Kohti Azoreita

Tervetuloa seuraamaan Vahinen Atlantin ylitystä.
Tälle sivulle päivitämme blogit ja sijainti.






Vahine on perillä Hortassa !!!


12.-14.4.2019
 
Port of Horta, Faial, Azores
 
Maata näkyvissä 12.04.2019 klo 02:28
Ylitysaika 14 päivää, 14 tuntia, 52 minuuttia
 
Viimeiset tunnit Vahinen kannella menivät jännittyneissä tunnelmissa, kaikki tähystivät silmä kovana suuntaan josta Pta dos Capelinhos -majakan valon piti alkaa näkymään. Ilma oli todella kostea ja osan aikaa jopa sumuinen ja näkyvyys heikko. 1. vahdista Sutku pysyi vantteihin kiinnittyneenä toista tuntia ja jatkoi tähystyshommissa pitkälle jälkeemme tulleen merivahdinkin vuorolle. 1. vahdin ruorivuoron päättyessä perämies ilmoitti, että matkapuhelinverkko toimii, ensimmäiset viestit koteihin lähtivät. Kello 02:28 majakan valo vihdoin näkyi ja sinnikkäinkin tähystäjä malttoi vetäytyä yöunille. Sataman suuta lähestyimme kevyessä 21m/s tuulessa.
Noin kello viiden aikaan 1.vahti sai iloisen herätyksen - ”Tervetuloa Hortaan – kaikki miehet kannelle”! Kannella näky oli hämmentävä, olimme juuri lipumassa Hortan satamaan - ympärillä ei ollutkaan pimeyttä vaan kaupungin valot, taloja, palmuja ja muita aluksia. Tullilaituriin kiinnityimme kello 05:45 jonka jälkeen yksi kerrallaan siirryimme horjahtelemaan laiturille, viimeistään tässä vaiheessa pelastusliivit ja valjaat tuntuivat tarpeellisilta! Kumma laituri kun keinui niin ettei pystyssä meinannut pysyä. Kippari piti pienen puheen, kiitti miehistöä, toivotti meidät tervetulleeksi Hortaan ja poksautti skumppapullon auki!
Iloinen puheensorina täytti laiturin, lopullista matka-aikaa ihmeteltiin, kerrattiin matkan tapahtumia, viestiteltiin ja soiteltiin läheisille Suomeen. Aamiaisen ja tullimuodollisuuksien jälkeen pääsimme siirtymään varsinaiselle paikallemme laituriin ja aloittamaan aluksen siivoamisen.
Viime päivät on käytetty siivouksen lisäksi erilaisiin huoltotoimiin, mastosta on haettu ison falli takaisin alas, sukeltaja on käynyt huoltamassa potkurin, Hannu on sinnikkäästi jatkanut lämppärin kimpussa, keulavessa on vihdoin saatu kuntoon jne. Peter Café Sportissakin (tuttavallisemmin Intersport) on toki ehditty aikaa viettämään - toiset enemmän, toiset vähemmän. Osa porukasta on ulkoillut ja tutustunut lähiympäristöön ja nähtävyyksiin. Ensimmäiset punaiset housutkin löytyivät jo kaupasta.
Eikä tässä vielä kaikki...ruokavarasto on nyt täydennetty ja köydet irtoavat päivällisen jälkeen. Lähdemme yötä vasten kohti Terceiran saarta Angra Do Heroismoon parin päivän lomamatkalle!
 
                           1. Vahti Kata, Pasi ja Sutku
 
--------------
 
20.4.2019 klo 20:00 UTC ja LT
Horta, Azorit
Suunta= ...kotiin... astetta
Nopeus= 0 kt
 
Hyvät legin S1456 purjehtijat,
 
Jokainen matka uuteen on ainutlaatuinen. Me keräämme kokemuksia elämämme aikana monella eri tavalla ja monella eri saralla. Jokainen arvottaa kokemuksensa omalla tavallaan, toiselle vain extreme on kokemus sen varsinaisessa merkityksessä – toinen voi ammentaa elämänsä kokemuksia myös tavallisesta arjesta.
 
Jokainen teistä on valmistautunut tähän purjehduskokemukseen jo pidemmän aikaa; purjehduksen varaaminen, lentojen suunnittelu, lomien sovittelu...
Olemme kaikki läpikäyneet tämän ja purjehduksen lähestyessä suunnittelu on tiivistynyt. Tarvitsenko pitkiä kalsareita tai montako t-paitaa otan mukaan, ovat osa niistä kysymyksistä jotka pyörivät miekissämme ennen matkalle lähtöä. Jokainen matka ja kokemus alkaa suunnittelusta.
 
Olemme nyt ylittäneet Atlantin valtameren; yhteensä 2596 meripeninkulmaa 14 vuorokaudessa 14 tunnissa ja 52 minuutissa. Kuulostaa hienolta ja niinhän se onkin! Kuitenkin merkityksellisintä on mielestäni se, että olemme jokainen saavuttaneet tavoitteemme. Itselleni se ei ollut pelkästään turvallinen valtameren ylitys, vaan samalla tutustua uusiin ihmisiin ja oppia myös heiltä. Heittäytymällä uuteen opimme paljon myös itsestämme.
 
On ollut hienoa seurata kolmen vahdin keskinäisiä rutiineja aluksilla.
Merivahtivuorot, standby ja vapaavahdit alkoivat pyöriä rutiininomaisesti.
Yölliset unenpöpperöiset herätykset ja yhdessä valmistetut ateriat alkoivat sujua. Vahtikolmannesten sisäinen koheesio kasvoi ja kaikki olivat silminnähden ylpeitä juuri siitä omasta vahdistaan. Kuitenkin kaikki vahdit toimivat yhdessä ja kaveria autettiin "monituhatvuotisen" merimiesperinteen mukaisesti. Jokaisella vahdilla oli omat juttunsa ja kuvionsa, mutta silti kaikki oli yhteistä.
 
Jokaiseen kokemukseen kuuluu valmistelun ja itse kokemuksen lisäksi myös jälkipyykki. Käymme varmasti jokainen tätä purjehdusta mielissämme läpi joko tietoisesti tai tiedostamatta. Asettuminen arkeen vie taas oman aikansa ja saattaa tuntua jopa turhauttavalta vastata samoihin kysymyksiin
uudelleen: missä te yövyitte, purjehditteko myös yöllä... Näistä juttelimme yhdessä jo seikkailumme aikana. Pyrkikää kuitenkin olemaan kärsivällisä ja pitäkää huoli läheisistänne!
 
Olen ollut etuoikeuttu saadessani toimia tällaisen miehistön kipparina.
Teidän kanssanne on ollut helppoa ja erityisen mielekästä purjehtia ja elää yhdessä nämä yli kolme viikkoa. Oppimisen käyrä oli korkea alusta alkaen.
Teidän motivaatiolla ja yhteistyökyvyllä pärjää pitkälle.
 
Lyhyin reitti saattaa olla suorin reitti, mutta  niin purjehduksessa kuin elämässäkin paras reitti ei ole seilata sinne missä tuuli on, vaan sinne minne tuuli tulee! Muistakaa "elämän yläbanaani".
 
Fair winds and following seas!
 
//Kippari Leha


11.4.2019 klo 20:00 UTC (20:00 LT)

ζ Fii= 38 ast 32 min N

λ Lambda= 30 ast  09 min W

Suunta= 085 astetta

Nopeus= 9 kt

Tuuli= 210 astetta,  31-33 solmua (16-18 m/s)

 

Torstai on toivoa täynnä. Siitä nimttäin, että huomenna ollaan Hortassa!

 

Vahtivuorot ovat rullaannet viime päivät samaan tahtiin kuin Vahine Atlantin aalloilla ja väsymys on alkanut hiipiä yhden sun toisen mieleen ja kroppaan. Öisin seuraavaa vahtivuoroa on saanut huhuilla hereille entistä syvemmästä unesta ja kävipä itselläkin mielessä yön pimeinä tunteina, että nyt saisi tämä ruorin pyörittäminen jo riittää! Mutta aamun sarastaessa ja delfiiniparven saapuessa paikalle iloisesti hyppien hiipi hymy taas huulille ja mielen täyttikin odottamaton haikeus – viimeinen vuorokausi on käynnissä! Kohta ollaan perillä, nytkö tämä jo loppuu?! Kapteenin info aamupalan yhteydessä antoi kuitenkin ymmärtää, että ei tässä vielä kaikki.

Jatkoa seuraa...

 

Delfiinit ovat jaksaneet ilahduttaa läsnäolollaan nyt päivittäin. On sanoinkuvaamattoman upeaa katsella niiden vauhtia ja taitoa kun ne leikkivät väsymättä aluksen kaulan tuntumassa omassa elinympäristössään, vapaina ja vapaaehtoisesti esittävät meille huikeita temppujaan. Kaukaa lähestyvä, venettä kiinni uiden ja innokkaasti hyppien lähestyvä delfiiniparvi on mykistävä näky.

 

Tänä aamuna 2. vahdin aikana Vahinen vierellä, noin 30 metrin päässä, kävi pinnassa myös valas puhaltamassa komean vesisuihkun ilmaan. Valaasta tehtiin vielä toinen näköhavainto noin sadan metrin päässä aluksesta.

Viimeisen vuorokauden meille piti seuraa styyran puolella sinnikkäästi samaan tahtiin kanssamme ajellut kalastusalus. Eilen iltapäivällä olimme jo moikkausetäsyydellä ja kannella riittikin väkeä kiikaroimassa naapureita.

Matkalla nähtyjen alusten määrä on yllättänyt monet meistä ja vielä yllättävämpää oli nähdä toinen alus ja muita ihmisiä niin lähellä. Vielä tänä aamuna ajelimme rinnakkain, mutta nyt iltapäivään mennessä tiemme ovat erkaantuneet.

 

Veden lämpötila on enää reilut 17 astetta ja kannellakin alkaa jokaisella näkyä pipo päässä ja haalari päällä myös päiväsaikaan. Viime yö oli todella kostea ja kannen kuivuminen kesti koko aamupäivän, moni luukulla käväissyt aamuvirkku ehti ihmettelemään ihmetteli onko yön aikana satanut kun kansi oli niin märkä. Tuulta oli kuitenkin mukavasti ja olemme päässeet edelleen etenemään purjeilla tasaista 7-8 solmun vauhtia.

Koteihin terveisiä – huomenna perjantaina puhelimet pirisee!

 

1. Vahti Kata, Pasi ja Sutku



10.4.2019 klo 20:00 UTC (20:00 LT)
ζ Fii= 38 ast 24 min N
λ Lambda= 34 ast 07 min W
Suunta= 085 astetta
Nopeus= 7,5 kt
Tuuli= 220 astetta,  19-21 solmua (13-14 m/s)
 
Kuu on alkanut taas kasvaa ja valaisee matkaamme jo mukavasti.
Kanssakulkijoitakin on riittänyt näillä vesillä kohtalaisesti: näimme yöllä jälleen yhden aluksen ja nyt matkan aikana nähtyjen alusten määrä on jo 14.
Lähes tuulettoman yön läpi huristelimme peltigenoalla. Vahtivuoroomme ei tällä kertaa kuulunut purjehduksellisia haasteita, joten päätimme pitää kakkosvahdin kesken Vuorovesiseminaarin. Seminaarin avaussanat lausui Pasi, vierailija ykkösvahdista. Koska internet ei juuri nyt ole käytössämme ja Pasikin poistui lepäämään, jouduimme turvautumaan valistuneisiin arvauksiin vuorovesien sielunelämästä.
 
Auringonnousu oli upean värikäs lilan ja vaaleanpunaisen sävyissä. Aamun kruunasi kuitenkin noin kymmenen delfiinin parvi, joka viihtyi aluksemme vierellä uiden ja keulan edessä leikkien lähes puolen tunnin ajan.
 
Aamupalaksi leivoimme uunituoreita sämpylöitä ja lounaaksi oli Sutkun tekemää maistuvaa chorizopastaa. Mieliala on muutenkin korkealla sillä matkaa määränpäähän on enää noin 250 NM, aurinko paistaa ja tuuli on päivän mittaan virinnyt eli etenemme jälleen purjeilla.
 
2. vahti Sanna, Elias ja Kari

9.4.2019 klo 20:00 UTC (19:00 LT)
ζ Fii= 38 ast 09 min N
λ Lamda= 37 ast 32 min W
Suunta= 090 astetta
Nopeus= 5 kt
Tuuli= 330 astetta,  8-10 solmua (5 m/s)
 
Hei vaan!
 
Illan tullen tuuli tyyntyi ja meno sen osalta rauhoittui. Atlantti jätti kuitenkin mahtavan mainingin. Vahtien aikana havaittiin laiva,delfiinejä ja kilpikonna sekä yllättäen takahytissä bongattiin kaksi haisevaa hyljettä ja yksi saimaan norppa. Rauhallinen meripäivä kului vaatteita kuivatellen, jutustellen ja leväten.
Kelit viilenee hissukseen ja varsinkin tuuliset ja sateiset yöt ovat merivahdissa jo kylmiäkin. Meriveden lämpötila on laskenut 27,2 asteesta noin 20 asteeseen. Plotterissa näkyy jo päämäärämme Azoreiden saariryhmä.
Ohjaamme alusta vakaasti kohti Picon saarta.
 
Mukana oleva purjehtimisen aloittelija totesi, että Atlantin ylitys sopivassa miehistössä on juuri oikea tapa tutustua purjehtimiseen.
 
3. Vahti, Toni, Timo V, Hannu ja Anna



8.4.2019 klo 20:00 UTC (19:00 LT)
ζ Fii= 37 ast 14 min N
λ Lamda= 40 ast 04 min W
Suunta= 070 astetta
Nopeus= 6 kt
Tuuli= 300 astetta,  15-16 solmua (8-9 m/s)
 
Hei vaan ja terveisiä pesukoneesta! Kannella saa tällä hetkellä suolapesun, sisään tullessa käynnistyy linkousohjelma ja nyt kun saimme lämppärinkin toimimaan niin vahtivuoron viimeistelee pyöriminen kuivausrummussa. Keli on kohdillaan ja matka todellakin etenee :-) Eilen kello 14 alkoi tuuli nousemaan ja koko yön tuuli noin 20 m/s, nyt tätä kirjoittaessa ja aluksen kellon ollessa 15:30 tuulilukemat näyttävät
29 m/s. Vanha rouva saa elämänsä kyytiä ja nopeusennätykset ovat paukkuneet jokaisen vahtivuoron aikana, yöllä 3.vahti 11.8 knotsia, 1. vahti 12.6, 2.
vahti 13.4 ja tällä hetkellä 3.vahti 15.4! Horta lähenee!
 
1.Vahti Kata, Pasi, Sutku



7.4.2019 klo 20:00 UTC (18:00 LT)
ζ Fii= 36 ast 10 min N
λ Lamda= 44 ast 19 min W
Suunta= 080 astetta
Nopeus= 8 kt
Tuuli= 150 astetta,  18-19 solmua (10-11 m/s)
 
Eilinen oltiin tarmokkaan pohjois-koillisesta puhaltavan tuulen (n. 14-16
m/s) ansiosta käytännössä koko päivä Linnanmäen edesmenneen Vekkulan vinohuoneessa, jonka lisämausteena oleva keulan paukutus aaltoja vasten teki tavanomaisista päiväaktiviteeteista haasteellisia. Ruorissa oli ralliautoilun tuntumaa ylä- ja alamäkineen, odottamattomine kuoppineen ja äkillisine käännöksineen. Aallokko oli ainakin itämeripurjehtijan näkökulmasta vaikuttava. Kansimiehistön lisäksi keulahytti sai kelin yhteydessä perusteellisen suolavesihuuhtelun, kun rikkinäinen dorade- venttiili imaisi roiskevesiä sisäänsä. Tämän seurauksena aluksen salonki muuttui hetkellisesti kuivaushuoneeksi. Samalla aluksen lämmitin kytkettiin käyntiin ensimmäistä kertaa tällä legillä, ja muukin miehistö sai varusteitaan hieman kuivemmiksi.
Yöllä 1. vahdin yllätti voimakas kalan löyhkä, ja koska kannella ei näkynyt loikoilevia lentokaloja, olettamuksena oli että valas on jälleen käynyt tervehtimässä Vahinea ja sen miehistöä. Keli rauhoittui huomattavasti yön aikana, ja tuulikin on nyt kääntynyt hieman edullisempaan suuntaan, ja jatkammekin nyt rauhallisesti mahat täynnä Sutkun valmistamaa herkullista kinkkupastaa pohjois-koilliseen nopeudella 5-6 solmua. Lämmittimen huoltotoimet vielä jatkuvat, ja keulahyttikin saatiin nyt ainakin loppulegin osalta roiskevesitiiviiksi. Ainakin omassa vahdissamme ”Mitä aiot syödä, kun pääset kotiin” -keskustelut ovat jo alkaneet ja tunnelma aluksella on positiivinen arvosanalla 1/1.
Terveisiä kotiin!
 
2. vahti Kari, Elias ja Sanna

6.4.2019 klo 24:00 UTC (22:00 LT)
ζ Fii= 34 ast 41 min N
λ Lamda= 44 ast 57 min W
Suunta= 330 astetta
Nopeus= 6 kt
Tuuli= 020 astetta,  19-20 solmua (12 m/s)
 
Ei blogia tänään. Liian kova keli iltapäivällä kirjoittamiseen :(


5.4.2019 klo 20:00 UTC (18:00 LT)
ζ Fii= 39 ast 09 min N
λ Lamda= 46 ast 37 min W
Suunta= 055 astetta
Nopeus= 7 kt
Tuuli= 210 astetta,  19-20 solmua (11-12 m/s)
 
Syntymäpäivä ja siivouspäivä!
 
Aamuvarhaisesta saakka koko miehistö kihisi jännityksestä ja odotti kipparin vetäytyvän lepovuorolleen, jotta pääsisimme valmistamaan päivänsankarille yllätyskakun. Kaikki näyttikin lupaavalta ja kakun valmistus saatiin käyntiin, kunnes kippari pölähti hytistään kokonaisen 11 minuutin levon jälkeen ja tarmoa täynnä! Pasi ja Sutku piilottelivat taikinakulhoa pöydän alla ja Leha ihmetteli miksi uuni on jo aamulla päällä – onnistuimme kuitenkin säilyttämään salaisuuden pitkin päivää läheltä piti -tilanteista huolimatta  ja yllättämään päivänsankarin syntymäpäiväjuhlilla lounaan jälkeen. Aurinko paistoi ja onnittelulaulu raikui kannella kun juhlistimme Lehan syntymäpäivää ja nautiskelimme syntymäpäiväkakkua.
 
Liekö kippari kyllästynyt haisevaan miehistöönsä sillä tänään on siivottu koko alus kauttaaltaan, korjattu keulavessan pumppua, höyrypesty punkat ja paljon muutakin. Kun alus saatiin siivottua, rakenteli kippari vielä ylellisen suihkulla varustellun Vahine-span keulakannelle ja komensi koko porukan suihkuun. Nyt on aluksella taas puhdasta porukkaa.
Yön aikana meriveden lämpötila oli laskenut vähän yli 20 asteeseen ja kaunis turkoosinsininen väri vaihtunut tummemmaksi. Päivisin riittää vielä lämpöä, mutta yöt ovat muuttuneet viileiksi ja purjehdusasut sekä pipot on kaivettu esiin. Aamulla 2. vahtia kävi ilahduttamassa valas evätervehdyksellään!
 
Kata lähettää kotiin terveisiä ja lätkäjätkille menestystä turnaukseen sekä reipasta Ruotsin reissua!
 
                           1.Vahti Kata, Pasi, Sutku

4.4.2019 klo 20:00 UTC (18:00 LT)
ζ Fii= 31 ast 48 min N
λ Lamda= 48 ast 44 min W
Suunta= 055 astetta
Nopeus= 6 kt
Tuuli= 120 astetta,  13-14 solmua (7-8 m/s)
 
7 vrk lähdöstä Spanish Townista, kuljettu matka 1163 NM keskinopeudella 6,9 kts. Meno Atlantilla on tällä hetkellä melko leppoisaa – Aurinko paistaa ja tuuli on lempeä. Eilen iltapäivällä oli meno melko aaltoilevaa ja vahtimme saikin kansivuorossa kasteltua yhdellä hyvin tähdätyllä aallon pärskähdyksellä liki koko miehistön sekä kapteenin. Aurinko kuivasi kuitenkin kaikki aika pian.
Tänään söimme hyvää hernekeittoa ja lettuja, kiitoksia ykkösvahdille!
Viimeinen vuorokausi on edennyt ilman erityisiä näköhavaintoja. Laivoja olemme nähneet edellisen kerran 2.4. ja tänään olemme nähneet merellä lisäksemme vain yhden linnun. Tonilla on kalastusprojekti käynnissä joten saatamme hyvällä lykyllä sekä taidolla saada vielä saalista.
Vaikka aluksemme miehistö ei olekaan valtaisa, on joukossamme oikeastaan päivittäin saatu jokin huhu kiertämään. Tällä hetkellä elävät huhut ovat nämä Huomenna vaihdetaan halssia Seuraava hernari syödään parkissa Molempiin keittiön tiskialtaisiin on olemassa tulppa
 
2. vahti – Elias, Kari ja Sanna
 
------------------------------------------------
3.4.2019 klo 20:00 UTC (17:00 LT)
ζ Fii= 29 ast 52 min N
λ Lamda= 51 ast 07 min W
Suunta= 030 astetta
Nopeus= 8 kt
Tuuli= 100 astetta,  18-20 solmua (9-10 m/s)
 
Saimme kokea ensimmäisen suhteellisen rauhallisen ja tasaisen yövahtivuoron tällä reissulla. Tuuli oli noin 8-10 m/s ja maininki matala. Yksi rahtilaiva kulki editsemme noin 2 mailin etäisyydeltä. Päivän valjetessa pääsimme vaihteeksi purjehtimisen makuun squallien eli sadealueiden tultua tervehtimään meitä reippaan tuulen ja sateen muodossa. Osa miehistöstä otti ilon sateesta irti ja kävi luonnonsuihkussa kannella.
Klo 13 kippari Leha kutsui kaikki Vahinen kannelle muistamaan ja kunnioittamaan edesmennyttä hyvää purjehtijaystäämme Panu Päivärinnettä.
Perämies Iivari teki lipputervehdyksen ja nostimme maljat ystävämme muistolle. Myös pulloposti lähti kulkemaan suuren Atlantin aaltoja pitkin.
Päivä jatkui rutiinien hoituessa jo totutuin menoin.
Rakkaat terveiset Roopelle, Nooralle ja Marjalle!
 
3. Vahti, Toni, Timo V, Hannu ja Anna



2.4.2019 klo 20:00 UTC (17:00 LT)
ζ Fii= 27 ast 37 min N
λ Lamda= 52 ast 53 min W
Suunta= 025 astetta
Nopeus= 8 kt
Tuuli= 90 astetta, 17-19 solmua (9-10 m/s)
 
Aamuyön tunteina tuuli jälleen heräsi ja pääsimme taas purjehtimaan.
Moottorin äänet eivät kuitenkaan hiljenneet vaan toista tuntia kestäneet, potkuriakselin pyörimisen pysäyttämiseen tähdänneet harjoitukset tunkeutuivat sikeimpien unienkin läpi. Muuten yö oli rauhallinen ja keulapunkkakin sai asukkaansa takaisin salongin sohvilta. Yön aikana bongattua - yksi laiva, lentokone, satelliitti, lukuisia tähdenlentoja ja upea Jupiterin nousu.
Auringon noustua ohitimme Atlantin ainoan ja parhaan poijupaikan (tyhjää
oli) ja jatkoimme vielä aamiaisen ajan matkaa. Pian aamiaisen nautittuamme laskimme purjeet ja jäimme ajelehtimaan tarkoituksena käydä tarkistamassa potkurin tilanne. Leha nappasi räpylät jalkaan, maskin päähän ja ryhtyi sukellushommiin. Useamman sukelluksen homma otti, mutta potkuri on nyt kiinni ja akselin pyöriminen pysähtynyt. Merivesi on edelleen lämmintä, yli 25, vaikka sen lämpö onkin laskenut jo useita asteita Karibian lukemista.
Lämmin ja kirkas vesi houkuttelikin puolet porukasta uintireisulle ja Vahinen kannelta mätkähteli miehistöä mereen vapaalla tyylillä. Pään osumista pohjaan ei tarvinnut pelätä, sillä matkaa alas oli noin kuusi kilometriä.
Seuraava pähkinä olikin sitten jo valmiina. Miten saada purjeet ylös ja päästä takaisin liikkeelle, kun vene ei jaksanut pyörähtää vastatuuleen edes keulapotkurin avustamana. Hetken jo näytti siltä, että käynnistämme moottorin jälleen, ja juuri korjattu potkuriongelma palaa takaisin.
Päädyimme kuitenkin avaamaan keulapurjeen ja keräämään sillä vauhtia käännökseen. Homma toimi ja matka jatkuu taas!
 
                           1.Vahti Kata, Pasi ja Sutku


1.4.2019 klo 20:00 UTC (17:00 LT)
 
Fii= 26 ast 10 min N
Lamda= 54 ast 48 min W
Suunta= 070
Nopeus= 6 kt
 
Huhtikuun ensimmäinen päivä alkoi kauniilla auringonnousulla ja rahtilaivan bongaamisella. Yksi longtail-bird kävi kiertelemässä Vahinen ympärillä. Yön aikana kannelle matkansa päättäneet lentokalat siivottiin pois. Aamupalan jälkeen nostelimme edellisen päivän sateessa kastuneet vaatteet kannelle kuivumaan. Näin kosteissa olosuhteissa kuivuminen on kuitenkin turha toivo vaikka aurinko paistaa. Niin sanottu ”venekuiva” onkin riittävä kuivuusaste vaatteille täällä.
Aamiaisen jälkeen tuuli hiljeni ja jouduimme käynnistämään moottorin.
Hetken kuluttua alkoi kuitenkin tapahtua kun isopurje rojahti yllättäen kannelle. Aluksen päällikkö päätti nousta mastoon tutkimaan tilannetta mutta jo muutaman metrin korkeudessa suoritetut ilma-akrobatialiikkeet saivat mielen muuttumaan: 24,5-metrinen masto huojui mainingeissa aivan liikaa. Katkennut nostin korvattiin toisella sopivasti saatavilla olevalla nostimella eikä mastoon tarvinnut juuri nyt hinata ketään.
Ilma-akrobatiaa on aluksella muutenkin harrastettu jo jonkin aikaa:
Katariinan kolmoisschalkow  yläpunkasta lattialle oli varmasti vaikuttava näky, harmi, että yleisöä ei ollut. Myös Pasin pellehyppy portailta naviskan lattialle tänä aamuna oli kiitettävä suoritus. Mainittakoon tässä yhteydessä, että kukaan ei ole loukkaantunut näissä harjoituksissa, ainoastaan mustelmia on tullut. Mutta mikäs purjehtija sellainen on, jolla ei ole yhtään mustelmaa.
 
2. vahti Sanna, Elias ja Kari


31.03.2019 klo 20:00 UTC (16:00 LT)
Fii= 24 ast 55 min N
Lamda= 56 ast 58 min W
Suunta= 060
Nopeus= 8 kt
 
Yöllä tuulta oli juuri sopivasti ja nautimme vesisateen raikkaudesta.
Lentokalat tulivat tutustumaan veneen miehistöön ja yksi olisi halunnut katsastaa myös aluksen sisätilat.
Aamu meni normi rutiinien merkeissä, tosin tuuli hiipui hieman ja vauhti putosi välillä kovinkin rauhalliseksi. Rauhallisuus oli poissa n klo 16 jälkeen, kun 3 vahti tuli vuoroon. Tuuli kohosi nopeasti ja purjeiden pienentäminen alkoi rivakasti. Otimme isoon 1 reivin ja genoan kokonaan sisään. Atlantti puhisi parhaimmillaan 26 m/s ja vauhtia veneellä oli yli
11 kt. Alus suoriutui hienosti tuostakin kelistä ja miehistö toimi annettujen ohjeiden mukaan eli kaikki meni ok.  Päivälliseksi tuuli jo hieman rauhoittui ja saimme syödä todella hyvää kanaa.
Nyt etenemme hyvää vauhtia kohti Hortaa.
 
               3. vahti Anna, Hannu, Timo V ja Toni



30.3.2019 klo 20:00 UTC (16:00 LT)
Fii= 23 ast 16 min N
Lamda= 59 ast 22 min W
Suunta= 060
Nopeus= 8 kts
 
Eilinen päivä sai ehdottoman kohokohtansa kun Vahine-spa aukesi rankemman sadekuuron myötä. Kylläpä kunnon makeavesisuihku tuntui hyvältä ja illalla aluksella oli taas joukko puhtaita ja hyväntuoksuisia merityttöjä ja - poikia. Päivälliseksi nautimme herkullisia tortilloja hyvällä ruokahalulla, muruakaan ei jäänyt. 2.vuorokauden purjehdittu matka oli 192 meripeninkulmaa.
Yöllä riitti tuulta yli 13 m/s ja nopeusennätykset seurasivat toisiaan. 3.
matkavuorokauden nopeusennätys 11,5 solmua on tällä hetkellä jaettu 2. ja 3.-vahdin kesken. Öisin on ihailtu upeaa tähtitaivasta, kirkkaana loistavaa kuuta ja fosforiplanktonia, joka kimmeltää meren kuohuissa. Viime yönä viimeinenkin gasti uskaltautui jo kannelta omaan sänkyyn nukkumaan.
Päivällä on suoritettu purjejumppaa, fokkaa alas, fokkaa ylös, mesaania alas, mesaania ylös. Hyvä, että tekemistä riittää! Tuuli on ollut parhaimmillaan 15m/s. Vahine-span avautumista odoteltiin tänäänkin, mutta turhaan. Osa seisoi jo kannella uikkareissa ja saippuapullot kädessä, mutta ohi meni. Lounaaksi oli tonnikalarisottoa ja tällä hetkellä keittiötiimi tuntuu kolistevan lihapatojen äärellä, saapa nähdä mitä sieltä syntyykään.
Aluksella on kaikki hyvin – nauru raikaa, vahtivuorot pyörivät, pentterissä käydään kuumana, siivoustiimi laittaa pinnat kiiltämään ja ruoria pyöritellään vauhdin hurmasta nauttien. Tänään on bongattu 5 longtail - lintua, 1 rahtilaiva ja pyöriäinen.
 
1. Vahti Kata, Pasi ja Sutku


29.3.2019 klo 20:00 UTC (16:00 LT)
Fii=21 ast 26.1 min N
Lamda= 62 ast 11.6 min W
 
Yö meni mukavasti leveiden maininkien lempeässä syleilyssä. Tänään ei ole juurikaan eilisentyyppisiä merinähtävyyksiä tullut vastaan. Osa miehistöstä vielä pyrkii merihyvinvoinnin kohentamiseksi kannelle tai punkkaan, mutta yleisfiilis on hyvä. Aurinko paistaa ja shortsit ja T-paita ovat edelleen käypä vaatetus. Nopeus on ollut tänään 9 solmun seudussa ja ensimmäisen vuorokauden matkaksi kertyi 180 meripeninkulmaa. Lounaaksi syötiin linssimuhennosta ja eilen pyydettyä kalaa, jonka master chef Timo S taidokkaasti paistoi keittiön saunamaisissa olosuhteissa. Laivamme innovaatioyksikkö kehitti aamusta myös uuden muoviroskien säilytysjärjestelmän, jossa viiden litran vesikanisteriin saadaan mahtumaan käytännössä lähes ääretön määrä muovijätettä. Tätä vuosituhannen kohukeksintöä emme kuitenkaan avaa tässä blogissa enempää, koska patenttipaperit ovat jo tekeillä.
 
2. Vahti Kari, Sanna ja Elias




28.3.2019
 
Atlantin ylitys on alkanut.Porukkamme kokoontui Saint-Martinin Marigotissa Fort Louis -satamaan 26.3. Perämiehenä aluksella on Iivari ja kapteenina Leha. Irrotimme köydet noin 17 aikaan ja purjehdimme yön yli Spanish Town -nimiseen kaupunkiin Brittien Neitysytsaarille. Siellä pientä retkeilyä ja hyvä illallinen. Aamulla lähdimme kohti Hortaa klo 10 jälkeen.
 
Mitä kauemmas Virgin Gordalta on päästy, sitä isommiksi mainingit ovat käyneet. Porukassame kaikki ovat purjehtineet enemmän tai vähemmän, mutta merenkäynti tahtoo iskeä kovimpaankin merimieheen. Kansi