SY Vahine ARC 2019


Tällä sivulla julkaistaan Vahine ARC 2019 blogi. Ylimpänä on aina tuorein blogi. Tiedustelut koskien ARC 2020 trainee paikkoja voi lähetää osoitteeseen stefan.abrahamsson ¨at¨staf.fi

ARC 2019 veneiden sijainnit löydät täältä ARC 2019 Cruising All

VAHINEN TILANNE 1.12.2019

ALUS ALL BOATS CRUISING ALL CLASS
VAHINE 27 12 1 / CRUISING B 
TOKKA-LOTTA 114 67 2 / CRUISING G






S/Y Vahine - ARC 2019

Blogikirjoitus S/Y Vahine 04.12.2019
 
Pasaatituulet hemmottelevat meitä yhä 33 solmun myötäisillä tuulilla.
Kuljemme
reippaasta tuulesta huolimatta täysin purjein spiiratun genoan, isopurjeen ja mesaanipurjeen voimin kohti maaliviivaa yli yhdeksän solmun nopeudella.
Silti
kansivuorolle suunnatessa ei ole lainkaan tavatonta laittaa vesipannua liedelle kahvivesiä varten. Vahine tosiaankin on vahvoilla juurikin kovassa kelissä.
 
Purjehduksessa on vielä kisaamisen tuntua. Saimme kuulla että taaempi isompi ja nopeampi Swan saavuttaa meitä 15 mailin päivävauhtia ja että meillä on vielä etumatkaa sen verran että he saavuttaisivat meidät juuri maaliintulopäivänä.
Kilpailusijoitus saattaa siis ratketa osaltamme vain tuntien erolla, siinä missä kisaa on jo nyt puolitoista viikkoa takanapäin.
 
Ennen matkaa leikkimielisesti listailin mahdollisesti tapahtuvia asioita Bingo-ruudukkoon. Matkan edetessä on hauskaa sitten porukalla seurailla kuinka ja missä yhteydessä mainitut asiat tapahtuvat.
 
Eilinen valitettava repeäminen oli myöskin päätynyt osaksi bingoa. Se sattuikin olemaan viimeinen puuttuva ruutu suoran saamiseen. Siispä BINGO!
Totutuneita
asioita on bingossa muun muassa kohdat 10 solmua, delfiinit, salamatkustaja, ketään ei näy, valas, purjeen repeäminen ja meripahoinvointi. Bingon saisimme myös esimerkiksi tyynen muodossa. Toivottavasti sitä ei tule, sillä tässä on kisaa vielä jäljellä!
 
Toni, S/Y Vahine
 
 
Blog S/Y Vahine 04.12.2019
 
Pasatvindarna skämmer ut oss med 33 knops medvindar. Vi rör oss mot mål med en nio knops hastighet med storsegel, genoa och mesansegel. Fastän det är hårda vindar har vi inga problem att koka kaffe för besättningen. Vahine är definitivt en stabil båt vid hårt väder.
 
Vi har fortfarande hög tävlingsanda speciellt då en större och snabbare Swan ligger än så länge bakom oss och håller på och komma ikapp med en 15 knops hastighet. Vi har så mycket försprång att ifall de kommer ikapp oss kommer det att ske på sista dagen innan mållinjen.  Detta betyder att tävlingsresultatet kommer förmodligen att avgöras under sista dygnet före mållinjen.
 
Innan tävlingen gjorde jag för skojs skull en seglings bingo för besättningen.
Under resan har vi med hela besättningen kollat ifall vi kunnat kryssa för händelser i bingot.
Igår fick vi tyvärr kryssa för rutan då spinnakern gick sönder. Detta var sista rutan för att få bingo. dvs BINGO! I bingot har vi även andra händelser som till exempel: 10 knops fart, delfiner, hemlig passagerare, ingen annan syns till ute på havet, en val, segel går sönder och sjösjuka. Bingo kan vi även få ifall det skulle bli vindstilla, vi hoppas förstås på att vi inte behöver kryssa i den rutan då vi har fortfarande en bit kvar att segla.
 
Toni, S/Y Vahine


Pasaatituulet
 
Aurinko paistaa ja mainingit heiluttelevat venettä voimakkaiden pasaatituulten puhaltaessa venettä kohti Santa Lucíaa.
 
Jo matkan alusta lähtien, kun tuulet olivat keveitä ja eteneminen tuntui hitaalta, kipparimme, Jarkko rohkaisi miehistöä kertomalla, ettei ole syytä huoleen, vauhti kyllä lisääntyy kunhan pääsemme kiinni pasaatituuliin. Nyt ne paljon mainitut pasaatituulet ovat ilmaantuneet, ja se tuntuukin huomattavana nopeuden kasvuna ja isompina maininkeina.
 
Nopealla matkanteolla on myös vaikutusta miehistön mielentilaan ja innokkuuteen. Tämä näkyy muun muassa veneenohjausvuoron suosion lähes räjähdysmäisenä kasvuna. Puheenaiheet ovat myös siirtyneet siihen, mitä tehdään maalissa - ja sen jälkeen. Jopa ensimmäisiä toimenpiteitä heti rantautumisen jälkeen on mietitty, esimerkkeinä suihkussa käyminen, ravintolareissu ja pyykkien peseminen. Lisäksi pohdinnat siitä, mitä erilaisia juomia maalissa mahdollisesti saa, on suosittu puheenaihe.
 
Matkaa on kuitenkin vielä jäljellä, eikä sovi keskittää ajatuksia liikaa päämäärään, ennen kuin se jo häämöttää horisontissa. Sekä yöllä että päivällä on matkanteossa omat hienoutensa. Päivällä lämmittävä aurinko, ja yöllä avoin tähtitaivas jatkuvine tähdenlentoineen, joita voi ihastella yövuorossa.
Erityisen hienoa yötaivaassa mielestäni on Otavan tähtikuvio, joka näkyy täällä isompana ja eri päin kuin kotona Suomessa. Sitä ei haittaa katsella öisin aaltojen kuohuessa, kun puskemme kohti maalia.
 
Hiski, S/Y Vahine
 
Pasatvindar
 
Solen skiner och mainingen gungar båten medans pasatvindarna blåser mot St Lucia.
 
Redan i början på resan när vindarna var svaga tröstade vår skeppare Jarkko
 
med att vi kommer ännu att få fart på båten när vi kommer fram till pasatvindarna. Jarkko hade rätt, nu tar dom hårda vindarna oss framåt i de stora vågorna.
 
Då båtens hastighet har ökat har även besättningens humör gått upp i skyn.
Detta kan märkas av genom att intresset för att få vara vid rodret har blivit mer aktivt. Diskussionerna ombord har även börjat handla mer om att vad ska vi göra när vi kommer fram till mål och efter det. Som exempel så har en del funderat att det första de gör när vi kommer i hamn är att ta en dusch, gå på restaurang och tvätta tvätt. Det har även diskuterats om att vad det finns för drinkar vid hamnen när vi kommer fram.
 
Faktumet är att vi har trots allt en lång väg till mål och vi måste fokusera på nuet innan målen syns i horisonten. Segling på natten och på dagen har båda sina fördelar. På dagen värmer solen och på natten har vi en fin stjärnhimmel med stjärnfall. Jag tycker speciellt om att se på stjärnfiguren karlavagnen i mörkret när vi seglar mot mål.
 
Hiski, S/Y Vahine
 


01.12.2019 s/y Vahine, 20 57.5N 32 46.8 W
 
Pikkujoulu Atlantilla
 
Purjehdus on viimeisen vuorokauden ajan sujunut ripeästi, mutta leppoisasti.
Matka eteni eilisen taktiikan mukaisesti paapuurin halssilla. Purjesetti on jo tutuksi muodostunut: myrskyspinnu, stuura ja ovelasti mesaanipuomin päähän viritetty mesaanigenaakkeri. Tällä triplalla vauhti kohti maalia on ollut reilut kuusi solmua ja eteenpäin on menty 7-8 solmua. Tämä on pitänyt meidät luokkamme kärkiveneenä.
 
Päivällä teimme jiipin, joka on mainitulla setupilla vaatii melkein koko miehistön kannelle. Aikasempi ennätyksemme jiipille oli n. 40 minuuttia.
Tänään leanasimme ajasta 30% ja nyt se sujui 26 minuutissa. Muutama jiippi lienee vielä edessä, joten voimme haastaa itsemme vieläkin nopeammiksi.
 
Samalla on hivuttauduttu etelään. Kohta kannella riittävät t-paita ja shortsit läpi yön. Päivällä onkin jo pitkälti siirrytty uimashortseihin ja bikineihin.
Kansisuihkun viilennys on kovassa käytössä.
 
Meri on öisin uskomattoman kaunis. Eilen illalla etukannella oli hieno fiilis.
Kuu on noussut valaisemaan reittiämme ja vene kulki 8 solmua pitkin kuunsiltaa. Sivuilla ja takana näkyi tähtitaivas ja fosforoiva planktoni hohti keula-aallossa.
 
Parhaillaan valmistelemme pikkujoulujuhlaa. Joulunaloituksen lisäksi voimme juhlistaa purjehtimaamme ensimmäistä tuhatta merimailia. Juhlassa tarjolle laitetaan pihvit, perunaa salaattia ja jouluisia yllätyksiä. Tontut ovat koristelleet Vahinen iloisilla naamoillaan sekä lumihiutalein, jotka muistuttavat meitä kodeista Suomessa.
 
Iloista joulunodotusta!
 
Jarkko T, s/y Vahine
 
Lillajulfest på Atlanten
 
Seglingen har gått fort under senaste dygnet men lättsamt. Allt har gått som planerat på barbor halsen. Utval av segelkobmination har varit den samma som
tidigare: spinnaker, storsegel och mesangenaker. Med dessa tre segel har vi seglat framåt med en 7-8 knops hastighet och hållit oss i ledning i vår klass.
 
På dagen gjorde vi en jibe och ändrade kursen. Segelkombinationen som vi har kräver det att nästan hela besättningen är på däck för att hjälpas åt.
Tidigare tog det för oss 40 minuter att göra en jibe och idag gjorde vi det 30% snabbare dvs på 26 minuter. Vi kommer att måsta göra detta ännu ett par gånger vilket betyder att vi har all möjlighet att utmana oss själva för att bli ännu snabbare.
 
Vi har tagit oss mer söder ut och snart kan vi segla med shorts och t-shirt även under nattetid. På dagarna har vi redan växlat om till badbyxor och bikini. Besättningen har även aktivt använd sig av duschen som finns på däcket för att svalka ner sig.
 
Havet är på natten otroligt vacker. Igår på kvällen var det en mysig stämning vid fördäcket då månen har kommit fram för att lysa upp vår väg och båten seglade med en 8 knops fart längs med månskenen. Runt om kring båten hade vi en fin stjärnhimmel samt plankton som lyste i bruset.
 
För tillfället gör vi förberedelser för vår lillajulsfest. Tillsammans med lillajulsfirandet kan vi även glädja oss med att vi seglat tusen sjömil.
Till
festens ära kommer det att bjudas på biff, potatis, sallad samt juliga överraskningar. Tomtar och snöflingor dekorerar Vahine och påminner oss om hemmen där hemma.
 
Vi önskar er en trevlig väntan på Julen!
 
Jarkko T, s/y Vahine

 
Viimeinen vuorokausi on ollut purjehduksellisesti monipuolinen - on jiipattu, kryssitty ja vaihdeltu purjeita vaihtelevien tuuliolosuhteiden mukaan. Saimme maistiaisia siitä miten squalit voivat muuttaa tuulen suuntaa ja voimakkuutta. Squalli voi yllättää myös ruorissa olevan vaikka tilanteeseen on henkisesti valmistautunut. Oli vähällä ettemme vahingossa pyörittäneet spinnua etustaagin ympärille yön pimeydessä. Tilanteesta selvittiin kuitenkin säikähdyksellä miehistön rauhallisen yhteistoiminnan ansiosta.
Vene on kulkenut mukavasti 170nm vuorokaudessa.
 
Purjehdustaktiikkaa ja reitinvalintoja pohditaan useamman kerran päivässä kaikkien asiasta kiinnostuneiden kesken. Seuraavan vuorokauden aikana suunnitellut purjehdusmanööverit ja taktiset valinnat niiden takana käydään läpi miehistön kanssa illallisen jälkeen. Useamman henkilön osallistuminen navigointiin ja taktiikan suunnitteluun on meille luonnollinen tapa toimia. Kippari tekee viime kädessä päätökset taktiikasta ja huomioi miehistön spekulaatiot -  jos siihen on aihetta.
 
Ennen purjehdukselle lähtöä ajattelin, että veneemme on hieman tylsä ja jopa turhankin rauhallinen. Totuus on kyllä jotain aivan muuta. Veneen rauhallinen käytös ja monipuoliset purje- ja trimmausvaihtoehdot antavat kaikille mahdollisuuden osallistua ja kehittyä veneenkäsittelyssä taitotasosta riippumatta. Vapaavahti saa oikeasti levätä ja kannelle noustessa en lakkaa yllättymästä siitä ettemme olekkaan satamassa vaan puskemme läpi aaltojen 10 solmun vauhtia.
 
Päivän luontotuokiossa ihastelimme nousevaa kuuta ja isoa lentokalaparvea. Purjehduksen lisäksi ajatukset palaavat aika ajoin myös kotijoukkoihin ja siihen miten arki kotimaassa sujuu.
Toivottavasti hyvin. Merellä elämänrytmi on simppeli. Eat. Sleep. Sail. Repeat.
 
Vahine, Mika
 
S/Y Vahine- ARC 2019
 
Senaste dygnet har varit seglingsmässigt mångsidig, vi har gjort en jibe, kryssat samt bytt segel anefter vinden har bytt riktning. Vi fick även ett smakprov på hur vindarna kan ändra riktning och hastighet vid en squall. En squall kan överraska personen som är vid rodret även om man är mentalt beredd på att möta den. Det var nära på att vi inte fick spinnakern runt förstagen förra natten i mörkret. Som tur var så klarade vi oss från situationen och inget katastrofalt hände tack vare att besättningen höll sig lugn och gott samarbete. Senaste dygnet har vi seglat en 170 sjömil.
 
Seglingstaktik och seglingsrutten funderas över flera gånger längs med dagen tillsammans med de som är intresserade. Kommande dygnets seglingstaktik och plan gås igenom med hela besättningen efter middagen. För oss är det naturligt att tillsammans göra beslut om hur vi ska göra. Skepparen gör det slutliga beslutet men tar hänsyn till besättningens spekulationer ifall det finns orsak till det.
 
Innan seglatsen funderade jag om båten är aningen tråkig och för lugn.Sanningen är något helt annat. Båtens lugna beteende och mångsidiga segel kombinationer ger alla en möjlighet att utvecklas oberoende av tidigare erfarenhet. Den som är ledig får påriktigt vila och varje gång jag går upp på däcket blir jag överraskad över att vi inte är i hamnen och fortfarande seglar med full fart  geonom vågor med 10 knops fart.
 
 
Senast dygnet har naturen bjudit på en underbar månsken samt en stor flock av flygande fiskar.
 
Under seglingen har man även funderat över att hur allting är där hemma och hur vardagen rullar på. Hoppas på att allt är bra. Ute på havet är livsrytmen enkel. Eat. Sleep. Sail.
Repeat.
 
Vahine, Mika

 
Kilpailumme edetessä tällä hetkellä suotuisasti, päätin kirjoitellla tänne ajatuksiani elämästä Vahinella ja valtamerellä.
 
Miehistön päivärytmi täällä määrittyy pitkälti vahtivuorolistojen mukaan. Käytämme järjestelyä, jossa kunkin miehistön jäsenen rooli on joku seuraavista:
kansi, huolto tai vapaa. Kannella on joka hetki kellon ympäri kolme henkilöä, muodostaen kansivahdin.
Huollossa on joka hetki kolme henkilöä, muodostaen huoltovahdin. Neljä henkilöä on jatkuvasti viettämässä arvostettua vapaa-aikaa. Emme vaihda koko vahtia kerralla, vaan joka tunti kolmen henkilön rooli vaihtuu kerrallaan. Tämä tapahtuu siten, että vapaa- aikaa viettänyt henkilö tulee kansivahtiin, yksi kansivahti vaihtuu huoltovahtivuoroon ja yksi huoltovahti pääsee vapaavuoroon. Kansivahtivuoron pituus on kolme tuntia, huoltovahtivuoron pituus on kolme tuntia ja vapaavuoron pituus on neljä tuntia.
Näistä palasista muodostuva kymmenen tunnin sykli määrittelee pitkälti kunkin henkilön päivän kulkua.
Kippari ja perämies ylläpitävät omaa järjestelyään ja pystyvät osallistumaan tarpeen ja kiinnostuksensa mukaan eri tehtäviin.
 
Kansivahdin päätehtävä on ohjata venettä tavalla joka pienemillä mahdollisella vastustuksella vie alusta vettä pitkin mahdollisimman nopealla vauhdilla eteenpäin. Tämä tapahtuu käyttämällä ruoria ja säätämällä purjeita.
 
Huoltovahdin tehtävänä on tuottaa ja ylläpitää miehistölle mahdollisimman korkeaa mielialaa. Tämä tapahtuu tarjoilemalla ruokaa puhtaista astioista sekä pitämällä huolta, että kaikki veneen tilat ovat käyttövalmiita ja toimivia käyttötarkoituksiinsa.
Tämän lisäksi huoltovahti avustaa kansivahtia isommissa purjemanöövereissä. Järjestelyssämme huoltovahti on yöaikaan valmiudessa, mutta saa nukkua.
 
Epäilimme aluksi että tunnin välein tapahtuva vaihto häiritsisi unenlaatua ja vaikuttaisi siten merkittävästi miehistön mielialaan, tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että Vahinen kiitäessä aaltoja pitkin syntyy niin paljon ääntä että yksi pelastusliivejä riisuva tai pukeva henkilö ei siinä paljoa haittaa.
 
Vapaa-ajasta iso osa tulee käytettyä nukkumiseen.
Tämän lisäksi voi yrittää tehdä jotakin pientä tai vaan mennä kannelle ottamaan aurinkoa ja ihailemaan maisemia. Valtameri luo ison eron veneellä tapahtuvan elämän ja kaiken muun elämän välille. Muulle elämälle ei valtamereltä käsin mahda juuri mitään, joten sitä ei tule niin ajateltuakaan, tämän seurauksena valtamerellä on myös todella keskittynyt siihen mitä tekee. Täällä on todella helppoa elää hetkessä.
 
Jokainen tehtävä on tärkeä ja vaikuttaa koko miehistöön. Elämme täällä yhteisönä, jossa sillä miten hyvin yksittäinen tehtävä hoidetaan, on vaikutusta koko yhteisön hyvinvointiin. Tähän mennessä olemme hoitaneet tehtävämme mielestäni vastuuntuntoisesti ja toisistamme välittäen. Toivon että tämä hyvin alkanut elämänrytmimme kestää myös ajan haasteen.
 
Vahine, Antti
 
S/Y Vahine- ARC 2019
 
Då våran tävling går framåt som smör tänkte jag skriva om mina tankar om livet på Vahine och här ute på havet.
 
Besättningens dygnsrytm baserar sig ganska så långt på vakt-schemat. Vi använder oss av ett system där vi har delat besättningen i tre grupper på följande sätt:
däck, service och ledig. Vi har dygnet runt tre personer ute på däcket som seglar och observerar omgivningen. I service teamet har vi konstant tre personer som tar hand om lunch, middag och städning.
Sedan har vi fyra personer som får vara lediga i fyra timmar. Vi byter inte ut uppgifterna för alla på en gång utan varje timme är det tre personer som går över till den nya rollen som tex. den som har varit ledig går upp på däcket, en person som varit uppe på däcket går med i servicegruppen och en från servicegruppen får vara ledig. Uppe på däcket är man i tre timmar, i servicegruppen är man i 3 timmar och sedan är man 4 timmar ledig. Detta tillsamman blir 10 timmar som vi roterar och styr var och ens dygnsrytm.
Skepparn samt styrman uppehåller en egen tidtabell och deltar i de olika uppgifter enligt intresse.
 
Huvuduppgifterna på däcket är att segla med så hög hastighet som möjligt enligt riktning, detta sker genom att styra båten och trimma seglen rätt.
 
Service teamet tar hand om att besättningen har det bekvämt och humöret på topp. Detta sker genom att servera mat från rena tallrikar samt att utrymmena är rena. Denna grupp hjälper även till vid eventuella manövers på däcket och är även beredd på att hjälpa till vid nattetid.
 
Till början var vi lite fundersamma över om en timmes byten kommer att påverka besättningens sömnkvalitet och humör, för tillfället ser det ut som att sytemet fungerar medans Vahine glider framåt längs med vågorna.
 
Fritiden som vi har går största delen till att sova och vila. På fritiden gillar besättningen att hålla på med sina egna intressen som att läsa, lyssna på musik eller ligga på däcket och sola samt njuta av utsikten.
När man är ute på Atlanten är man relativt isolerad och det är viktigt att man fokuserar på vad man gör för stunden. På grund av detta är det lätt att leva i nuet.
 
Varje uppgift man har är viktig och påverkar besättningen. Än så länge tycker jag att alla har sköt sina uppgifter utmärkt och omsorgsfullt. Jag hoppas på att denna fina början även håller ut tills vi kommer fram.
 
Vahine, Antti




Mikä porukka Vahinea purjehtii?
 
Eufore Racing Team on purjehdustiimi, joka purjehtii kilpaa ORC- ja Lys- luokissa pääasiassa pääkaupunkiseudun ja Suomenlahden alueella. Olemme osallistuneet myös ÅF Offshore Raceen eli Gotland runtiin vuonna 2018. Veneemme on Helsingin HSK:n lipun alla purjehtiva Beneteau First 40. Vene tuotiin Hollannista Suomeen keväällä 2016, joten purjehduskausi 2019 oli meille tällä veneellä neljäs. Tiimillä on kuitenkin pitkä kokemus eri veneistä ja veneluokista yhdessä ja erikseen.
 
Purjehdusporukassamme on jo pitkään ollut puhetta Atlantin ylityksestä ja erilaisia vaihtoehtoja toteuttaa tämä unelma on puntaroitu pitkin vuosia.
Vuoden 2017 aikana asiaa lähdettiin aktiivisesti viemään eteenpäin ja porukan elämäntilanteet ja muut olosuhteet huomioiden vuoden 2019 ARC tuntui sopivalta ajankohdalta. Yksi tiimimme jäsenistä on ollut pitkään Suomen purjelaivasäätiön toiminnassa mukana ja Vahinen vuokraaminen oli luonnollinen vaihtoehto. Harmiksemme vene oli jo varattu toiselle porukalle kyseisen vuoden ARCiin. Useiden kuukausien ajan etsimme muita sopivia veneitä, kunnes syksyllä 2017 Vahine yllättäen vapautuikin meille.
 
ARC-tiimiin saimme mukaan seitsemän Eufore Racing Teamin aktiivijäsentä, jonka lisäksi mukaan rekrytoitiin neljä muuta innokasta vähemmän ja enemmän aktiivista purjehtijaa. Kippariksi lupautui säätiön reservistä porukkaan hyvin istuva Jarkko Sarmaala, Euforen tiimissä sekä säätiössä vaikuttavan Miikka Rautvuoren toimiessa perämiehenä.
 
Kilpapurjehdus on intohimomme, joten myös ARCiin on ladattu odotuksia menestyksen suhteen. Tarkoitus on purjehtia niin kovaa kuin olosuhteet ja vanha leidi mahdollistavat. Vauhtia olemmekin löytäneet niin kevyeen kuin kovempaan keliin. Kilpailussa menestymisessä suuressa roolissa ovat venevauhdin lisäksi sääennusteiden onnistunut tulkinta ja taktisen päätökset.
 
Löydät Eufore Racing Teamin ja ARC-tunnelmia Facebookista ja Instagramista nimellä euforeracingteam.
 
 
Torstai 28.11.2019
 
Leppoisaa menoa ja kalaonnea
 
Ajoimme koko yön spinnulla kevyehkössä kelissä. Useampi kilpakumppani oli näköetäisyydellä ja seurailimme heidän liikkeitään ja nopeuksiaan AISissa.
Aamun valjettua saimme nauttia kiitospäivän aamun pekoniaamiaisesta. Aurinko helli meitä lämmöllään ja miehistö virkistäytyi kansisuihkussa. Meriveden lämpötila on noussut miellyttävään 25 asteeseen.
 
Kevyt keli on painavalle Vahinelle haastava ja lisää vauhtia haettiin nostamalla mesaanispinnu ylös. Kahden spinnun ja isopurjeen kombinaatiolla pääsimme yllättävänkin hyvään vauhtiin, kun trimmit ja ajokulmat saatiin kohdalleen.
 
Puolen päivän aikaan kippari ilmoitti, että kelloja siirretään tunti taaksepäin. Liikkuessamme kohti länttä myös auringon nousu- ja laskuajat pikkuhiljaa siirtyvät. Kippari pitää huolen siitä, että valoisa aika osuu sopivasti rytmiimme.
 
Tänään kala tärppäsi kaksi kertaa ja veneeseen kelaaminen ja nostaminen sujui jo rutiinilla, vaikka ylhäällä oli kunnioitettava setti purjeita. Yksi ruoriin ajamaan plattikseen, yksi kelaamaan kalaa veneeseen, tarvittavat välineet esille (koukku, naru, rommi, pihdit ja veitsi) ja niin edelleen. Ensimmäinen mahi-mahi oli mukavan kokoinen ja fileoimme sen valmiiksi, jotta saamme illalla nauttia jälleen herkullista sashimia. Toinen mahi-mahi oli pieni ja päästimme sen vapaaksi.
 
Yksi päivän jännittävä hetki oli dronen (pieni kamerakopteri) lennätys.
Muutama miehistön jäsen hankki dronen juuri ennen matkaa ja lennätystä oli harjoiteltu vain vähän. Sekin tasaisella maalla. Veneellä oli vauhtia noin 4 solmua, kun drone päästettiin ilmaan. Muutaman minuutin lennätyksen jälkeen alkoi jännittävin osuus, kun drone piti saada takaisin kyytiin. Yksi laidalle ottamaan koppia ja tarkka ohjaus liikkuvaan kohteeseen. Onnistui ja yleisö hurrasi! Saimme upeaa videokuvaa ilmasta, kun Vahine purjehtii täysillä purjeilla keskellä avaa merta.
 
Illalla juhlimme suomalaisille epätyypilliseen tapaan kiitospäivää. Pitkällä ylityksellä pitää keksiä juhlan aihetta vaikka vähän väkisin. Illalliseksi on tiedossa alkupalaksi tuoretta mahi-mahia, pääruoaksi kalkkunaa ja bataattia ja jälkiruoaksi lettuja hillon ja kermavaahdon kera.
 
Upea päivä!
 
Tea / sy Vahine
 
 
 
 
Vem är det som seglar Vahine?
 
Eufore Racing Team är ett seglingsteam som tävlar i ORC- och Lys-ranking huvudsakligen i huvustadsregionen samt runt omkring i Finskaviken. Vi har även deltagit i ÅF Offshore Race dvs. Gotland Runt, året 2018. Vår båt är en First 40 som seglar under HSK:s flagga. Båten seglades från Holland till Finland våren 2016, därmed är seglings säsongen 2019 våran fjärde säsong. Teamet har en lång erfarenehet av olika båtar samt båtklasser.
 
I vårt team har det länge talats om att segla över Atlanten och längs med åren har det funderats över olika möjligheter om att hur drömmen skulle kunna uppfyllas. Under året 2017 började vi aktivt planera när och hur vi skulle kunna segla över Atlanten. Vi kom fram till att ARC 2019 skulle passa bäst för teamet med tanken på var och ens livssituation. En medlem från teamet har länge varit aktivt med i Segelfartyggstiftelsen i Finland och därmed kändes det naturligt att hyra Vahine. Olyckligtvis hade någon annan redan reserverat Vahine för denna tidpunkt. Därefeter letade vi efter andra möjliga båtar i flera månader men hösten 2017 fick vi höra att Vahine sen också är ledig för uthyrning.
 
Till vårt ARC-team fick vi med oss 7 stycken aktiva medlemmar från Eufore Racing Team, därtil rekryterade vi med fyra andra upprymda personer som är mer eller mindre aktiva seglare. Som skeppare fick vi Jarkko Sarmala från Suomen Purjelaivasäätiö som passar bra med i Eufore teamet och som styrman Miikka Rautvuori.
 
Kappsegling är vår passion och därmed har vi även stora förväntningar av ARC gällande resultat. Meningen är att vi ska segla så snabbt som möjligt samt så mycket gamla gumman Vahine kan ge ut av sig. Hastighet har vi funnit så väl i långsamma vindar samt snabba. För att klara sig i tävlingen bör man även kunna tyda väderrapporter samt göra rätta taktiska beslut.
 
Du kan finna Eufora Racing Team samt inlägg om ARC-förberedelser på Facebook och Instagram med namnet Euforeracingteam.
 
 
 
Lättsamt och fisklycka
 
Vi seglade hela natten i lätta vindar med spinnakern. Ett antal andra tävlingsbåtar fanns på syndistans och vi följde efter deras rörelser i AISen.
Vid morgongryningen fick vi njuta av thanks givings bacon frukost. Solen sken och vi fick ta en avsvalkande dusch på däcket. Havsvatten temperaturen ligger på 25 grader.
 
Lätta vindar är aningen svårt för den tunga Vahine och vi fick hämta mera fart med att även ta fram mesanens spinnaker. Med kombinationen av två spinnakers samt ett storsegel och trimmande av seglen fick vi fart på gamla gumman.
 
Vid lunchtid informerade vår skipper Jarkko att vi ska ändra klockorna en timme bakåt. Vi rör oss mot väst vilket betyder att solens uppgång- och nedgångstid ändras. Jarkko håller reda på att det är ljust vid rätt tidpunk för vår dygnsrytm.
 
Idag fick vi två gånger napp av fisk och att ta upp fisken i båten börjar redan bli rutinerat, fastän vi har upp en massa segel. När det blir napp så ska en segla båten medvinds, en ska dra fisken upp från vattnet, sedan ska det tas fram en massa redskap (en stor krok, band, romm, tång samt en kniv). Första Mahi Mahin var passligt stor och vi fick filera den för middagen.
Andra Mahi Mahin var liten och vi fick låta den fortsätta simma i havet.
 
En av dagens spännande händelser var när vi beslöt oss för att ta fram drönaren. Några personer från teamet skaffade drönaren inför resan och därmed hade de inte hunnit öva flyga den allt för mycket innan resan. Båten hade fart en 4 knop när drönaren släpptes iväg upp i luften. Efter några minuter av flygandet började det spännande delen av det hela, hur ska vi få den tillbaka utan att den ligger nere i havet. En fick stå vid båtkanten och försöka få tag i drönaren vilket han lyckades med. Teamet jublade! Vi fick otroligt fina bilder av Vahine som seglade ute i det öppna havet.
 
På kvällen fick vi fira thanks giving vilket är aningen onormalt för oss finnar. Eftersom resan är så lång har vi försökt komma på orsaker för att fira någonting vid middagstid. Som måltid kommer att det bli som förrät färsk Mahi Mahi, huvudrätt har vi kalkon och batat samt som efterrätt pannkakor med grädde och sylt.
 
Vi har haft en helt underbar dag!
 
Tea / sy Vahine
 

26.11.2019
 
Aurinkoa ja leppoista tuulta
 
 
Yöllä pääsimme nauttimaan kirkkaasta tähtitaivaasta ja lempeästä myötätuulesta. Meriveden pari astetta lähtöä korkeampi lämpötila (lähes 24 C)
teki yöstäkin selvästi ensimmäistä lämpimämmän.
 
Spinnu nostettiin heti auringon noustessa ja sillä on päästy ajamaan hyvässä tuulikulmassa eikä tuulessa ole pahempia reikiä esiintynyt koko päivänä.
Iltapäivällä tuli hieman voimistui aamusta lähes viiteentoista solmuun ja tällä hetkellä mennään yli kahdeksan solmun vauhtia kohti St. Luciaa.
 
Kalaonnemme jälleen koki aamulla pienen kolauksen kun aamulla kiinni oleva saalis oli liian suuri vieden kelalta koko siiman vieheineen. Arvoitukseksi siis jäi millainen peto vieheessä oli kiinni. Iltapäivälläkin koettiin voimakas tärppi laskiessa uutta viehettä pidemmälle veneen perään.
 
Parinkymmenen pyöriäisen parvi kävi meitä iltapäivän auringossa viihdyttämässä veneen vierellä puolisen tuntia. Uskomattoman nopeita, uteliaita ja suloisia otuksia! Myös hieno ja kookas merikilpikonna kävi meille vilkuttamassa veneen vierestä.
 
Päivä kokonaisuudessaan on vastannut niitä mielikuvia ja odotuksia mitä on vuosien varrella ARC:sta kertynyt: aurinkoa, lämpöä, kalastusta,leppoisaa myötätuulta ja mukavia hetkiä hyvässä porukassa kannella. Etukannen merivesisuihkun jälkeen oli virkistävää kuivatella tuulessa ja auringossa.
 
Mukavat, reilut 150 mailia olemme edenneet toisen kisavuorokauden aikana.
 
 
 
Juha, S/Y Vahine
 

Pimeä ensimmäinen yö
 
Ensimmäinen yö hiipi pimeydellään yllemme seitsemän aikoihin illalla.
Spinnu
otettiin yöksi pois ja matkaa jatkettiin spiiratulla genoalla. Kuu ei anna tällä hetkellä valoa ja tähdetkin menivät pilvien taakse piiloon.
Yöllisellä
merellä oli huomattavissa vielä kolmesta neljään venettä ajovalojen perusteella, mutta muuten saimme purjehtia rauhassa. Meri antoi meille kuitenkin valoa bioluminenssin kuohuillessa veneen vierellä. Kyseessä on siis jonkinlainen plankton, joka loistaa pimeässä.
 
Ohjaaminen oli aallokossa paikoin haastavaa, mutta matka eteni sujuvasti.
Neljän aikaan teimme jiipin ja matka jatkui kohti länteä. Samoihin aikoihin veneen kannelle lensi lentokala, joka ei tällä kertaa päätynyt pannulle vaan takaisin mereen.
 
Aamuvuoro laittoi ensimmäisen vieheen uimaan veneen perässä ja pian viriteltiin loputkin kalastusvälineet kuntoon. Iltapäivällä toinen hyrräkela alkoi huutaa ja siima perään oli tarttunut jotakin! Kaikki arvuuttivat että onko kyseessä joku roska vai kala, koska kelaajalla ei ollut täyttä selkeyttä saaliista. Venettä lähestyessä sieltä paljastui kala, Mahi Mahi, joka kuitenkin karkasi ennenkuin saimme sen veneeseen asti.
 
Iltapäivällä tuuli keveni niin että piti tehdä peliliikkeitä purjeiden kanssa.
Spinnu sai lentää edessä, mutta mesaanimastoon viritimme baluuderin, eli mesaanispinnun. Näin olemme tänään käyttäneet kaikkia veneessä olevia purjeita. Myöhemmin tuuli alkoi voimistua ja kääntyä hieman sivuun, joten saimme taas lisää vauhtia. Seuraamme tällä hetkellä tuuliennusteita tarkasti ja meillä on aika tarkka strategia että mistä matalapaineesta haemme lisävauhtia. Tämän hetken ymmärryksen mukaan suuri osa veneistä hakee toista reittiä, joten kilpailun kannalta tässä saattaa olla yksi erottava tekijä.
Toivottavasti meille suotuisa. Ensimmäisen vuorokauden aikana saimme edettyä
180 merimailia. Toinen vuorokausi tulee jäämään tästä reilusti.
 
Miehistö totuttelee vielä uudenlaiseen unirytmiin, sekä nukkumiseen aaltojen mukana keinuvassa veneessä. Meritauti on iskenyt osaan jäsenistä, mutta lähes kaikki ovat toimintakykyisiä. Ruoat ovat olleet tähän mennessä erittäin maittavia ja yleisfiilis on hyvä.
 
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin,
 
Lauri, S/Y Vahine, 25.11.
 
Första natten var mörk
 
Nattens mörkerhet smög sakta men säkert över oss omkring sju på kvällen.
Månen
syns inte till och stjärnorna gömde sig bakom molnen. På natten kunde vi se
3
till 4 andra båtar på basen av styrbelysningen som skymte i mörkret, men annors fick vi segla fritt för oss själva. Havet gav oss trots allt lite ljus med hjälp av biolumnen i vattnet. Detta är då frågan om plankton som lyser i brusande vattnet.
 
Det var aningen svårt att styra i vågorna men det gick trots allt bra. Fyra tiden på morgonen fick vi göra en jibe och vända kursen mera mot väst.
Samtidigt fick vi besök av en flygfisk som denna gång fick fortsätta tillbaka ut till havet.
 
Crewn som hade morgontur beslöt sig för att sätta mätspöna igång. På eftermiddaen fick vi höra det magiska ljudet från en av spöna att något sitter fast! Spekulationerna började om att har vi fått napp av en riktig fisk eller skräp. När fångsten kom närmare båten fick vi se att det var en fisk, Mahi Mahi, som lyckades spratla sig loss innan vi fick den upp i båten.
 
På eftermiddagen började vinden moina och vi fick fundera över taktiska byten gällande segel. Spinnakern fick flyga framtill, men  till mesanmasten fick vi ta och sätta upp baludern dvs mesan-spinnakern. Nu har vi använt oss av alla segel som finns i båten segel-garderob. Senare börja vinden öka och vända och blåsa mer från sidan. För tillfället följer vi efter noggrant vindrapporterna och vi har en relativt stark strategi om att från vilken lågtryck vi kommer att söka efter fart. Så som vi har förtstått har största delen av båtarna valt en annan strategi, detta kan vara avgörande på tanken på tävlingen. Vi hoppas förstås att vår strategi lyckas. Under första dygnet seglade vi 180 sjömil.
 
Besättningen försöker fortfarande bli van med sömnrytmen och sova i båten som guppar längs med vågorna. Några stycken i teamet har blivit sjösjuka på grund av guppandet, men så gott som alla klarar av att göra de dagliga uppgifterna.
Maten har smakat gått för alla och stämningen är på topp!
 
Lauri, S/Y Vahine, 25.11.


Vauhdin hurmaa pitkin Gran Canarian rantaviivaa
 
Aamulla teimme viimeiset valmistelut ennen lähtöä: tavarat paikoilleen, imuroinnit, vesitankkien piripintaus ja puhelut kotijoukoille. Lähtöjuhlan tahdit alkoivat kymmenen aikoihin soimaan ja pikkuhiljaa veneitä siirtyi lähtöalueelle sataman edustalle...
 
Irroitimme Vahinen köydet kymmenen jälkeen ja pääsimme totuttelemaan maininkiin. Starttikellot laitettiin käyntiin ja lähtölinja bongattiin.
Ennen
lähtöä rausku (pahoilaisrausku?) kääntyi peräämme ja ui vanavedessämme useita minuutteja. Sen innostamana ylitimme lähtölinjan hyvään aikaan kymmenten muiden cruising-luokan veneiden kärkijoukoissa.
 
Spinnu nostettiin pian lähdön jälkeen stuuran ja mesaanin lisäksi. Tuuli on ollut navakkaa, yli 20 solmua ja vene kulkee 8-10 solmua, GPS:n mukaan vielä hieman enemmän. Päästelemme mukavaa vauhtia Gran Canarian rannikon suuntaisesti.
 
Aurinkoisessa säässä näemme vielä lukuisia veneitä, mutta erot ovat kasvaneet nopeasti. Pian saammekin luultavasti purjehtia "rauhassa" ja katsella muita veneitä tutkassa ja AISissa.
 
Taktiikkaa on mietitty ja päädyimme kiertämään Gran Canarian reilun matkan päästä ennen jiippiä kohti länttä. Tehdäänkö jiippi tänään vai huomenna, jää nähtäväksi. Pitkiä nämä "buugit" näissä karkeloissa.
 
Jarkko T, s/y Vahine
 
 
Vind i seglen längs med Gran Canarias kust.
 
På morgonen gjorde vi de sista förberedelserna inför starten: alla prylar och grejer på sin egen plats, damsugning, fylla i vattentankarna till max samt sista samtalen hem till de nära och kära. Startens jubel och musik började omkring tio på morgonen och båtarna börja röra sig ut från hamnen mot startlinjen.
 
Vi släpte loss oss från bryggan straks efter tio och fick äntligen känna av vågorna. Startklockan sattes igång och sedan fick vi spana in startlinjen.
Innan starten fick vi sällskap av en stor rocka. Rockan simmade efter oss i flera minuter och kämpa oss till en bra start tillsammans med tiotals andra cruising-klass båtar.