentti; "Kauko vika diagnoosi on todennäköinen diodisillan kärähtäminen, joka on aiheuttanut täydellisen black outin 24 v järjestelmässä. Tarina opetus vara-diodisilta mukaan jatkossa".
 
”Keskellä ei mitään” olikin 20 merimailin päässä Sisiliasta, Marsalasta ja Marzasta. Kone saatiin hikisten harjoitusten jälkeen käyntiin, samalla kun omenapiirakka oli valmistunut ja päätynyt kahdeksaan tyytyväiseen kitaan.
Kiitos Katri.
 
Ei löytynyt yösijaa Marzasta, mieron tielle lähettivät. Hyvä että lähettivät, syötiin loistavaa spagettibolognesea ajaessamme kohti Sciaccaa, jonne saavuttiin yön laskeutuessa. Neitsyt Marian taivaasenastumisen kunniaksi saimme paikankin laiturista ja veneeseen sähköä. Kyllä kylmä huurteinen ja italialainen jäätelö maistui klo 22, kunhan olimme selvittäneet miten päästä pois huvivenesataman suljetuista porteista.
Kaikki kun olivat juhlimassa, sitä Neitsyt Mariaa.
 
Fiesta kesti koko alkuyön, kuin suomalainen vappu ilman lievehäiriöitä ml hieman takuuvarmempi lämpötila. Perhekunnittain ylhäällä. Vaeltelemassa vanhan kaupungin kapeilla kaduilla ja piazzoilla, kirkot täynnä Mariaa palvovia, musiikki soi kaduilla ja kaikilla oli mukavaa. Osa porukoistamme jaksoi kiivetä ylös ylös parhaille piazzoille. Kaiken kruunasi varttitunnin upea ilotulitus meren yllä klo 1. Aitiopaikat suoraan Vahinen kannelta.
Sitten oli jo Vahinenkin aika sulkeutua ja rauhoittua nukkumaan.
 
Leenushka ja Heidi


Su 14.08. Suunta sama, meno sama
 
Puksuttelun suunnassa on tapahtunut vain joidenkin asteiden muutoksia, ja tasaista menoa piristämään kippari Kari keksi pienen merihenkisen tehtävän laskea etäisyys Gozon saarelle, kuinka kauan sinne nykyisillä vauhdilla menisi ja riittäisikö polttoaine sinne asti. Jätämme rakkaan lukijan odottamaan oikeiden vastausten selviämistä, mutta tässä voi olla vihje seuraavasta satamasta. Tehtävään sisältyi myös solmuharjoituksia, ja kannella käytiinkin köysileikkeihin.
 
Ongelmat teknisellä puolella jatkuivat tällä kertaa generaattorin ongelmilla (joihin osa aiemmista ongelmista on liittynyt), päällystön remonttikyvyt ovat koetuksella.
 
Delfiinit ilahduttivat vierailullaan tällä kertaa keskellä päivää. B-vahti on myös kiinnittänyt huomiota yövahtien lukuisiin tähdenlentoihin, joita osuu kolmen tunnin vahtivuoroon useita, joskus kymmeniä. Myös hätkähdyttävän punaisena mereen yhä kasvavana laskeva kuu ilahduttaa väsyneitä yövuorolaisia.
 
Jani täältä B-vahdista moi


La 13.08 Tunisian Tuulet
 
Välimeri Vahinen alla on rauhoittunut, ja miehistön arki asettunut melko rentoihin uomiin. Tuuli toki on edelleen vastainen, mutta sen verran leppeä, että puskemme eteenpäin moottorin voimin, Afrikan rannikon häämöttäessä välillä horisontissa. Toki päällystön päivään mahtui taas pientä korjailua, kun levangin toisenkin puolen pultti liittyi kumppaninsa seuraan (taisi tulla ikävä).
 
Tasaista ja viivasuoraa vaihtelevalla menestyksellä tavoittelevaa menoa on piristetty ympärillä liikkuvien lähinnä rahtilaivojen nimiä bongailemalla (suosikki tähän asti Chemical Luna) ja iltapäivän uimatuokiolla avomerellä.
Ei yltänyt jalat pohjaan (noin kolmen kilometrin syvyyteen). Laivan jääkaappi luovutti lopulta kokonaan herätettyään toiveita useita kertoja.
Pakastin onneksi toimii, ja kaapin hajoamisesta johtuneen hävikin vuoksi hieman muuttuneelta ruokalistalta on loihdittu varsin mainioita aterioita.
 
Ikävämpänä uutisena kippari Kari joutui ilmoittamaan, ettei Cagliariin tahi muuallekaan Sisiliaan päästäisi, vaan matka jatkuisi mahdollisimman suoraan kohti Maltaa (toiveita jossain tuntemattomassa kohteessa pysähdyksestä silti on).

Toimiston kommentti; Koko viikko pelkää kovaa vastatuulta, tätä ei olla ennen koettu!!
 
B-vahdin Jani


Pe 12.08 Afrikka – EU – FI – sote
 
Vahine on taas näyttänyt meille suuren voimansa, kauneutensa ja periksi
antamattomuutensa- täysillä puskien vastatuuleen kuin villi hevonen. Meren aaltojen keinuttaessa Vahinea, samalla pesten sen kyljet ja kannen uuteen päivään. Eteenpäin on silti päästy, välillä piruetteja pyörähtäen kohti Afrikkaa, mikähän mahtoi olla määränpäämme.
Haastetta on ollut rautahermoilla, kapteeni Karilla ja perämies Jokella. Ei olla päivääkään päästy eteenpäin ilman korjauksia, aina on jokin paikka huutanut apua, ja mielikuvitus on ollut oiva apuväline.
 Keskusteluja on käyty EU:sta, Suomen erinomaisuudesta ja tietenkin ajankohtaisesta aiheesta SOTE:sta, mikähän mahtaa olla tulevaisuutemme...... no, eihän tässä kannata etukäteen lähteä suremaan sellaisia asioita, joihin kenelläkään ei ole oikeaa vastausta.
 
Uusi päivä kohti Tunisian tuulia kohti on alkanut.
 
C-ryhmä ( Heidi ja Leena)


To 11.08 Vahinen aurinkokannella
 
Okei, tänään kaikki kaksi A-ryhmässä olivat työkunnossa, tosin Nestor joutui valmistamaan aamiaisen yksin. Aamiaisen jälkeen oli meri-vahti 08-12 ja keula oli kohti Algeria. Ennen pitkään päätettiinkin kääntyä Ibizaa kohti ja illalla ollan taas menossa kohti Afrikkaa. Sellaiasta se kryssi on. Aamupäivälla arvioimme saavutetun matkan linnuntietä ja se oli noin 250 merimailia. Nopealla laskutoimituksella huomasimme että Maltalle on enää noin 750 merimailia. No nyt on sitten saatu nähdä Välimerta ristiinrastiin ja voimme sanoa, että aika samalta näyttää mentiin sitten pohjoiseen tai etelään. Pelkkää merta.
Kipparin Karin päivään on mahtunut jääkaappi/pakastimen korjaus, levangi- kiskon pultin uusiminen, kalastusta (ilman saalista), parit päiväunet yms.
Teknisissä ongelmissa on tietenkin korvaamattomana apuna perämies-Jokke.
Ruokailu: Lounaaksi oli qinoa-feta salaatti, erinomaista. Päivällinen paistettua kalaa ja veneperunoita (perunat jäi hieman koviksi, huom. uusi kaasu-uuni tietenkin sen syy).
Nyt vaan odotellaan auringonlaskua kirkkaaseen horisonttiin ja seuraava vuoro alkaa 0200.
 
Sitten vain terveiset kotiväelle täältä etelän vesiltä
 
Paras ja ainoa  A-ryhmä (Katri ja Nestor)

Ke 10.08 Villi Välimeri

Aloitimme vahtivuoron
05-08 ja ennen aamiaista ryhmän vanhempi henkilö voi jo huonosti ja vietti sen päivän pitkällään eri puolilla venettä. Sen sijaan Nestor-harjottelia joutui siis ahertamaan kahden edestä.
Koko matkahan on ollut yhtä vinoilua siis kryssiä. Jos tavoitteena on 1000 merimailia läpi Välimeren itään ja koko ajan tuulee idästä ja reippaasti, niin keinot ovat vähissä jopa kapteeni-Karilla.
Ruokailu: Lounaaksi söimme linssimuhenosta, joka oli erinomaista, tietenkin. Päivällinen oli kana-pastaa, tosi kivaa sekin. Tietenkin vain niille, jotka sitä pystyivät syömään. Kryssi kyllä kysyy voimia ja ruokahalua

Ti 09.08 Helteisestä Almerista vihdoin merelle.
 
Aamu käynnistyi hyvin levätyn yön jälkeen huomattavasti pirteämpänä, ja miehistö vapautettiin tutustumaan Almerimarin sykkivään metropolikseen (joo, löytyi kauppa, uimaranta ja jokunen baari/ravintola). Vahine sen sijaan järjesti päällystölle lisää puuhaa, kun jääkaappi kieltäytyi viilentämästä. Vika jäljitettiin pian vesipumppuun, josta löytyikin sisältä ylimääräisiä näkin siruja. Pumpun avaaminen ja puhdistaminen ei kuitenkaan ongelmaa heti ratkaissut, vaan kippari joutui uuden pumpun metsästykseen.
Vanha pumppu saatiin kuitenkin vielä kuntoon, ja jääkaappi kylmenemään, joten nyt aluksella on varapumppu. Purjeen korjaajakin saatiin paikalle vielä aamupäivän puolella, ja vieläpä purje korjattuna takaisin iltapäivällä. Kun miehistö oli jälleen ripeästi saanut purjeen paikalleen, Vahine alkoikin olla lähtövalmis vielä päivänvalossa. Hienoa. Uusi lähtö tapahtui huomattavasti leppeämmässä kelissä, ja kokka on jälleen kohti Sardiniaa ja uusia seikkailuja. Delfiinitkin ilmestyivät jälleen seuraamme auringon laskiessa. Kyllä tää tästä.
 
Jani

Ma 08.08 Almerimar
 
Almerimarin tyynen mutta tylsän sataman suojissa ryhdittiin tavoittamaan purjeen korjaajaa, ja usean puhelun jälkeen korjaaja jopa vastasi, kun soittaja oli nainen. Kävi ilmi, että purjetta ei saataisi työn alle vielä illalla vaan vasta mañana. No, jäipähän miehistölle lepoaikaa toipua enimmäisen yön koettelemuksista ja nauttia jälleen hieman kiinteää ruokaakin. Isopurje saatiin irti ja laiturille korjaajaa odottamaan varsin ripeästi. Almerimar ei tehnyt suurta vaikutusta, mutta yö tyynessä satamassa miellytti varmasti kaikkia.
 
Jani


Su 07.08 Benalmadena
 
Matka lähti liikkeelle helteisestä Benalmadenasta hieman kiireellä, koska luvassa oli vastatuulta ja liikkeelle haluttiin vielä päivänvalossa. Niinpä kokka suunnattiin kohti Sardiniaa maissa nautitun myöhäisen lounaan jälkeen... Ja se olikin suurimmalle osalle miehistöä seuraavan vuorokauden ainut ateria (joitain puoliväkisin tankattuja hedelmiä lukuun ottamatta), sillä merenkäynti oli odotettua kovempaa, ja melko pian jalkeilla oli päällystön lisäksi 2,5 toimintakuntoista purjehtijaa. Yön vahdeista kuitenkin suoriuduttiin tälläkin porukalla (jonka delfiinit sentään palkitsivat käymällä tervehtimässä auringonlaskun aikaan), mutta Vahinen isopurje ei selviytynyt, vaan aamun sarastaessa siinä huomattiin repeämä, ja paatin suunta kääntyikin kohti Almerimaria, josta toivottiin löytyvän pikaisesti korjaaja purjeelle. Tauko osui kyllä ihan mukavasti myös miehistölle, sillä päivän valjetessa Vahine alkoi muistuttaa aavelaivaa miehistön kadottua joko yön uurastuksesta uupuneena tai yhä merisairauden kourissa pinnan alle.
 
Miehistön puolesta kirjasi Jani


 



© STAF Suomen Purjelaivasäätiö | Site Engine By Megative Tmi