Ålandsbanken Wärtsilä Turku Activ FURUNO FINLAND

Danfoss

Le Marin -Guadalupe -Le Marin

21.1.2017, Le Marin 7.päivä

Matka päättynyt, siivous- ja ruoantankkauspäivä. Reissu oli hieno kokemus kaikkine tapahtumineen ja uusine tuttavuuksineen.
20.1.2017, Dominica- Le Marin 6. päivä
Purjehdimme kevyessä myötätuulessa Le Marinin satamaan bensalaiturille yöksi, jotta saamme aamulla tankattua veneen. Puolenyön maissa ranskalaisvenekunta tuli viereemme pyytämään apua, saisivatko kiinnittää veneensä Vahinen kylkeen. He olivat matkalla Madeiralta ja tehneet matkaa 3 viikkoa. Tottakai tarjouduimme. Ja olihan viereisessä laituripaikassa venäläisvenekunta, joka esitteli Vahinen miehistölle hulppeaa purjealustaan.
19.1.2017, Dominica Roseau 5. päivä
Retkipäivä. 8.30 miehistö lähti ohjatulle saariretkelle 8h ajaksi. Hienon retken aikana näimme upean Dominikan vuoristot, vesiputouksen ja kasvirunsauden. Kylmävesiputouksessa, joissa kävimme uimassa on  myös tehty Pirates of the Caribian ensimmäisen leffan otoksia. Kuumavesiputous olikin sitten hankalampi temppu kokea, sillä altaille piti kiivetä lähes 100 m kivikkoa ja liukaita vesiluisteita pitkin. Onneksi kenellekään ei käynyt mitään.
18.1.2017, Guadaloupe - Dominica 4. päivä
Myötätuulta 10 m/s 7-8 mph kohti Dominikan pääkaupunkia Roseauta. Veneestä oli katkennu genoan nostinköysi joka korjattiin veneen ollessa poijussa. Heikki sai kunnian pukea puosuntuolin päällensä ja mies nostettiin mastoon 25m korkeuteen korjaamaan nostinköyttä. Operaatio ei onnistunut keinuvassa veneessä ja miehistö päätyi hätäratkaisuksi asentaa spinaakkerin nostimen tilalle
17.1.2017, Dominca - Guadeloupe 3.päivä
Aika loppui edellisenä iltana kesken joten teimme pitstopin Dominicalle, josta lähdimme aamulla klo 7.00 jatkamaan purjeshusta kohti Guadeloupea.  10 m/s vastatuulessa 20 mailin matka sujui kohtalaisella vauhdilla ja pääsimme hyvissä ajoin I´les de Sainteille. Päivän ohjelmana oli snorklausta ja saareen tutustumista. Illalla kävimme syömässä paikallisessa kalaravintolassa. Ruoka sinällään oli ihan syötävää, mutta tarjoilu ehkä huonointa mitä on ikinä koettu.
16.01.2017, Martinique-Dominica 2. päivä
Ensimmäinen yö alkoi rauhallisessa lahdessa suojassa tuulilta ja veneen rauhallinen keinunta meren tahtiin tuuditti meidät uneen. Kahden aikaan yöllä ankkurivahti hälytti, joka osoittautui kuitenkin vääräksi hälytykseksi. Jatkoimme tämän jälkeen unia aamuun asti jolloin alkoi sataa kaatamalla. Ensimmäiset heräilivät kuuden maissa ja ankkuri nostettiin pilvisessä säässä, joka vaihtui kuitenkin nopeasti auringonpaisteeseen. Saaren tarjoaman suojan vuoksi tuuli oli heikkoa ja edettiin aluksi moottorilla ja myöhemmin moottorin ja purjeiden yhdistelmällä. Martiniquen pohjoiskärjen jälkeen tuuli yltyi ja puhalsi korkeimmillaan yli 15 m/s - aikamoiset tuulet ensimmäistä kertaa purjehtiville matkustajillemme. Vahine kuitenkin otti tuulet ja aallot pehmeästi vastaan. Vaihdeltiin eri purjeyhdistelmiä ja vedossa oli genoa tai fokka ja mesaani. Tuulisella osuudella parin metrin aallokon lisäksi meitä viihdyttivät lentokalat ja niitä lounaaksi nappailevat linnut, jotka sukelsivat yli metrin syvyyteen. Dominica-saaren suojassa teimme aamupäivällä valmistellun thaimaalaisvaikutteisen Fried-rice-lounaan loppuun. Aleksi antoi lounaalle  viimeisen silauksen maustamalla sen. Koska tuuli pysytteli keveänä saaren suojissa ja ilma oli sateinen päätimme suunnata Guadaloupen sijaan Dominican Portsmouth- rantaan. Näin pystyimme ankkuroitumaan valoisaan aikaan. Illalla teimme voittoisan veneretken Sandy Beach -ravintolaan, jossa meille tarjottiin paikallista rommi-passionhedelmä-cocktailia. Ravintolasta ostimme matkaevääksi paikallista rommia, banaania, greippiä ja passionhedelmää.
15.01.2017 Le Marin lähtö 1. päivä
Purjehdusporukka kokoontui veneelle klo 12.00. Esittelykierroksen jälkeen porukka jaettiin kolmeen vahtiryhmään. Pikaisen yleismaailmallisen koulutuksen jälkeen vene lähti laiturista  n. kello 13.00. Satama-alueelta ulospääsyn jälkeen nostettiin ensimäinen purje genua ja siitä sitten pääsivät osaamatomatkin opettelemaan mastojen nimiä, purjeita ja reivausta. Samalla siinä porukka tutustui toisinsa paremmin. Ankkuroimme veneen Case Pilot puokamaan josta pääsemme aamusta suuntaamaan kohti Guadeloupea, jonne matkaa n. 70 mailia.