Torstai 12.4.
Sijainti 38 31' N, 28 37' W
 
Viimeinen vuorokausi Vahinella oli täynnä odotusta. Ensimmäiseen jännitystunnelmaan päästiin yöllä 20.05 kun 100 mailin rajapyykki alittui. Tuulet tyyntyivät illasta kohti yötä ja loppuyöstä jouduttiin siirtymään koneajoon. Yön kulkeminen sujui kuitenkin erittäin leppoisasti verrattuna edelliseen yöhön ja yön tunteina vahteja viihdytti yölliset lettukestit sekä yön kajossa uineet delfiinit.
 
Yö oli kuitenkin niin synkkä, että ”maata näkyvissä” päästiin huudahtamaan vasta A-vahdin toimesta aamuvuorossa kello 7.15 samalla kun valmistauduttiin viimeiseen yhteiseen meriaamiaiseen. Tämän jälkeen päivä kului odottavissa tunnelmissa sataman lähestyessä. Internetyhteydet alkoivat myös piakkoin toimimaan ja miehistö otti innokkaasti yhteyksiä kotiin.
 
Vahine kiinnittyi Hortan satamaan laiva-aikaa kello 14.32. Tämän jälkeen pidempi tovi ihmeteltiinkin kiinteän alustan tuomaa tuntumaa maan kamaralla.
 
Huomioittakoon myös, että Tonin veikkaus saapumisajasta voitti vedonlyönnin.
 
Vahinella alkaa huoltotoimenpiteet ja siirtyminen leppoisiin saapumistunnelmiin Hortalla.
Matkan päätökseen koko Vahinen miehistö toivottaa lämpimiä terveisiä kotijoukoille ja kiittää kaikkia blogia kotisuomessa tai kauempana seuranneita.
 
Kokonaismatka 2437 nm
Kokonaismatka-aika 18 päivää 2 minuuttia
 
Terveisin
A-vahti: Anna, Toni ja Ari




Sijainti 38 21' N, 31 49' W
Nopeus 6.8 kn, suunta COG 76
 
Viime yönä meteorologinen ilmiö nimeltä kylmä rintama käänsi tuulta noin 90 astetta ja nosti sen parhaimmillaan jopa 24 m/s lukemiin. Yhdessä 5-6 m aallokon kanssa veneen ohjailu pimeässä oli hankalaa ja veneen keikkuminen heitteli tavaroita sisällä (hei hei viimeiset hyvät omenat), unikin taisi monilla jäädä vähän vähemmälle. Aaltoon tyssähtäminen heitti muun muassa perämies Keken alas punkastaan, mutta onneksi pahemmilta vahingoilta vältyttiin. Mörkövuoro klo 02-05 oli siis totisesti nimensä veroinen ja ryskettä riitti vielä aamuun asti, mutta nyt keskipäivällä meno on jo tasaantunut ja aurinkokin paistaa. Ilmassa lentävät enää kuittailut kulloisenkin vuorossa olleen vahdin ajotaidoista. Aamun valjetessa delfiinipari Paavo ja Annikki kävivät tuttuun tapaansa morjestamassa aaltoja halkovaa rouva Vahinea.
 
Homma etenee ja maileja Faial saarelle ja Hortan Peter's Sport Cafehen on jäljellä enää noin 150 nm. Tätä vauhtia olemme todennäköisesti perillä satamassa huomenna torstaina aamupäivällä. Miehistössä ihmetellään miltäköhän maa mahtaakaan tuntua jalkojen alla. Suihkua ei odoteta sitten yhtään.
 
B-vahti jää kaipaamaan erityisesti ihanan C-vahdin tekemiä maittavia aterioita, erityisesti keitettyjä nakkeja pussimuusilla. A-vahdilla on erityinen paikka sydämissämme, Anna, Toni ja Ari pitivät koko miehistön mielet korkealla leppoisalla asenteellaan. Kiitokset Pertsalle ja Kekelle kärsivällisestä ohjauksesta (”mihin suuntaan siellä nyt oikein ajetaan”, ”käännä niin että kääntyy”). Ja kiitos koko porukalle kun jaoitte kanssamme tämän ainutlaatuisen seikkailun!
 
Terveisiä rakkaille Suppilotytöille – Marjalle ihanaa synttäriä 12.4. ja Heidille puspus!
 
Viimeinen blogimerkintä mereltä,
B-vahti :: Tiia, Aimo, Claes ja Merja.


Tiistai 10.4.2018
Sijainti 37 54 N 34 43 W
Nopeus 7,1 kn ja suunta COG 87
 
Vähiin käyvät päivät ennen kuin loppuvat. Vahine seilaa Azoreita kohti tasaisen rauhallisesti ja juuri ohitimme taas tärkeän merkkipaalun: Hortaan jäljellä enää alle 300 merimailia. Tämän kunniaksi kippari Pertsa kutsui miehistön koolle konferenssiin, jossa nautittiin muutama kulaus parhainta rommia sekä kiitettiin runon muodossa hienosti palvelutta rommipulloa.
 
Vaikka purjehdusreissu on ollut kaikin puolin huikea odottaa miehistö jo kovasti rantaan (ja suihkuun!) pääsemistä. Ennen sitä on kuitenkin luvassa pari vuorokautta purjehdusta. Tämän iltapäivän jatkamme purjehdusta leppoisassa kelissä, jonka jälkeen tuulen on luvattu nousevan hieman. A- vahdin Ari hymähti tyytyväisenä tuulitiedotuksen kuullessaan: ”Kiva päästä purjehtimaan vielä kunnolla, kun nyt on ollut pari päivää tätä sunnuntaipurjehdusta”.
 
Jussi kovasti toivoo näkevänsä vielä lähietäisyydeltä valaan, mutta vielä ei ole tärpännyt. Sen sijaan delfiinit käyvät tunnollisesti moikkaamassa merivahdissa olevia ja tänään aamuvuorossa olevia tultiin piristämään heti kun aamu valkeni. Kippari Pertsa antoi ripeästi iloisille kaveruksille nimet Paavo ja Annikki.
 
Viime yönä vahdit saivat pääasiassa purjehtia upean tähtitaivaan alla ja bongattiinpa usea tähdenlentokin. Pientä jännitystä toivat hurjan kokoiset sysimustat pilvet, joita kovasti koitimme vältellä. Pilvenreunan kohdalla saimme mukavaa lisävauhtia ja selvisimme ilman sadekuuroja tällä kertaa.
 
Vikoista purjehduspäivistä nauttien,
 
Annika, Jussi, Jyrki (”parasta C-vahtia”)


Maanantai 9.4.2018
Sijainti 37 25'N,  37 25' W
Nopeus 6.6 kn ja suunta COG 87
 
Viimeinen vuorokausi on tarjoillut Vahinen miehistölle täydellisen pilvettömän kirkkaan taivaankannen. Päivä paistateltiin loppuun asti auringon alla ja yöllä pongailtiin kuvioita kirkkaalta tähtitaivaalta. Kuu nousi vasta kahden aikaan ja tähdet valaisivat kulkemista.
 
Eilisen iltapäivän delfiinihavainnot saivat  täydennystä uudelleen vielä illan viimeisinä tunteina valashavainnosta ja illan hämärtyessä uudelleen delfiineistä. Ne palasivat heti uudestaan vielä aamuvahdin iloksi auringon noustessa horisontista pilvettömälle taivaalle. Mietimme oliko kenties sama delfiiniparvi, joka jaksoi meitä viihdyttää. Aamujumpaksi ne tarjoilivat oikein hienoja synkronotuja hyppynäytöksiä.
 
Aamupalalla oli jälleen tarjolla melkoisia herkkuja. Lähestyessämme kohdetta uskaltaa hieman enemmän laittaa erilaisia makuja tarjolle.
Nautimme lämpimistä leivistä, munakkaasta sekä muroista. Suuria pieniä iloja löytyy ihan vain muunkin nesteen kuin kahvin, teen tai veden nauttimisesta näin kahden viikon jälkeen.
 
Maanantai jatkuu samoissa leppoisissa aurinkoisissa tunnelmissa kohti Azoreita. Pian voimme alkaa  arvailemaan kuka vahti pääsee huudahtamaan kuuluisan lausahduksen: ”maata näkyvissä”.
 
 
Emmille terveisiä ja Taunolle rapsutuksia.
 
 
Aurinkoisin terveisin
A-vahti/ Anna, Ari ja Toni
Maanantai 9.4.2018
Sijainti 37 25'N,  37 25' W
Nopeus 6.6 kn ja suunta COG 87
 
Viimeinen vuorokausi on tarjoillut Vahinen miehistölle täydellisen pilvettömän kirkkaan taivaankannen. Päivä paistateltiin loppuun asti auringon alla ja yöllä pongailtiin kuvioita kirkkaalta tähtitaivaalta. Kuu nousi vasta kahden aikaan ja tähdet valaisivat kulkemista.
 
Eilisen iltapäivän delfiinihavainnot saivat  täydennystä uudelleen vielä illan viimeisinä tunteina valashavainnosta ja illan hämärtyessä uudelleen delfiineistä. Ne palasivat heti uudestaan vielä aamuvahdin iloksi auringon noustessa horisontista pilvettömälle taivaalle. Mietimme oliko kenties sama delfiiniparvi, joka jaksoi meitä viihdyttää. Aamujumpaksi ne tarjoilivat oikein hienoja synkronotuja hyppynäytöksiä.
 
Aamupalalla oli jälleen tarjolla melkoisia herkkuja. Lähestyessämme kohdetta uskaltaa hieman enemmän laittaa erilaisia makuja tarjolle.
Nautimme lämpimistä leivistä, munakkaasta sekä muroista. Suuria pieniä iloja löytyy ihan vain muunkin nesteen kuin kahvin, teen tai veden nauttimisesta näin kahden viikon jälkeen.
 
Maanantai jatkuu samoissa leppoisissa aurinkoisissa tunnelmissa kohti Azoreita. Pian voimme alkaa  arvailemaan kuka vahti pääsee huudahtamaan kuuluisan lausahduksen: ”maata näkyvissä”.
 
 
Emmille terveisiä ja Taunolle rapsutuksia.
 
 
Aurinkoisin terveisin
A-vahti/ Anna, Ari ja Toni


Sunnuntai 8.4.2018
Sijainti 36 50'N, 40 06' W
Nopeus 6.2 kn ja suunta COG 67
 
Terveiset Vahinen sundeckiltä! Vene purjehtii kevyesti sivutuulessa ja keinuu pehmeästi Atlantin aalloilla. Suurin osa miehistöstä makaa sitloodassa ja imee itseensä rusketusta musiikin soidessa matkakaiuttimesta. Osa porukasta lukee kirjaa kannen alla ja muutama on päiväunilla, tunnelma on oikein leppoisa. Lepo onkin tarpeen, sillä pilviset, pilkkopimeät yöt ovat raskaita merivahtilaisille, kun ajetaan pelkkien mittareiden varassa. Eilen yöllä Navnet-järjestelmä kaatui ja tutka sekä GPS-suunta olivat poissa käytöstä ja miehistö ajoi pelkän magneettikompassin ja tuulimittarin varassa. Muiden alusten tähystämiseen piti kiinnittää erityistä huomiota, kun tutka oli hetken pois päältä. C- vahti näki yöllä noin kahden mailin päässä suuren, hyvin valaistun, paikallaan kelluvan aluksen. Spekulointia on riittänyt aamuun asti, mutta konsensus tällä hetkellä on, että kyseessä oli mitä todennäköisimmin lentotukialus, joka tankkasi sukellusvenettä. Eiliseltä on toinenkin mieluisa näköhavainto, kun delfiiniparvi kiiti ja hypähteli veneen ympärillä useamman minuutin ajan. Kaikki hälytettiin tietenkin kannelle tätä hienoa näytöstä katsomaan.
 
Tänään sunnuntaina aamupalaksi paistettiin perinteisesti iso kasa pekonia ja munia (ja tofua!), tätä kompensoitiin lounaalla kevyemmällä kasvissosekeitolla (veneen generaattoria pidettiin päällä sen aikaa, että Toni sai perunat soseutettua sauvasekoittimella). Huhut kertovat, että klo
15 kahvilla saadaan miehistöannos tarkoin säännösteltyä suklaata.
 
Saavumme Azoreille tällä viikolla, todennäköisesti hieman etuajassa aikataulusta. Suunnitelmana on kiertää ensimmäisenä vastaan tulevaa Flores-saari mahdollisimman läheltä (rantautuminen ei ole mahdollista, sillä myrsky on tehnyt tuhoja satamassa) ja sieltä suunnata Faialille Hortan satamaan. Suihkua on hieman ikävä, mutta toisaalta valtamerinirvana on saavuttanut mielet ja merellä on kaikki oikein hyvin.
 
Terveisin,
B-vahti / Tiia, Aimo, Claes ja Merja


Lauantai 7.4.2018
Sijainti 35 44 N 43 12 W
Nopeus 5,7 ja suunta 76
 
Päivät kuluvat joutuisasti vahtivuoro kerrallaan ja varsinkin tyttöjen perähytissä on rutiinit hiottu timanttisiksi. Pienikokoisia purjehdushousuja löytyy vain muutamat, joten vuorottelemme niiden käyttöä ja vahdin vaihtuessa puku annetaan kiireen vilkkaa seuraavaan vahtivuoroon menijälle. Samalla tavalla toimimme myös nukkumispaikkojen kanssa, sillä ylimpään punkkaan on kovilla tuulilla ja paapurihalssilla hankala kavuta.
Onneksi vahtivuorot jakautuvat niin, että vähintään yksi meistä neljästä naisesta on aina kannella. Pitkän yövahdin jälkeen onkin aina edessä pieni arvaaminen tulevasta nukkumispaikasta ja harvoin nukumme koko yötä samassa punkassa. Muissa miehistön jäsenissä vaihtotaloutemme herättää tosin pientä hilpeyttä.
 
Tänään lauantaina koitti myös reissumme ensimmäinen varsinainen sadepäivä (vaikka sadekuuroja on toki aiemminkin ollut) ja varusteita on saanut pukea jo kunnolla. A-vahti pääsi myös purjehtimaan hieman kovemmassa kelissä, kun juuri ennen lounasaikaa alkoi täysi kaatosade jonka aikana tuulikin käväisi
20 m/s. Taisi lämmin lihakeitto maistua sateesta tulleille vahtivuorolaisille.
 
 Ilmaston viilenemisen huomaa jo selvästi: kun vajaa pari viikkoa sitten lähdimme Karibialta saattoi  yölläkin purjehtia shortsit ja t-paita päällä kun taas nyt lähempänä Hortaa monet ovat jo antaneet periksi ja kaivaneet esille välikerrastot. Tosin perämies Keke sitkeästi väittää, että vielä on liian lämmintä purjehdustakille, vaikka me muut vedämme takin kaulusta yhä korkeammalle ja pipot päähän.
 
Pientä väsymystä on aamuisin havaittavissa ja miehistö nukkuu vapaavuoroinaan aiempaa enenmmän päiväunia. Eipä se ihmekään ole, sillä tällä hetkellä menossa on jo 13. purjehdusvuorokausi. Onneksi aika pienillä asioilla saa tämän miehistön onnellisuusasteen nousemaan entistäkin korkeammalle. Eilen illalla Aimo päätti paistaa iltapalaksi lettuja ja voi pojat, kylläpä maistui. Hymyt suurenenivat suurenenimistaan kun miehistö nautti lettuja hillolla ja kermavaahdolla. Hyvä ruoka, parempi mieli ja Vahinella kaikki oikein hyvin.
 
Aurinkoisia purjehduskelejä odottaen,
Annika, Jyrki & Jussi


Perjantai 6.4.2018
Sijainti 34´44N 46´05W
Suunta 67
 
Delfiinien tervehdyksen jälkeen tuuli kääntyi piakkoin eteläsuuntaiseksi ja samalla lämpimämmäksi. Illan viimeisille valoisille tunneille saimme seuraa valaista, joita nähtiin kaksin kappalein loiskauttavan pyrstöjään aallokossa.
 
Yövuorot kuljettiin napakassa tuulessa ja pääasiassa täysin pimeässä.
Jokainen vahti pääsi kokeilemaan vaativaa pimeäohjausta pilvipeiton peittäessä koko tähtitaivaan. Suuntaa haettiin pelkästään mittareiden avulla. Helpotuksen purjehtimiseen toi vasta aamuaurinko.
 
Perjantai on kulunut mukavasti auringon paisteessa ja eteenpäin on kuljettu hyvissä tuulissa. Kello 12.34 vietettiin Layline Symposiumia kannella koko miehistön voimin. Juhlan aiheena oli viimeisen tuhannen mailin merkkipaalu, jota juhlistettiin rommihörpyllä. Symposiumissa käytiin läpi loppumatkan reittisuunnitelmaa ja ennustettavaa saapumisaikataulua. Tuulet näyttäisivät jatkuvan samantyyppisinä Hortalle asti ja pääsemme kulkemaan ennätyksellisen pitkän pätkän samalla halssilla.
 
Miehistössä on alkanut kevyt veikkauspeli saapumisaikataulusta kohteeseen.
Matka jatkuu vauhdikkaasti ja toivotaan miehistölle kirkkaampia meriöitä loppumatkalle.
 
Terveisiä Emmille!
 
Blogitervehdyksen kirjoitti tänään
A-vahti: Anna, Ari ja Toni





Torstai 5.4.2018
Sijainti 33 11' N 48 55'W
Nopeus 6.6 kn, suunta COG 40
 
Viime yönä B-vahdin iltavuorossa oli mukavan vauhdikasta kun tuuli nousi välillä 14-16 m/s lukemiin. Tähdet loistivat taivaalla runsaslukuisina, kirkkaimpana Sirius,  mutta eivät riittäneet valaisemaan Vahinen kulkua.
Vahtilaiset toimivat jo tottuneesti näissäkin olosuhteissa, turvavaljas visusti kiinnitettynä - pimeässä veteen tipahtaminen on vakavin tilanne mitä veneellä voisi tapahtua ja voi vain kuvitella haastetta mikä pelastusoperaatiosta syntyisi vaikka asianmukaiset pelastusvälineet veneeltä löytyvätkin. Vahine rynnisti mukavasti keikkuen läpi vasta- aallokosta, ja kuukin nousi valaisemaan seuraavan vahdin taivalta. Jussi koki keulapunkassa valaisevia levitointihetkiä, mutta heräsi aina tömähtäessään takaisin punkkaan. Tyttöjen perähytissä kaiveltiin jo lisähuopia suojaksi yön viileyttä vastaan - ilmat ovat ainakin toistaiseksi hieman viilenneet ja päivävahdissakin ollaan jo hupparit päällä vaikka aurinko paistaakin. Matkaa tehdään sivuvastaisessa, joten 25 astettakin celciusta tuntuu kulussa viileähköltä.
 
Tuuli on kaakosta ja kääntymässä hiljalleen kohti etelää, joka avaa meille mahdollisuuden suunnata suoraan kohti Hortan Sport Cafeta tosisuunnassa 70 astetta. Tällä hetkellä ajamme noin suuntaa 40 astetta. Aamupäivän aikana on merellä havaittu kaksi ajelehtivaa poijua ja portugalilaisia sotalaivoja (meduusan sukua). Delfiinit kävivät myös tervehtimässä meitä iltapäivällä
 
 
Terveisiä Heksalle!
Terveisiä Helille, Katjalle, Annikalle ja Johannalle perheineen t. Aimo
 
Toivottaa B-vahti
Tiia, Aimo, Claes ja Merja


Keskiviikko 4.4.2018
Sijainti 30 54 N 49 22 W
Nopeus 6.2 kn, COG 313
 
Ja niin vaan on yhtäkkiä yli puolet matkasta jo tultu ja eilinen keskivälin seminaari sai aikaan miehistössä monenlaista fiilistä. Kommentoipa eräs miehistön jäsen jo sitä, että kylläpä tuntuu hassulta että matkasta suurin osa on jo takana päin. Tähän perämies Keke osasi kuitenkin kommentoida
osuvasti: ”Ei tämä matka ole minkään loppu, vaan alku jollekin muulle.”
Taisi Keke olla täysin oikeassa, sillä jo samana iltana miehistössä haaveiltiin tulevista purjehdusretkistä säätiön veneillä.
 
Hortan läheneminen on herättänyt varsinkin C-vahdin yövuorojen aikana hilpeää keskustelua. Jussi nimittäin pohtii sitä, mitä herkkuja määränpäässä söisi ja taitaa oluttuopillinenkin kiinnostaa. Onneksi ruoka täällä merellä on myös jatkuvasti erittäin maukasta. Tässä vaiheessa reissua alkaa kuitenkin tuoreet vihannekset ja hedelmät olla lopussa, ja muonavuorossa oleva ryhmä saa käyttää hieman aiempaa enemmän mielikuvitusta.
 
Aamupäivän aikana pientä ekstrajumppaa aiheutti mesaanin läpivetoköyden katkeaminen ja isopurjeen pieni repeytyminen kakkosreivin kohdalla.
Mesaanin tilanne saatiin nopeasti fiksattua ja juuri tätä kirjoittaessani keikkuu Toni kannella isopurjetta ompelemassa. Vahinella siis kaikki hyvin ja matka jatkuu.
 
Terkkuja kotiin: Oliverille, Lenalle, Lindalle Terkkuja Outille ja tytöille t. Jussi Terveisiä myös Soilille + muulle köörille! T. J
 
 
Terveisin,
Annika, Jyrki, Jussi


Tiistai 3.4.2018
Sijainti 30 15´N, 50 56´W
Nopeus 5.0kn, suunta COG 60
 
Viimeinen vuorokausi on kulunut Vahinella leppoisissa tunnelmissa. Itä- tuuli puhalsi heikosti ja matkaa tehtiin pääasiallisesti moottorin voimin.
Vahinella kulutettiin aikaa rennosti puuhastellen siivoillen ruokakaappeja, suorittaen joitain pieniä korjauspuhdetöitä ja kirjoja lukien.
Iltaherkuiksi saimme vielä iltapalapöydän herkuksi napattua tonnikalan.
 
Ilta ja yö vietettiin tyyntä Atlanttia tunnelmoiden ja yön aikana koettiin alkuyön vahdissa erikoinen sääilmiö kun meri täyttyi sumusta ja horisontti sekottui merenpinnan kanssa sekä veneen aiheuttamissa aalloissa hohtavasta fosforiplanktonista. Tähtitaivas valaisi kulkua erityisen kirkkaana sillä koimme upean kuun nousun noin yhdeksän aikoihin.
 
Vaikka Vahinella vietettiin leppoisaa aikaa, oli merellä nähtävissä lähes ruuhka-aika. Yön ja aamuyön aikana lähistöllä havaittiin yhteensä neljä alusta. Vahinella todistettiin myös näistä kahden aluksen törmäyskurssia tutkan kautta ja kuunneltiin selvittelyä väistöliikkeistä radion kautta.
Yön erikoisiin ilmiöihin mahtui myös taivaalta paarpuuriin puoleeseen horisonttiin jysähtänyt tulinen taivaankappale, meteoriitiksi arvioimme.
 
Tiistaiaamu kului samanoloisissa leppoisissa tunnelmissa, kunnes kevyet tuulet mahdollistivat vihdoin taas purjeajon. Samoihin aikoihin salonkiin oli ilmestenyt kutsu Midway-seminaariin. Tiistain juhlallista midway- tunnelmaa kohotti myös Arin syntymäpäivämenot,joita juhlittiin heti aamusta asti. Suomesta asti oli  myös saapunut onnitteluja päivänsankarille.
 
Lounaan jälkeen kapteeni ilmoitti kylmänrintaman saapumisesta ja Vahinella aloitettiin valmistautuminen puuskaisiin tuuliin ja kevyisiin saderintamiin. Vauhtia oli jälleen tarjolla, samoin kuin luonnon tarjoama suihkumahdollisuus. Sateet lakkasivat sopivasti Midway-seminaariin alkajaisiksi ja samaan hetkeen nappasimme päivälliselle mehevän Dorado- kalan.
 
Midway-seminaarissa juhlistettiin matkan puoliväliä rommihörpyllä ja pidettiin pieni puhe juhlaan antautuneelle rommipullolle.
Vahine kulkee vauhdlla ja hommajatkuu ,vielä on maileja jäljellä ennen Azoreita.
 
Kotiin terveisiä: Emmille, Niinalle, Anskulle, Vilille ja Taunolle


Ma 2.4.2018
Sijainti 28 19'N, 52 12' W
Nopeus 6.2kn, suunta COG 45
 
Vahine kulkee seitsemättä päivää putkeen sivuvastaisessa mukavasti eteenpäin. Eilen oli sunnuntain kunniaksi herkkupäivä; miehistölle jaettiiin annos tarkoin säännösteltyä suklaata ja keittiövahti loihti maittavan kala-aterian (muroilla leivitettyä doradoa, veneperunoita, jogurttikastiketta ja lisäkesalaattia). Yöllä pilvet vetivät taivaan pilkkopimeäksi, mutta kuskit selviytyivät hienosti ohjaamisesta pelkkien mittareiden varassa, ilman kiintotähtiä. Aamulla auringon noustessa näimme sateenkaaren (ilman sadetta) sekä keskikokoisen erikoislinnun, jonka pyrstö muistutti antennia. Kelit ovat keventyneet sen verran, että aamuvuorolaiset pääsivät nostamaan isopurjeen ykkösreivistä täyteen kokoonsa.
”Kansiradiosta” kuuluu koko ajan tasaista puheen pulputusta, aiheina on ollut mm. oikomishoidot, Busterit, Napapiirin sankarit ja sijoittaminen, tosin 80 % puheenaiheista liittyy lähinnä purjehdukseen. Keskipäivän vahti innostui kokeilemaan Vahinen järeää metalliputkipinnaa, pitäähän varaohjausjärjestelmän toimivuus tarkistaa. Maisema pysyy päivästä toiseen samana, joten kaikki normaalista poikkeava saa suuren huomion. Tänään on ollut hyvä saalis - 1 kpl styroksipala, 2 kpl kauppa-aluksia sekä 3 kpl lentokoneita.
 
Helteisin terveisin,
Tiia, Aimo, Claes ja Merja


Su 1.4.2018
Sijainti: 26´ 29 N 53´57 W
Nopeus 6,9 kn ja COG 25
 
Suihkunraikkaat terveiset Vahinelta! Päivä on täällä Atlantilla sujunut varsin mukavasti. Aamupalaksi saimme sunnuntain kunniaksi paistettuja kananmunia ja pekonia ja hetki sitten viritimme kannelle merivesisuihkun.
Koko miehistö huokaili ihastuksesta kun vihdoin pääsi suihkuun ja pesemään hiuksia. Puolen litran makeanveden huuhtelu tuntui taivaalliselta, kyllä nyt kelpaa!
 
Aamupäivällä keulan ohitse länteen  meni Trust Traider II – niminenen, 230 metrin pituinen, kauppa-alus (nimestä päätellen luotolla ostettu eikä vielä maksettu, kommentoi kippari Pertsa).
 
Huomenna on tiedossa mielenkiintoinen ja jännittävä päivä. Kippari ilmoitti aamulla että NAVTEX-viestijärjestelmästä oli tullut ilmoitus; US Navyn kentotukialus USS Enterprise on lähistöllä matkalla Annapolikseen ja tekee huomenna alueella liikkuville siviilialuksille merimaalien tunnistus -ja lähestymisharjoituksia alle 100 metrin korkeudella. F 16-koneet lentelevät pareittain ja saattavat lentää ohitse alle 500 metrin etäisyydeltä joten kuulosuojaimet on oltava valmiina käytetttäväksi kannella oltaessa.
 
Kipparilta terveisiä tytöille ja Teemulle.
Annalta synttäritoivotuksia kotiväelle Riihimäelle.
 
Terveisin,
Annika, Jussi & Jyrki
 





La 31.3.2018
Sijainti 24' 18 N, 55'07 W
Nopeus 9kn ja suunta COG36
 
 
Yöllä painettiin 16-20 m/s tuulessa 9kn vauhdill, vanharouva Vahine meni kuin juna Atlantin alloilla syöksyen läpi niistä.
Aamu jatkui rauhallisimmissa merkeissä, aamuvuoro 5-8 kannella, havahtui kun jotain kolahti mittaristoon kovaan ensinmäinen ajatus oli iso raepallo....  etsintöjen jälkeen syylliseksi paljastui lentokala ja samalla  ylitimme Kravunkääntöpiirin klo 6:00 aamulla, tämän kunniaksi juotiin miehissä kaffet kannella ja pääsiäispupu vieraili kannella munien merkeissä.
Päivän aikana tuuli noousee ja nopeudet pysyvät hyvissä lukemissa.
 Kipparilta tuli kutsu kannelle klo 12:26 ”rapujuhliin” jossa nostimme pienet maljat Kravunkääntöpiirin ylityksen etelä-pohjois suunnalla. Homma jatkuu  ja porukalla on mieli korkealla.
 
Emmille terveisiä
 
 
Pääsiäis terveisin A-ryhmä
Ari Toni ja Anna





Pe 30.3.2018 klo 13
Sijainti 22 10' N 56 20'W
Nopeus 4,0 kn ja suunta COG 65
 
Yö purjehdittiin upeassa kelissä, lähes täysi kuu möllötti taivaalla ja tuuli oli tasaista sivuvastaista noin 10 m/s. Vene kulki vaivattomasti 10 solmua ja ruorivuoroja kellotettiin tarkasti, jotta kaikki pääsivät nauttimaan ohjaamisesta. Yöllä bongattiin tähtiä ja risteilyalus Symphony Star sekä väisteltiin sadepilviä. Aamuvuorolaiset ihastelivat kaukana ollutta trombia, joka kuivui nopeasti kasaan. Niin teki myös tuuli ja aamupäivästä lähtien on kuljettu Sisun voimalla. Keinunta on pahempaa kuin purjeilla ajettaessa, mutta miehistö alkaa olla jo tottunutta menoon ja viettää vapaa-aikaansa lähinnä makuutasossa. Moottorin pärinä kuuluu koko veneeseen ja tuudittaa ihanasti uneen.
 
Lounaaksi syötiin paistettua doradoa salaattipedillä. Pakastimeen jäi vielä noin kilon verran kalaa odottamaan sopivaa hetkeä. Tuoreissa vihanneksissa ja hedelmissä alkaa olla paikoin hometta, niistä pitää nauttia vielä kun niitä riittää!
 
Terveisin, B-vahti
Tiia, Aimo, Claes ja Merja




To 29.3.2018
Sijainti 21.44 N  58.42 W
Nopeus 4,5 ja suunta COG 89
 
Kolmisen vuorokautta merellä takana ja jo nyt alkaa ajantaju hämärtyä täysin. Viikonpäivää ei meinaa muistaa millään ja veneellä eletään vahtivuoro ja ruokailu kerrallaan.
 
Yövuoroissa tähtitaivas on upeaa katseltavaa ja viime yönä saimme myös lentokaloja vierailulle. Kapteeni ehdotti kalan paistamista aamupalaksi, mutta miehistölle ei vielä aamuviideltä kala uponnut. Sen sijaan aamun kaurapuuro maistui kaikille ja meinasi jopa loppua kesken, kun koko miehistölle viimein maistui ruoka.
 
Keli on ollut aurinkoista, ja eilen saatiin ensimmäistä kertaa nauttia hieman kovemmasta kelistä, kun tuuli oli koko päivän 14-16 m/s ja keskimääräinen aallonkorkeus 4-5 metriä. Tänään keli on hieman tyyntynyt, mutta onneksi Vahine kulkee mukavasti eteenpäin tässäkin tuulessa.
Iltapäivällä saatiin saaliiksi 8 kg Kultamakrilli jota myös doradoksi, mahimahiksi, flatheadiksi, meatheadeksi kutsutaa.
 
Terveisin C-vahti Jyrki, Jussi & Annika


Ke 28.3.2018
Sijainti 21 54.224 N. 60 50.325 W Nopeus 8kn ja suunta COG 71
 
Edellisilllan tapahtumat :bongattiin delfiiniparvi veneen ympärillä, osamiehistöstä otti raikkaan suihkun kannella luontoäidin tarjoma sekä illanhämärtyessä Genoan sisäänvetorullan köysi irtosi ja aiheutti pientä operaatiota Genoan irroitus.
Tämä päivä valkemi aamuvuorossa asettelimme virvelit vetoon ja kas nappasi.
Kalan kanssa pientä taistelua mutta koukut antoi periksi ja kala pääsi karkuun, loppu aamu meni vauhdikkaaksi noin 10 nötsin vaudissa.... Ruoka on hyvää ja homma jatkuu.


Ti 27.3
Sijainti 19 54.6 N, 62 17.8 W Nopeus 5.5 kn ja suunta COG 1
 
Ja niin aamun valjetessa Pertsa kelasi veneeseen viisikiloisen wahoo-kalan, josta Toni ja Ari valmistivat lounaaksi herkullisen kalasalaatin. Vene kulkee kevyessä tuulessa mukavasti kohti pohjoista, täysin purjein.
Kulloisenkin kuskin tehtävä on helppo, sillä purjeet ovat niin hyvin trimmissä, että vene kulkee kuin raiteilla. Muutama miehistön jäsen kärsii Atlantin mainingin vuoksi meripahoinvoinnista, mutta ovat hiljalleen toipumaan päin. Jussi haaveilee jo kylmästä oluesta Hortan satamassa, vaikka matka on juuri vasta alkanut. Ennen puoltapäivää oli paaran puolella näkyvissä toinenkin purjevene, muita näköhavaintoja on vain linnuista, lentokaloista ja muutamasta kelluvasta muoviroskasta. Helle korventaa päivävahtilaisia edelleen, myös kannen alla on trooppista.


Ma 26.3
Vihdoin merellä ja kurssi kohti Hortaa.Eilinen päivä vietettiin valmistelujen parissa ja veneeseen lastattiin mm. 490  litraa juomavettä ja yhdeksän kärryllistä ruokaa. Dieseliä tankattiin mukaan 950 litraa ja myös vesitankit saatiin täyteen. Atlantin ylitys voi alkaa!
Genua ja mesaani vedettiin nopeasti ylös, moottori sammutettiin ja purjehdus saattoi alkaa. Alkuperäisiin matkasuunnitelmiin tuli pieni muutos ja lähdemmekin suoraan ylittämään Atlantia. Tarkoitus oli poiketa British Virgin Islandilla, mutta se jää tällä kertaa välistä, sillä hurrikaani teki saarella pahaa jälkeä.
Ari ja Tony laittoivat omat uistimet vetämään mutta saaliiksi tuli vain Sargasso-levää ja lopulta kahden uistimen tappio. Pertsa lupasi näyttää seuraavana päivänä miten paikallisia trooppisia urheilukaloja pyydystetään.