St.Marten - Turku

Tällä sivulla seuraamme SY Vahinen matkan edistymistä.

SY VAHINE LEG 5000 SUPPORTED BY







----------

9.7.

 

Kymmenentenä päivänä

 

Ykkösvahti heräsi hyvin nukutun yön jälkeen kolmosvahdin perusteelliseen tiedoksiantoon aamun varhaisvahdin havainnoista: kaunista ilmaa luvassa, delfiinejä nähty ja herkkuaamiainen valmiina. Kahdeksalta nousimme kannelle nauttimaan kevyestä purjehduskelistä. Meri oli sininen kuten tavallista, aurinko porotti kuumasti. Tuulet olivat otolliset genuan spriiraamiseen virsikirjalle ja genaakkerin nostamiseen sen rinnalle. Näin saimme solmun lisää vauhtia sekä tasaisen kyydin. Kakkosvahti loihti tähteistä ravintolatasoisen lounaan.

 

Tänään on jälleen juhlapäivä, sillä aamupäivällä plotterin mukaan matkaa Azoreille oli jäljellä enää 500 merimailia. Saarten lähestyminen kutkuttelee selvästi jo miehistöä: vähintään kerran tunnissa joku käy kysymässä, kuinka paljon matkaa vielä on taitettavana ennen Azoreita.

Tänään pistämme pystyyn vedonlyönnin aiheeseen liittyen: milloin tarkalleen saavumme perille ja mikä vahti pääsee ensimmäisenä huikkaamassa ”maata näkyvissä”.

 

- Heini



8.7.2020
Yhdeksäs ylityspäivä
 
34°36,2'N 45°20,8'W
 
Surffauksen juhlaa! Olemme keskellä Pohjois-Atlanttia ja matkaa ensimmäiselle välietapillemme Azoreille on jäljellä runsaat 800M. Olemme saaneet nauttia viimeisen puoli vuorokautta kovenevista tuulista ja hetkittäin korkeiksi muodostuvista aalloista. Olemme päässeet kiinni tuuliin, jotka ovat peräisin hiljattain Meksikonlahdella myrskynneestä Edward-hurrikaanista. Kyse ei siis missään tapauksessa ole hurrikaanista, vaan sen ns. jälkituulista, jotka pyyhkivät Pohjois-Atlanttilla kohti itää.
 
Meidän vahtimme aloitti kuluvan vuorokauden ensimmäisen merivahtivuoronsa tasan puolilta öin. Tuuli oli noussut selvästi ja Vahinen nopeus hipoi 9-10 solmua. Pääsimme yöllä toteuttamaan purjemanöövereijä laskemalla keulaan asennetun genaakkerin ja siirtämällä genoan spiirapuomilta styyrpuurin halssille eli veneen vasemmalle sivustalle. Apukäsiksi operaatiota varten herätettiin perämies, jonka lisäks messissä nukkunut standby-vahtilainen heräsi ja kömpi kannelle töihin.
 
Tuulet ovat päivän mittaan voimistuneet ja aallot kasvaneet. Päivä on ollut täynnä pieniä sadekuuroja ja puuskaisia tuulia. Suurin osa miehistöstä on viettänyt päivänsä sisällä lepäillen, lukien, täytellen ristikoita tai minkä kukin on mielekkääksi puuhaksi kokenut. Vahtimme jatkoi merivahdin töitä puolilta päivin. Edellinen vahti oli juuri rikkonut legin nopeusennätyksiä 12,5 solmun etenemisnopeudella. Tästäpä muodostui pieni, mutta hyvän tahtoinen haaste rikkoa ennätyksiä ja nokittaa toista vahtia.



Meno alkaa muistuttamaan jo purjehdusta.
 
Iltapäivän vahtimme aikana päällemme osui kohtalaisen kova ja pari tuntia kestänyt sade. Vuoron päätyttyä teki hyvää vaihtaa kuivat vaatteet päälle ja siirtyä parin tunnin lepovuoroon, ennen yön vahtivuoroja. Onneksi kassin pohjalta löytyy vielä hyvä määrä kuivia vaatteita ja kerrastoja, joilla varautua yön vahtiin. On kohtalaisen tärkeää, että kerrastoja on mukana useita, sillä Atlanttin suolasumuisessa ilmastossa vaatteiden kuivattelu on lähes taiteenlaji. Vaikka ilma on lämmin, niin kosteus ei haihdu minnekään.

Sen minkä kerran kastat, niin kuivaksi et tahdo saada. Tämän vuoksi myös kuorikerraston vedenpitävyys on selvää plussaa.
 
-Amanda


7.7.2020

Kahdeksas ylityspäivä

33º27.3'N 48º52.3'W

Greenwhich lähenee ja tuuli ujeltaa! Tasaiseksi sivumyötäiseksi asettunut tuuli on puhkunut meitä edelleen kohti itää. Aikavyöhykeitä keräillessä otimme käyttöön mesaanigenaakkerin tuomaan lisää vauhtia. Pienen muistelun jälkeen se leijui jo iloisesti mesaanin ja ison puomin välissä, tuoden huiman solmun lisää vauhtia. Koko porukka on alkanut tottua Vahinen liikkeisiin ja pieninkin merikipeys on vaihtunut hilpeyteen ja suuriin suunnitelmiin loppureitin osalta. Omat unenlahjat olivat saavuttaneet jo sen pisteen että päivätorkkujen aikana ainut pallokkaamme oli vaihtanut mastoa. Siinä sitä olikin ihmettelemistä iltapäiväkahvia juodessa. Eteen, spiiratun genoan viereen viritetty genaakkeri oli tasapainoinen ajettava.

Rutiinin myötä myös väsymys on väistynyt.

Aamupäivisin kannelle on alkanut ilmestyä jumpparinki, jonka suosio tuntuu kasvavan päivä päivältä. Jo kaksi virvelin kelaa odottelee huoltoa.

Lienevätkö pyydystetyt levämöykyt edustaneet poikeuksellista taistelutahtoa vai olisiko syynä suolainen vesi ja kova auringonpaiste? Ehkäpä hiljalleen kylmenevä merivesi suo meille vielä kalaakin. Ainakin järisyttävä kuhina alkaa sitloodassa aina kun kelan jarru alkaa ujeltamaan. Ainoat saadut kalat ovat kuitekin olleet kannelle hypänneitä lentokaloja.

Yöt ovat alkaneet muistuttaa toisiaan. Vahdin alussa on pimeä hetki ennen kuin kuu alkaa valaisemaan ympäristöä. Toisinaan kaukana horisontissa kurkistelee myös saderintamia ja jopa ukkosia. Mahdolliset kuurot ajoittuvat alkuiltaan ja ennen puoltayötä on rauhallinen hetki, melkein tyyni. Koiravahti ikään kuin tuo uutta energiaa myös merelle ja tuuli alkaa jälleen voimistumaan.

Alamme olemaan samalla latitudilla Azorien kanssa. Pohjois-etelä suunnassa tehdyt kurssimuutokset tehdään lähinnä purjeiden vedossa pitämiseksi.

Myöskin hurrikaanien reitti alkaa jäämään etelään. Myöskään korona, tai muutakaan oireita ei ole Vahinella ilmennyt. Ilmeisesti lentomatkan aikana tehdyt varatoimet olivat vaivansa arvoisia.

Toistaiseksi olemme saaneet purjehtia keskenämme. Joitakin aluksia on näkynyt plotterissa, mutta ne ovat olleet silmänkantamattomissa. Myös roskia on kellunut ohitsemme, joitakin niistä on jopa koitettu pyydystää kyytiin poosunhaalla, siinä kuitenkaan onnistumatta. Luultavasti saamme nähdä muista merenkulkijoita kyllästymiseen asti kunhan eurooppa alkaa lähestyä.


-prm Antti

----------

6.7.2020

Seitsemäs ylityspäivä

32º19.4' N 51º38.5' W

Päivä valkeni majesteettisella auringonnousulla, joka oli näiiiiiiiiiiiin iso. Tuuli on ollut lähes myötäistä slööriä 8 metriä sekunnissa, minkä avulla kiidämme reipasta kuuden solmun vauhtia. Leppoisan aamun kruunasi merivahdin valmistama aamiainen, johon kuului omenainen kaurapaistos ja uunimunakas. Lounaalla standby-vahti laittoi vielä paremmaksi; he kokkasivat ukrainalais-valkovenäläistä perunaröstiä a la Alen mummi.
Ilmeistesti nokittelu jatkuu edelleen, sillä huhut kertovat illalliselle olevan suunnitteilla jotain tajunnan räjäyttävää. Koko päivän jatkuva ruokajuhla sopii hyvin juuri tähän päivään, sillä se juhlistaa tänään täyttyvää tärkeää merkkipaalua – ylityksen puoliväli!

Miehistö on jo hyvin tottunut veneen rutiineihin. Lepovuoroilla osataan ottaa leppoisasti ja ihmisiä löytää loikoilemasta varjoisista paikoista, merivesisuihkusta tai lueskelemasta kirjoja. Eilen kapteeni ja perämies julistivat vahtien välisen kilpailun: Miten hyödyntää tyhjäksi juodut vesikanisterit mahdollisimman innovatiivisesti? Tiukka taisto käytiin ja tuomarien yksimielisellä valinnalla voittajaksi nousi vahti numero kaksi, Valtteri ja Miia!

----------

4.7.2020

Viides ylityspäivä

29º29.41' N 55º49.39'

Tuuli on kääntynyt myötäiseksi ja olemme saaneet kurssimme käännettyä jopa
25 astetta itään päin kohti Azoreita. Kolmannes matkasta Saint Martinilta Azoreille on nyt taitettu ja Kravun kääntöpiiri ylitetty. Pian siirretään taas kelloja tunnilla eteenpäin. Matkamme on kulunut joutuisasti kun tuuli on puhaltanut purjeisiimme mukavasti vauhtia. Nopeus on säilynyt seitsemässä solmussa yölläkin. Käytössä on nyt iso purje, genoa ja mesaani.
Tuuli on melko vakaa, joten purjeita trimmaillaan harvakseltaan.

Lounasaikaan ohitimme paikkakoordinaatit, joilla kaksi miehistömme jäsentä on purjehtinut aikaisemmin Vahinen Aava Trans Atlantic -purjehduksella.
Kippistimme sen kunniaksi jääkahvilla. Illalla meitä ilahduttivat veikeät delfiinit, jotka uivat keulan ympärillä. Miehistö vaikuttaa oikein tyytyväiseltä, fiilis on rento ja mainingin keinu mukavan tasainen.

----------

3.7.2020

Kapteenin tilannekatsaus Päivä 4.

26º29,4N 58º53,0W eli noin 460 mpk Bermudalta kaakkoon. Olemme siirtyneet pasaatituulista ns. hevoslatitudeille, eli keskisen Atlantin tyvenelle vyöhykkeelle. Alue on saanut nimensä espanjalaisilta, jotka juututtuaan alueen pitkäkestoisiin tyveniin joutuivat vedenpuutten uhatessa heittämään kalliit sotahevosensa mereen. Onneksi meillä on käytössä nykyaikaiset satelliittiyhteydet ja sääennusteet. Olemme löytäneet niiden avulla ”tuulitunnelin” jota pitkin nyt ajamme kohti pohjoista, kunnes saamme lännestä saapuvan matalapaineen reunasta kiinni ja pääsemme sen mukana ratsastamaan kohti Azoreita.

Vahine on kuin kotonaan näillä aalloilla, keinahdellen arvokkaasti eteenpäin. Kolmen kuukauden rantaloma ei ole päässyt pilaamaan aluksen purjehdusominaisuuksia, mutta monet sähköosat ja muut laitteet ovat vaatineet herättelyä Karibian pitkittyneen suolasumukylvyn jälkeen. Jopa keittiön sauvasekoitin oli ruostunut jumiin. Kaikki kriittiset järjestelmät ovat kuitenkin toiminnassa ja voimme jatkaa matkaa luottavaisin mielin.
Tässäkin tilanteessa auttaa säätiön pitkä kokemus avomerilegeillä vastaantulevissa teknisissä ongelmissa. Vahinen jokainen sopukka on pakattu piukkaan varaosilla ja työkaluilla, kuljetamme mukana jopa kokonaista vessanpyttyä. Kriittiset järjestelmät, kuten sähköntuotto on kahdennettu tai kolmennettu. Näillä eväin alus pysyy turvallisessa kulkukunnossa näissäkin yllättävissä olosuhteissa.

Jos jostain olen erityisen mielissäni, se on tämänkertainen miehistö.
Kaikki ovat puhaltaneet yhteiseen hiileen projektin alusta alkaen. Omaa työkuormaani helpotti jo kiireisessä valmisteluvaiheessa se että pystyin jalkauttamaan merkittävän osan valmistelutehtäviä miehistölle. Sama on jatkunut aluksella, kaikki ovat selvästi motivoituneita ja halukkaita ottamaan vastuuta. Kun ryhmä toimii tehokkaasti , kaikilla on myös hyvä olla. Huumori kukkii ja toisista pidetään huolta.

Karavaani kulkee, Azoreille, kotimatkan puoliväliin, on ennusteiden mukaan noin 11-12 päivää. Saa nähdä pääsemmekö siellä maihin?

-Kippari Jarkko-

----------

2.7.2020

Kolmas ylityspäivä

Messin seinälle kiinnitetyllä Atlantin paperikartalla päivän sijaintimerkintänä 24º27.96' N 60º09.16' W. Etäisyyttä St. Martinille on kertynyt noin 430 mpk, eli matkavauhti on ollut tähän asti varsin kelpo.
Pasaatituulten eläessä kurssi on vaihdellut asteiden 0º ja 40º välillä, ja olemmekin noudattaneet purjehduksen perusprinsiippiä ”ensin vauhti, sitten suunta”. Edellispäivien kaltainen eteneminen näyttää kuitenkin hetkellisesti hiipuvan, ja joudumme keskeyttämään rikkumattoman rauhan konevoiman jylläävään ääneen. Toivon mukaan purjeet saavat taas pian tuulesta otteen.

Tunnelmat ovat kepeät, sillä matkapahoinvointi jäi ainakin toistaiseksi eilisen tyrskyihin. Päivän riemukkain hetki koettiin, kun kaksi lyhyttä saderintamaa vyöryi ylitsemme virvoittavan kasteen kera. Täällä Atlantilla vesisade tarkoittaa yhtä asiaa – makeavesisuihkua! Perämieskin heräteltiin punkasta todistamaan tätä luonnon ihmettä. Puomin alla vesirännissä kylpiessä autuaasta ilmeestä päätellen hän ei ollut herätyksestä moksiskaan.

Tulevien sääennusteiden perusteella vaikuttaa siltä, että kurssi jatkuu suunnilleen samana vielä vähintäänkin vuorokauden. Tämän jälkeen lähdemme kevyesti taittamaan kohti itää ja Azoreita, jolloin luvassa pitäisi olla mukavaa sivumyötäistä.

----------

1.7.2020

Toinen ylityspäivä

Ensimmäinen yömme Atlantilla sujui meripahoinvoinnista kärsiessä sekä Atlantin tähtitaivasta ihmetellessä. Yön aikana laivan arki pyöri täysin normaalisti ja saimme pidettyä kurssin kohdallaan. Tuulen noustessa yöllä, vaihdoimme genoan fokkaan sekä harjoittelimme keinuvassa veneessä nukkumista.

Toisena päivänä meripahoinvointi on jo hieman helpottunut. Tänään olemme haastaneet itseämme leipomalla banaanileipää ensimmäisistä pehmenneistä banaaneista sekä nauttineet kansisuihkuista. Meriveden lämpotila on tällä hetkellä 31 Cº, mutta se viilentää tehokkaasti tuulessa. Saa nähdä nouseeko mieliala makeilla herkuilla ja suolaisilla suihkuilla.

Tällä hetkellä sijaintimme on 22º04.96' N 61º21.90' W Olemme tehneet matkaa nyt n. 250 mpk, joka on kymmenesosa matkastamme Azoreille. Suunta 25º ja nopeus 8,5 solmua.

----------

30.6.2020

Terveiset Atlantilta

Aamumme alkoi tänään paikallista aikaa klo 4.30 purjeiden nostolla sekä poijusta irroittautumisella. Edelliset kolme päivää on kulunut aluksen huoltotoimien sekä ruokahuollon parissa. St Martenin saarella meitä lähtövalmisteluissa auttoi paikallinen agentti, joka hankki kaikki ruuat alukselle sekä hoiti viralliset toimenpiteet kanssamme kuntoon, jotta saimme poistumisluvan maasta.

Ylittämään lähtenyt miehistö koostuu tällä kertaa ensikertalaisista Atlantilla sekä muutamasta jo aiemmin ylittäneestä henkilöstä. Tällä hetkellä kurssimme on 20° ja nopeus n. 8 solmua. Suuntamme aluksi pohjoiseen, josta käännämme kurssia kohti länttä Azoreille. Olemme arvioineet, että Azoreille kuluu n. 3 viikkoa. Atlantti on hiljainen tällaiseen vuodenaikaan, kun lähes kaikki Karibialta Eurooppaan palanneet veneet ovat jo lähteneet matkaan. Oletettavaa kuitenkin on, että jossain kohtaa matkaa havaitsemme rahtialuksia, jotka kuljettavat rahtia Amerikan ja Euroopan välillä.

Reissuun lähtö on tällä kertaa tehty huomattavasti nopeammalla aikataululla kun yleensä. Lentoliput ostettiin muutamaa viikkoa ennen lähtöä ja miehistö auttoi suuresti matkavalmisteluissa. Ruokalista suunniteltiin yhdessä tuumin ja koronavalmisteluissa reissuun lähtenyt lääkäri on tehnyt koko miehistölle ohjeet miten ensimmäisen kahden viikon aikana pystymme parhaalla mahdollisella tavalla välttämään tartuntoja, mikäli joku meistä olisi napannut Pariisin lentokentältä mukaan Covid-19 tartunnan. Vielä ei merkkejä Covidista laivalla näy, mutta erityisjärjestelyitä on tarkoitus noudattaa seuraavat kaksi viikkoa. Miehistön suurimpia harmeja tällä hetkellä on muutamilla alkaneet meripahoinvoinnit sekä kuumuus.

Purjehdusterveisin

Emma ja muu miehistö Atlantin läntiseltä laidalta