Kohti Maltaa

Dubrovnik - Malta 6.-18.10.2019

Sunnuntai 6.10.
Miehistö Liisa, Eeva-Liisa, Jenni, Kaisa, Riikka, Matti, Pete ja Ville saapui sunnuntaina aamupäivällä Vahinelle, jossa kippari Matti ja perämies Kai jo odottelivat. Kävimme aamupäivällä muonaostoksilla, ja ostoksia tuli neljä ostoskärryllistä. Lähdettiin Dubrovnikin Marina Frapasta iltapäivällä alkubriiffin jälkeen, ja matkustimme moottorin voimalla Cavtatiin. Rantauduimme ensin karanteenilaituriin, josta paikallinen poliisi tuli häätämään meidät muutamaa venepaikkaa kauemmas. Jouduimme ottamaan rantautumisen vielä kolmannen kerran uudestaan, kun paikallinen satamavahti tuli kertomaan, että viereemme oli saapumassa jahti, jonka ankkurinaru tulisi ristiin meidän ankkurinarun päälle, jolloin emme pääsisi lähtemään maanantai-aamuna liikkeelle. Rantautumista hidasti osittain myös se, että suurimmalla osalla miehistöstämme oli solmutaidot päässeet hieman unohtumaan. Rantautumisessa lopulta kesti puolitoista tuntia. Maihinnoustessamme oli jo pilkkopimeää.
Rantautumistamme oli seuraamassa suomalainen pariskunta, ja sataman läheisyydessä oli menossa paikallinen festivaali kansanmusiikin raikuessa. Auringonlasku oli kuvankaunis, mutta se meni osittain ohitse touhutessamme Vahinen kimpussa. Päätimme palkita itsemme illallisella sataman läheisyydessä sijaitsevassa ravintolassa. Kylläisenä oli hyvä alkaa unten maille.
Maanantai 7.10.
Lähdimme Cavtatista liikkeelle aamu yhdeksän nurkilla. Kokka käännettiin kohti Italian Brindisiä. Tuuli oli päivällä heikkoa ja keli oli aurinkoinen, joten kannella oli mukava nautiskella elämästä ja jutustella mukavia. Solmusulkeisiakin harrastettiin eilisestä viisastuneena. Miekkakala bongattiin ja keskustelu kävi vilkkaana merten ja luonnon tilasta. Saimme edetä omassa rauhassamme sillä lähimmät alukset jäivät yli 50 kilometrin etäisyydelle. Iltaa kohden miehistömme alkoi tulla yksi toisensa jälkeen merisairaaksi/ pahoinvoivaksi. Kaksi meistä lopulta päätyi veneen laidalle oksentamaan. Tuuli yltyi mitä pidemmälle ilta kului. Meri velloi kummallisesti joka suuntaan. Yöllä meno meni vaan hurjemmaksi. Aallot pärskyivät kannelle, tuulimittari näytti 18m/s. Vene oli lähestulkoon jatkuvasti kallellaan 20 asteen kulmassa styyrpuuriin. Onneksi sentään taivaalta ei tullut vettä, vaan yllämme oli kirkkaana tuikkiva tähtitaivas.
Tiistai 8.10.
Saavuimme aamupalan aikoihin Marina di Brindisiin. Odottelimme hetken satamapaikkaa ankkurissa. Satamaan päästyämme koko miehistömme marssi kiitollisena suihkuun, jonka jälkeen lähdimme takseilla suunnilleen puolenpäivän aikoihin Brindisin keskustaan. Käveleskelimme rantabulevardia pitkin, ja päädyimme Betty -nimiseen ravintolaan lounaalle. Suurin osa meistä tilasi tietenkin pizzaa, muut nauttivat merenelävistä ja pastasta. Vietimme verkkaisen iltapäivän Brindisissä kahvia, jäätelöä ja olutta nautiskellen. Miehistömme oli Vahinella koossa taas kuuden aikoihin, ja söimme yhdessä päivällisen.

Keskiviikko 9.10. ja torstai 10.10.
Tuhdin ja maukkaan aamiaisen jälkeen irrotimme köydet. Lyhyen koneella puksuttelun jälkeen nostimme purjeet. Ajatuksena oli kryssiminen Italian saappaan kantapään rannikkoa mukaan, mutta tuuli oli niin suotuisa että saimme halssin, jolla pääsimme kohti Korfua. Tuuli piti ja vietimme nautinnollisen purjehduspäivän ruori tiukasti näpeissä pitäen. Päivä oli purjehdusta parhaimmillaan ja mieli oli keveä.
Illalla tuuli tyyntyi ja kone oli lopulta käynnistettävä. Yön viimeiset tunnit menivät komeaa kuutamoa ihaillen. Kuun laskeuduttua saavuimme Korfulle aamun sarastaessa. Päivän vietimme kaupungin nähtävyyksiä ihaillen. Kova ukkonen iski lounastaessamme ja olimme iloisia ettemme olleet merellä tällöin. Ilta vietettiin lopulta Gouvian marinan lähistöllä syöden hyvin.
Torstaiaamuna oli tyyntä. Suuntasimme etelään kohti Paxosia. Kävimme uimassa upeassa poukamassa Korfun eteläkärjen lähellä. Iltapäivällä saimme purjehtia hienossa merituulessa. Paxokselle saavuimme kello viiden aikoihin Gaioksen kylään. Nautimme päivällisen veneellä ja sen jälkeen suuntasimme viehättävän kylän tavernoihin.
Perjantai 11.10
Aamulla lähdimme kohti Lefkasia. Saavuimme Vasilikin satamaan illalla auringonlaskun aikoihin. Kävimme yhdessä syömässä päivällistä kylän satamaravintolassa.
Lauantai 12.10
Lähdimme Lefkasista aamiaisen jälkeen suuntana Sisilian Syracusa. Pysähdyimme aamu-uinnille vähän matkan päästä rannasta. Sää oli aamulla tyyni, mutta iltapäivästä saimme upean purjehdussään. Päivällä näimme matkamme ensimmäiset delfiinit. Eräät meistä onnekkaista näki delfiinejä myös yöllä kuunvalossa.
Sunnuntai 13.10
Purjehdus avomerellä jatkui. Pysähdyimme aamulla jälleen uimaan. Keli oli tyyni ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta. Päivällä näimme valtavasti kilpikonnia ja muutaman lentokalan. Huomasimme myös, että kyytiimme oli eksynyt viherpeippo. Lintunen värjötteli heikon näköisenä ankkurin suojassa. Miehistömme ruokki lintua siemenillä, ja antoi sille myös vettä. Päivän kuluessa lintu alkoi selvästi jo piristymään. Puolet kannesta oli pyhitetty linnun rauhalle.
Maanantai 14.10
Purjehdus merellä jatkui edelleen. Aamulla kävimme pulahtamassa meressä. Keli oli tyyni aamulla, mutta illemmasta saimme tuulta purjehtimiseen. Linnun hemmottelu jatkui, ja lintu pyrähteli iloisesti veneen ympärillä. Leppoisa aurinkoinen päivä merellä.
Tiistai 15.10
Saavuimme Syracusaan aamulla. Rantautumistamme säikäytti vaihteiston jumiutuminen pakkiasentoon. Veneemme lähestyi reippaalla vauhdilla laiturissa kiinni olevaa kumivenettä, ja näytti siltä ettei venettä saa pysähtymään lainkaan. Onneksi säästyimme vahingoilta, ja saimme pienellä avustuksella veneen laituriin. Miehistömme hajaantui tutkimaan kaupunkia, ja vietimme rennon päivän nautiskellen italialaisesta tunnelmasta.
Keskiviikko 16.10
Lähdimme Syracusasta hieman puolenpäivän jälkeen. Tuulta ei ollut lainkaan, mutta yritimme purjehtia siitä huolimatta. Meillä ei ollut kiire minnekään, mutta laitoimme illalla koneen käyntiin, kun vene pysähtyi kokonaan. Päivälliseksi valmistettiin Sisiliasta ostettuja tuoreita jättikatkarapuja. Puolenyön jälkeen tuuli alkoi nousta, ja saimme lopulta huikean purjehduskelin. Vene kulki parhaimmillaan 9 solmua kuun valvoessa matkaamme.
Torstai 17.10
Saavuimme Maltan rannikolle aamun koittaessa. Ankkuroimme lahden poukamaan, koska marinaan olimme saaneet luvan mennä vasta kello 12.30. Söimme aamiaista ja kävimme uimassa. Lounaaksi valmistui pitaleipiä. Lounaan jälkeen saavuimme melko pian marinaan. Veneen vaihteisto temppuili taas rantautumisen yhteydessä. Saimme onneksi napattua toisen veneen ankkuriköydestä kiinni, joten vahinkoa ei päässyt käymään. Matti soitti marinasta apua rantautumiseen, ja meitä kiisi auttamaan marinan reipas työntekijä 60-heppaisella dingillä. Saimme veneen laituriin yllättävän kivuttomasti olosuhteisiin nähden.
Iltapäivä oli laiskahko ja vietimme sen pitkälti veneellä. Illaksi oli suunniteltu hienompi päivällinen viimeisen yhteisen iltamme kunniaksi. Illan menu koostui pihvistä ja paahtoperunoista, juustoista ja viinistä, sitruunakakusta ja valkosuklaamoussesta. Mahdollisuus oli myös nauttia Sisiliasta ostetuista jättikatkaravuista. Päivällinen oli kerrassaan suussasulava. Sen jälkeen uni maittoi.
Perjantai 18.10
Aamiaisemme koostui torstai-illan illallisen herkuista, jotka olivat jääneet yli. Sen jälkeen miehistömme siivosi reippaasti veneen lattiasta kattoon.