FURUNO FINLAND Turku Activ Wärtsilä Ålandsbanken

Danfoss

Quebec-Halifax

26.-29.7.2017 (keskiviikko-lauantai)

Sää jatkui vähätuulisena ja vesitti taas kerran purjehdushaaveet. Päätimme pistäytyä Prinssi Edwardin saarella Souris-nimisen kylän vierasvenesatamassa suihkun toivossa. Pääsimme kuin pääsimmekin suihkuun, vaikka meitä varoiteltiinkin liikkumasta laiturilla satamaan juuri saapunutta kivilastia purkavien kuorma-autojen vuoksi. Souris osoittautui idylliseksi pikkukyläksi majakkoineen ja kivikirkkoineen. Ennen irrotusta satamasta nautimme vielä yhdessä illallisen satamakuppilassa.

Canson kanavan jälkeen aallokko alkoi kasvaa, tuuli yltyä ja sää viiletä.
Nostimme purjeet ja sammutimme moottorin. Yhtäkkinen hiljaisuus tuntui oudolta monen päivän moottorilla ajelun jälkeen. Perjantain vastaisena yönä aallot löivät vettä kannelle, ja saatiin sinne yksi kalakin.

Perjantai-iltapäivällä saavuimme Halifaxin edustalle, jossa jouduimme odottamaan luotsia kuusi tuntia ennen satamaan pääsyä. Odotellessa Vahinen perämies inventoi ruokakaappien sisällön Atlantin ylittäjiä varten ja standby-vahtivuoro valmisti koko porukalle savusimpukkapastaa.  Hieman ennen luotsin saapumista nousi sankka sumu laskien näkyvyyden puoleen mailiin. Lopulta luotsi hyppäsi kyytiin sumun keskeltä ja viimeinen etappi Halifaxin satamaan alkoi. Vaikka oli jo myöhäinen ilta, Halifaxin satamassa oli täysi meno päällä ihmisten seuratessa laivojen saapumista.

Kiinnitimme Vahinen Latvialaisen Spanielin kylkeen ja lähdimme pistäytymään Hollantilaisella Oosterschelde-aluksen juhlissa kapteenin kutsumana.

Kauan emme kuitenkaan jaksanut juhlia taakse jätettyjen merimailien painaessa silmäluomia, ja pian Vahine täyttyi hiljaisesta tuhinasta. Aamulla söimme viimeisen yhteisen aamiaisen, siivosimme veneen ja lähdimme kukin omiin suuntiimme.