Ålandsbanken FURUNO FINLAND Activ Turku Wärtsilä

Danfoss

Le Marin -Bequia -Le Marin

27.1.2017 St Lucia- Le Marin 6. päivä

Aamupäivällä oli vapaata aikaa. Osa porukasta lähti saarikiertueelle, osa jäi kiertelemään satama-alueetta. Autokiertue kesti 4 tuntia mikä oli aivan liian lyhyt Lucian saarelle. Saaren toisella puolella oli mm. kuumia lähteitä ja kasvitieteellinen puutarha. Klo 12.00 lähdettiin kohti kotisatamaa kolmen purjeen voimin. Alkuillasta 19.00  maissa rantauduttiin bensa-aseman laituriin odottelemaan aamuista tankkausvuoroa.

26.1.2017 Bequia - St Lucia 5. päivä

Bequialla purjeet olivat mastossa jo klo 6.30. Tällä kertaa edessä oli pidempi matka: 60 meripeninkulmaa. Sivuvastainen vaati pidemmän ajan ja Marigot Bayhin sivukiinnitimme Vahinen noin kuuden aikaan. Kuuman päivän loppupuolella virkistäydyimme Saint Lucian suojassa hyppäämällä suoraan veneestä tumman turkoosiin veteen juuri ennen kaunista auringonlaskua.
25.1.2017 Mayreau - Bequia 4. Päivä

Mayreausta lähdimme reippaasti liikkeelle kello 6.30 kohti Bequiaa. Edessä odotti noin 30 meripeninkulmaa. Matkan aikana saatiin kala koukkuun. Tällä kertaa saalis oli meille liian iso. Katkennut siima jätti saaliin mereen. Perille saavuimme jo ennen puolta päivää, joten aikaa oli sekä kannen ja vesirajan pesuun. Myös viemäri rassattiin sukelluksista käsin. Erityisesti vesirajan pesu näkyi kuuraajien selässä punaisina polttomerkkeinä. Bequian satama on Port Elizabeth. Sen rannassa kulkee todella kaunis betoninen käytävä ravintoloiden ja meren välissä. Kolme reipasta käveli korkean harjanteen yli niemen toisen puolen Friendshipin kylän rantaan. Karibian saarten läntisten rantojen tapaan sen kauniiseen vaaleaan hiekkaan aallot murtuvat leppoisasti. Matkalla takaisin pääsimme paikallisen auton lavalle kyytiin. Illan huipensi illallinen rantaravintola Fig Treessä, jonne Lexa oli onnistunut puhumaan jopa elävää musiikkia.

24.1.2017 Tobago Cays - Union Island - Mayreau 3. päivä

Aamu alkoi hintansa väärtin tuoreen patongin kera. Dingi nostettiin ja päästiin matkaan kohti Union Islandia ja pikkutarkkoja maahantulomuodollisuuksia. Samalla jäi pieni hetki aikaa tutustua paikalliseen kylään. Matka jatkui Mayreaun saaren etelärantaan. Suurin osa porukasta lähti kävelemään saaren toiselle puolelle. Päällystö päätti jäädä puoleenväliin testaamaan paikallisen reggaebaarin virvokkeita. Saaren korkeimmassa kohdassa on pieni katolinen kirkko, jonka takaa avautuu Karibianmeren veden upea värimaailma. Toiset tutustuivat siihen virkistäytymällä meressä ja loput rantabaarin varjosta. Paluumatkalla ihailtiin taas kirkon edustalla horisonttia valaisevaa auringonlaskua.

23.1.2017 Tobago Cays 2. päivä

Vähän ennen puoltapäivää Vahine ankkuroitiin Tobago Caysin hevosenkenkäriutan suojaan. Kippari tavoitteli vanhaa tuttua Mr Fabulousia ja yhteys saatiinkin t-paitakauppias Mr Qualityn kautta - vaikka mitään t-paitakauppoja ei syntynytkään. Pitkään odotettu hummeri-illallinen saatiin sovittua ja ehdimme nauttia riutan paratiisimaisesta ympäristöstä. Näimme Baradalin jättiliskot, riutan värikkäät kalat sekä päivän kohokohtana veneen ympärillä uiskennelleet kilpikonnat. Illan pimetessä valmistauduimme Mr Fabulousin venekyytiin Petit Bateaun kynttilöillä valaistuun rantaan. Paikalliset kokkailivat avotulella mieleenpainuvan illallisen. Päivä ei olisi voinut päättyä täydellisemmin!

22.01.2017 Le Marin - Tobago Cays 1. päivä

Matkan aloitus

Sunnuntaiaamupäivällä koko purjehdusporukka kokoontui puolenpäivän maissa Le Marinin sokkeloisessa venesatamassa. Mari ja Arja pääsivät jo edellisenä iltana tutustumaan laivatunnelmaan. Heidän seuranaan edelliseltä purjehdusviikolta olivat jääneet kertauskierrokselle Riitta, Heikki ja Johanna. Pienen etsinnän jälkeen löytyi myös retkikunnan loppuväki Marja, Reeta, Topi, Sebastian ja Emil Le Marinin satamasta harhailemasta. Kapteeni Jussin ja perämies Lexan johdolla kokoonnuimme pikaisesti laivan kannelle esittäytymään. Hyvin nopeasti pääsimme jo aloittamaan ensimmäisen purjehdusosuuden. Edessä oli jännittävä yöpurjehdus kohti St Vincent ja Grenadiinien Tobago Cays -saaria. Kun purjeet nostettiin, puhalsi kevyt lämmin sivumyötäinen tuuli. Ja 120 merimailin matka ei tuntunut ylitsepääsemättömältä. Ensimmäisellä avomeriosuudella Martiniquen ja Saint Lucian välillä muutamat kärsivät matkapahoinvoinnista, mutta laastareiden avulla selvisimme ja loppuyö sujui mukavasti tähtitaivaan alla. Ajankuluksi opettelimme solmuja ja tähtikuvioiden paikannusta. Erityisesti argentiinalainen heittosolmu jäi kirjoittajien mieleen. Yön aikana tuuli nousi jopa 15 m/s, jonka jälkeen tuuli tyyntyi ja matkaa taitettiin hiukan rauhallisemmin.