Kohti Irlantia

3.5.2019

Crosshaven , Irlanti

Perille Irlantiin päästiin. Illalla saatiin purjehtia juhlavasti 9 solmun nopeudella genoa, isopurje ja mesaani ylhäällä, merenkäynti oli vähäistä ja Vahine kulki raiteilla kohti pohjoista kuin pikajuna. Meno oli niin tasaista että sisätiloissa mietittiin, liikkuuko alus ollenkaan. Vahdeissa muisteltiin mennyttä legiä eri vaiheineen, ja kaikkien mielessä alkoi valmistautuminen normaaliin elämään palaamiseen (Minna taisi mainitakin edellispäivänä, että ainoa normaalia elämää muistuttava asia veneessä on hampaiden peseminen). Illansuussa tuulen rauhoituttua laskettiin genoa rikkinäisestä rullamekanismista ja tässä yhteydessä purjeen kanssa ahkeroinut Toni sai keltinmerestä ainutlaatuisen aidon kelttiläisen perähuuhtelun.

Aamun tullen ei mennyt kauaakaan, kun horisontissa alkoi näkyä maata muistuttava siluetti. Satamaan menevällä väylällä saimme jännittää, osuuko köli mutaan kuten viime vuonna mukana olleet saattoivat muistaa. Ei osunut.
Saavuimme satamaan Crosshaveniin klo 14:15 UTC. Laiturilla nautittiin saapumismalja, ja armoton aluksen huolto alkoi.

Nyt tämän legin päättyessä pitäisi kai lausua jotakin juhlallista, joten kerron tähän vähän kliseisesti, että hyvä porukka meillä oli ja kaikkine kokemuksineen tämä legi oli kyllä lähtemisen arvoinen, vaikka ihan lopulliseen määränpäähän ei nyt päästykään. Kiitoksia koko miehistölle ja myös blogin lukijoille!

2.5.2019

50*07,06N   008* 05,90W

Öinen tähtitaivas himmeni aamuisiin sadepilviin ja niiden myötä tuuli vähitellen voimistui ja kääntyi kohti länttä. Samalla päästiin peltigenuan käytöstä ja illan suussa vene kulki 12-14 m/s sivutuulessa täysin purjein kohti Corkia 9-10 solmun nopeutta. Huikeaa purjehdusta! Matkaa Corkin edustalle illansuussa noin 80 mailia, joten pääsemme huomenna päivännäöllä määränpäähän.

Aamulla jätimme Biskajanlahden viimein taaksemme ja siirryimme Keltin merelle. Keltin meren rantamilla on sijainnut mm. pieni gallialainen kylä, jonka asukkaista Asterix ja Obelix joutuivat usein kahnauksiin merirosvojen kanssa. Merirosvoja emme kohdanneet, mutta troolia pääsimme väistämään ja 2. vahti kyseli meriteiden säännöstön mukaista sukellusveneen väistämisohjetta.

Meripäiviä ovat piristäneet valaan ja delfiinien ohella eri ulappalinnut.
Tänäänkin myrskylinnut ja suulat kävivät aika ajoin tarkistamassa Vahinen kulkua. Myös ulappaliitäjiä on näkynyt, eilen viimeisimpänä todennäköinen tyrskyliitäjä. 1. vahti sai myös uuden havainnon, kun hylje kävi näyttäytymässä veneen vieressä. Lajinmääritys odottaa maihinpääsyä.

Tämän legin viimeinen yö on alkamassa. Jos saimme matkalla Hortasta La Corunaan nähdä meren myrskyisämmän puolen, on tämä matka Biskajanlahden yli tarjonnut yllättäen jopa täysin tyyntä ja myös Vahinelle otollisia purjehduskelejä. Melko täydellinen kattaus meren eri olosuhteista!

3. vahti Lauri, Kari ja Sutku

29-30.4-1.5

47*36,88N 008*54,37W
 H360* 5,9KTS

Klara Vappen! Vahinella ollaan myös juhlittu vappua parin päivän ajan. Eilen kannella oli musiikkia sekä eväänä sipsejä. Keli oli niin iisi, että vitsailimme purjehtivamme järvellä vaikka kartan mukaan sijaintimme oli kuitenkin Biskajan lahdella. Puhalsimme kumihanskoista ilmapallon korvikkeita ja osa sai jopa tussilla naaman ja nimen. Mitä lähemmäs määränpäätä saavumme, sitä koreamapana tuntuu olevan myös pöydän antimet. Eilen oli kanaa ja riisiä sekä lettuja kermavaahdolla. Tänään vapun kunniaksi ulkofilettä maustevoilla cafe de paris a la Sutku, valkosipulikermaperunat, freesattua katkarapua sekä ruokajuomana tietysti skumppaa ja punaviiniä. Myös herkkulaatikon pohjaa tavoitellaan ahkerasti joten keksiä ja suklaata löytyy ruokapöydältä lähes jatkuvasti. Aamulla messiin oli myös ilmestynyt ihan oikeita ilmapalloja ja myös vappupillit ovat soineet! Itse purjehduksesta sen verran, että tuuli yltyi iltaa kohden joten aloimme kryssimään kohti Irlantia. Tällä hetkellä Vahinella on kaikki purjeet ylhäällä ja tuulta 10 m/s ja suunttaamme kohti määränpäätä. Pientä jännitystä on ilmassa aikataulujen suhteen, mutta eiköhän me vielä saada suotuisa tuuli puolellemme.
Tämän päivän toinen kohokohta vappujuhlien lisäksi oli että teimme havainnon valaista! Kaksi valasta uiskenteli klo 19.30 laivan aikaa Vahinen lähettyvillä ja näimme valaiden upeat vesisuihkut sekä evän. Mahtava näky! Myös pyöriäisiä on havaittu tänään. Miehistön kesken tunnelma on erinomainen. Ilmapallot, herkut ja juomat yhdistettynä upeaan keliin on tehnyt tehtävänsä ja Vahine on täynnä hymyileviä ja vitsailevia lomalaisia.

Kaikki lähettävät terveisiä Pasille, toivu varovasti! :)

T :)

S/Y Vahine miehistö
                  Pete, Tommi, Minna, Lauri,Timo, Tuomas, Sutku, Ari, Toni, Kari

27 – 28.4

Terveisiä yllätysvierailulta La Coruñasta! Saavuimme lauantai-iltasella maihin, miehistöstä P pääsi lääkärille. Mitään hätää ei ollut, mutta todettiin, että matkan jatkaminen purjehtien ei ikävä kyllä ollut turvallista. Ravintolassa käytiin ja istuttiin pitkää iltaa veneellä nauttien keinumattomasta tunnelmasta. Miehistön mieliala koheni silmissä, kun vaatteita, punkkia ja muita varusteita saatiin kuivaksi.

Sunnuntaipäivä oli tarkoitus viettää tehden ostoksia merellä rikki menneiden ja huoltoa tarvitsevien asioiden osalta, mutta kaupat olivat Etelä-Eurooppalaiseen tapaan kiinni. Kipparin yrittäessä saada satamasta palveluita lisärahaa vastaan, vastaus oli ”Oletko hullu? Tänään on vaalipäivä!”  Tavaroita kuivattiin, pyykkiä pestiin ja Minna kävi ansiokkaasti kahdessa mastossa, mesaanimastoon vietiin uusi nostin ja isossa mastossa käytiin lazyjackia korjaamassa. Koska olimme Espanjaan saapunut, söimme lounasta tietysti italialaisessa pizzeriassa, jossa ilmeisesti positiivisia nettiarvosteluita havitellut henkilökunta toi pöytään pyytämättä ja yllättäen limoncello-pullon, josta miehistö suuresti ilahtui. Osa kävi katsastamassa Herkuleen majakkaa, joka on ensimmäisen kerran rakennettu 100-luvulla (jo muinaisten roomalaisten toimesta, hehe). Näkymät ylhäältä olivat upeat.

Maanantain valjetessa purjehtijat lähtivät tarkoin määritellyn tehtävälistan mukaisesti kaupungille, ja alukseen saatiin lisää muun muassa köyttä, elintarvikkeita, kaasua, lämmittimiä, paukkuliivien kaasupatruunoita (aiempien päivien kosteissa olosuhteissa oli muutama päässyt aukeamaan) ja lamppuja, ihan muutaman esimerkin mainitakseni.

Nyt tätä tekstiä kirjoittaessani olemme lähtökuopissa kohti pohjoista, kuivin varustein, huolletun veneen ja hyvän mielialan kera – ainoa harmi on että ystävämme P joutui lähtemään legiltä etuajassa Suomeen (lämpimät terveiset, jos satut tätä lukemaan!) Eilen kuulin että Suomessakin on varsin lämmin ollut, joten toivotamme lukijakunnallemme oikein mukavaa kevättä!

25.4

44*44.10N 16*33,863E
Tuuli 330* 25m/s +8C

Elämä täällä Atantilla on hienoa, vauhdikasta ja tarjoaa ensikertalaisille uusia kokemuksia. Keli on jatkunut vauhdikkaana ja tarjoaa ruorissa hyvän kuntojumpan. Onni on kaksi kokkia laivalla, vaikka me kotikokitkin onnistuimme loihtimaan maukkaaan päivällisen. Eihän elämä laivalla tarvitse olla pelkkiä laivakorppuja ja teetä. Vesi lentää kannella ja aina purjehtiessa on jotain säädettävää ja Kapteeni Stubbing Pete kerää joukon urheita skönäreita hoitamaan homman. Matka jatkuu ja siitä lisää seuraavassa päivityksessä.

1.vahti Pasi, Minna ja Tuomas

PS. Matkaan tuli pieni mutka pienen henkilövaurion vuoksi joka mukana olevan lääkärin suosituksen mukaan on syytä tarkistuttaa sairaalassa. Suuntaame siis kohti La Corunaa josta tarkastusten jälkeen jatkamme kohti Corkkia.

Pete

24.4

43*31,49N  20*09,71W
Tuuli 300* 23m/s G31m/s
H045*

heippa rallaa ja tervetuloa jälleen uuden päivityksen pariin
juuri nyt tätä blogia kirjoitellessa ulkona aurinko paistaa ja purjehdus sää
on pysynyt hyvin samanlaisena eli sopivasti tuulta ja sopivaa aallokkoa.
Vahtien arkirutiinit ovat löytäneet paikkansa ja järjestykset joten nekin pyörivät normaalisti.
Vahinen sisätiloissa eilen alkanut uusi tosi-tv sarja viherkasvien kapinointi
ovat saaneet seuraksi jo edellisiltä vuosina tutuksi tulleen vinoshoun.
Muttta siis yhteenvetona täällä meillä on kaikki hyvin ja matka taittuu.

2vahti

Tuuli 300 ast /23 ms

23.4.

39*53,274N   27* 48,970E

Melkein voisin copypasteta tähän eilisen tekstin keliolosuhteita koskien; matka jatkuu hyvällä suunnalla ja kohtalaisella nopeudella 8-9 solmua tosituulen ollessa länsiluoteesta n. 20 m/s. Purjeina isopurje 2. reivissä ja pieni pala genoaa. Aallokko muotoilee Vahinen mikrotason reittiä mitä arvaamattomampiin suuntiin. Merivahdissa olevat ovat jo tottuneet säännöllisiin laidan yli tuleviin virkistäviin suolahoitopärskeisiin, ja esineitä lentelee niin sisällä kuin ulkona. Ilmeisesti meren yliluonnolliset oliot olivat kiinnostuneita kellostani tai epätietoisia kellonajasta, sillä yksi hyvin tähdätty pärske huuhtoi luotto-2€-kelloni plotterin vierestä hole-in-onena peräkannen viemäriin. Veneen lämmityksen toiminnantilassa ja sitä myötä varusteiden kuivaamisessa on kohtalaisia haasteita.

Sisällä veneessä oli eilen jo havaittavissa viherkasvien kapinointia, mikä on tänään puhjennut täysimittaisiksi vihanneslevottomuuksiksi; kaalit ovat aloittaneet pommitukset kattoverkoista, ja valmiiksi leikatut salaatit päätyvät kaaressa lattialle tai pöydälle heti kun silmä välttää. Lounaana ollut minestrone-keitto oli optimaalista herkullista ja kevyttä ravitsemusta tähän keliin, vaikkakin puna- ja kukkakaaleja sai poimia ruokaan tarjoiluastian ulkopuolella.

Haasteista huolimatta Vahine kulkee hyvin ja etenemme varmin liikkein kohti Irlantia.

Blogi 21-22.4

39*43,726N  26*45,374W

S1457 ensimmäisen blogikirjoituksen merkeissä! Hortan satamassa eilen kokoonnuttiin veneellä, käytiin kaupassa ja suoritettiin lähtövalmisteluita. Päällystön pitämän turvallisuuskoulutuksen päätteeksi päästiin turvallisesti bensalaituriin, josta lähdimme matkaan kello 16:55. Alkumatkan etenimme tuuliteknisistä syistä konevoimalla. Maisemat olivat hienot.

Yön aikana viimeisetkin Azorien saariryhmän valot jäivät taakse, ja saimme purjeet nostettua. Siitä lähtien olemmekin viettäneet aikaa 10-30 asteen vinomaailmassa, kuoppia ja käännöksiä on mökkitiellä ja osalla miehistöstä on vielä totuttautumista merenkäyntiin. Päivällä nähtiin pari delfiiniä telmimässä Atlantin aalloilla. Arvauskisa Irlantiin pääsemisestä on aloitettu, tähän asti kuljettu matka on noin 150mpk ja jäljellä on vielä 1007mpk. Ulkona tuulee 17m/s luoteesta, nopeutta on 7-8 solmua ja aluksella on tekemisen meininki.