St Marten-Horta

27.3.2017
 
Vahinen uusi miehistö kokoontui alukselle lauantaina 25.3. puoliltapäivin Lagoon Marinan laiturissa Cole Bayssä (Saint Maarten).  Vahine oli edeltävän viikon kuivatelakalla huollossa ja laskettiin takaisin veteen perjantaina. Huollon aikana Vahine sai mm. uuden eliönestomaalin pohjaansa. Huoltotoimet jatkuivat lauantaina keulamaston uuden osan asennuksella paikallisen yrittäjän toimesta. Viimeistelytyöt jäivät kuitenkin maanantai-aamuun ja lähtöä jouduttiin myöhentämään parilla päivällä.
 
Vaikka lähtö viivästyikin, ei aika ole käynyt pitkäksi. Veneen ja miehistön valmistelu valtameren ylitykselle ottaa aikaa. Lauantaina kävimme ostamassa kolmen viikon muonat 11 hengelle ja pakkasimme ne Vahinen kaappeihin. Sunnuntaina huolsimme pelastautumispukuja, täytimme vesitankkeja ja kävimme turvallisuusohjeita läpi.
 
Valtameripurjehdus on vuorotyötä. Miehistö on jaettu kolmeen kolmen hengen vahtiin. Merivahti ajaa venettä päällystön määräämään suuntaan, standby-vahti laittaa ruokaa ja siivoaa ja lepovahti lepäilee. Vahtivuoron pituus on 2-4 tuntia vuorokaudenajasta riippuen.
 
Tavoitteenamme on päästä liikkeelle tänään viimeistään kello 16 nostosillan avauksella. Olemme Simpson Bayn sisälaguunissa, josta pääsee ulos vain muutamia kertoja päivässä. Sitten alamme purjehduksen kohti Bermudaa ja Azoreita.

28.3.2017          19 30 N   62 21 W
 
Vihdoin pääsimme irrottamaan köydet klo 14.27. Laguunissa väylää etsien siirryttiin tankkaukseen. Löpötankit täyteen ja sillalle jonoon. Avaus tapahtui aikataulun mukaan ja uusiseelantilaisen 100-jalkaisen Swanin perässä aavalle merelle.
 
Tuulta oli sen verran, että genualla alettiin harjoitella varsinaista purjehdusta. Jonkin ajan kuluttua kuitenkin täytyi tyytyä Sisudieselin apuun.
 
Anquillan ohitettiin länsipuolelta pääsuuntana Bermuda. Aikaisemmin oli päätetty, että jatketaan yön yli kulussa. Puolen yön aikaan oli tuuli sen verran noussut, että avattiin genua ja jatkettiin purjehtimista.
 
Tähtitaivas näyttäytyi kaikessa syvyydessään. Pienen sadekuuronkin aikana tähdet olivat näkyvissä.
Otava oli kummallisesti pystyssä ja pohjantähti muutaman asteen horisontin yläpuolella. Kuitenkin kompassin mukaan oikeassa suunnassaan.
 
Vahdit vaihtuivat yöllä kolmen tunnin syklillä. Kalastus tuotti tulosta 6.33. Saaliina n. 2 kg mahi-mahi. Siitä saatiin päivän lounas, a`la province au provincale.
 
Kirjoitti vahti B, eli Late, Veijo ja Kimmo

29.3.2017   21 56N   61 53W
 
Keskiviikkoaamu toi mukanaan pari solmua lisää tuulta. Päivän valjettua merivahdissa ollut vahti C nosti ylös myös Vahinen isopurjeen. Tähän asti matkaa oli taitettu ainoastaan genoan ja mesaanin voimalla. Lisäteho näkyi heti marssivauhdissa; nopeutemme nousi kuudesta yli kahdeksaan solmuun.
Kannella oli nyt mukava paistatella, kun tuuli viilensi oloa. Kannen alla oleskeluun helpotusta ei suotu – edelleen tuskaisen kuumaa ja kosteaa.
 
Muita matkalaisia ei ole juuri näkynyt. Ainoastaan yksinäinen rahtilaiva ylitti reittimme horisontissa matkalla lännen suuntaan aamulla.
 
Vahinella syödään aina hyvin; johtuneeko se sitten meri-ilmastosta, kovasta nälästä vai ehkä kuitenkin taidokkaista kokeista?! Tänään vahti B teki lounaaksi maukasta kuskus-papu-muhennosta ja aikaisemmatkin pöperöt ovat olleet aivan erinomaisia.
 
Vahinen päällikkö Pertsa antoi eilen miehistölle lyhyen oppimäärän koulutuksen sekstantin käytöstä ja paikan määrityksestä keskipäivän auringon avulla. Tätä toimenpidettä kutsutaan myöskin nimellä noonsight.
Tänään katsomme mistä itsemme löydämme soveltamalla kyseistä menetelmää.
Olemme myöskin harjoitelleet erilaisia merellä tarvittavia solmuja.
 
Vahti C, eli Bart, Matti ja Timo

30.3.2017   23 18 N    59 53 W
 
Keskiviikon päivällinen (”Jari Curry”) oli A vahdin kokeille niin vaativa, että se melkein myöhästyi, mutta hyvää kannatti odotella. Ilta ja torstain vastainen yö sujui reippaissa tuulissa tuulikulmalla ajaen ja erilaisissa purjemanöövereissä ja niiden perumisissa touhutessa.
Tähtitaivas oli jälleen sanoinkuvaamattoman upea tosin pikku sadekuurokin saatiin.
 
Päivä valkeni kauniina ”nahanpolttokelinä”. Tuuli heikohkoa ja keinumme isoissa Pohjois- Atlantin mainingeissa. Aamiaiseksi Kimmo valmisti Pertsan reseptillä maukkaat banaanimunakkaat.
Ainakaan kukaan ei valittanut. Lounaaksi A petrasi eilistä aikatauluaan saaden aikaiseksi erinomaisen pastasalaatin.
 
Atlantti vyöryi perämiehen punkkaan yöllä, joten lounaan jälkeen Late ja Julius päättivät paikata sikaflexillä vuotavan päällystöhytin katon eli kattoluukun tiivisteen.
 
Veden kulutus on ollut kuulemma runsasta ja se on laitettu säännöstelyyn.
 
Vahti B, eli Kimmo, Veijo ja Late

31.3.2017   24 44 N     58 10 W
 
Eilen klo 15.30 paikallista veneen aikaa ylitettiin kravun kääntöpiiri A- vahdin Sakarin ohjastamana, 23 astetta 26 minuuttia, ja heti ylityksen jälkeen veneeseen nousi Captain Morgan omassa majesteetillisessa hahmossaan ja otti komennon ja vallan Vahinella omalla vahvuudellaan. Valta kesti puolipulloa noin 3 min/3centtiä/ukko, jonka jälkeen valta palasi päällikkö Pertsalle. Jokainen vahti kiitti puhein nöyrästi Captain Morgania tähänastisesta matkasta. Tämän jälkeen Captain Morgan suljettiin omaan tilaansa kierrekorkein. Päällikkö Pertsa ilmoitti samalla että Bermudaan ei poiketa, vaan maata jalkojen alle saadaan vasta Azoreilla.

Tilaisuuden jälkeen C-vahti siirtyi ylityksin  kunniaksi valmistamaan ”seafood paella kravun kääntöpiirin tapaan”, myös kolmas merivuorokausi päättyi ja vahtivuorolista aloittaa uuden kierron. Yön aikana kuukin näyttäytyi ja se on muuttanut asentoaan 90 astetta kotimaahan nähden. Tuuli tyyntyi aamulla klo 8.00 aikaan ja jouduttiin koneajoon.

Aamupäivän ajon aikana on kalastettu ja nähtiin doradon kiivat hypyt ja tempasun Hannun onkeen mutta ei pysynyt. Muuten aamupäivän merihavainnot ovat seuraavat: 1 ajelehtiva verkon merkki + 2 pientä valkoista tynnyriä + 1 lintu, siis todella vilkas aamu...

Lounaaksi C-vahdin loihtima jauhelihakastike ja perunat, nam!
Captain Morgan kehoitti elämään ”säällisesti”, ja matkasta nauttien. Näin on tehty, kukaan ei ole isoin äänin kaipaillut kännykkää eikä suihkua, joten Vahinessa on oma mikroilmasto.
 
Matka jatkuu, miehet, vene ja meri....
 
Pieni oikaisu B vahdin kirjoittamaan vaativaan ruokavalmistukseen joka melkein myöhästyi, A-vahdista yksi Sakarikokki oli merisairauden punkkaan kaatama, broitsu oli jäässä aloitettaessa ja kaasukin loppui....mutta ”viiveillallinen” maistui...
 
Miehistöllä kaikki hyvin...
 
Vahti A, Hannu, Jarmo, Sakari

1.4.2017   26 32 N   58 20 W
 
Jokainen joka on ollut peseytymättä neljä vuorokautta kuuman kosteassa ilmastossa saattaa muistaa olotilan. Vaivaan löytyi perjantaina tyyntyneen tuulen myötä helppo hoito. Vahine päästettiin vapaasti kellumaan Atlantin aalloille ja miehistö pääsi uimaan. Harvemmin on uintireissu tehnyt niin hyvää. Uitiin ns. altaan syvässä päässä – vettä oli 5600 metriä.
 
Kalaonni on ollut taas myötä. Jo toinen Dorado nappasi koukkuun perjantaina iltapäivällä. Pertsa väsytti otuksen tottuneesti ja tarjosi sille perinteisen rommiryypyn ennen viipalointia. Tällä kertaa kala oli edellistä suurempi. Aikalaisten todistuksen mukaan jopa 5 – 8 kiloa! Tästä vonkaleesta vahti B paisteli pannulla sienikastikkeen ja muusin höystämän gourmetlounaan lauantaina.
 
Lauantaina-aamulla kapteeni piti tiedotustilaisuuden, joka aiheutti miehistössä sekä pettymyksiä että riemunkiljahduksia. Unelma valtameren ylityksestä purjehtimalla jäisi toteutumatta tällä kertaa. Säätiön toimistolta oli tullut satelliittisähköpostilla määräys keskeyttää ylitys ja ottaa kurssi kohti Floridaa ja Fort Laurendalia jossa aluksen uusi omistaja miljonääri David Pritchard jr odottaa Vahinea saapuvaksi 15.4. mennessä. Miljonääri oli ihastunut Vahineen vieraillessaan Saint Maartinilla moottori-huvialuksellaan. Italialaiset Swan- asiantuntijat olivat vakuuttaneet Davidin sanomalla; ”She is the most beautiful yacht ever built”. Kauppasumma on tietty salainen, mutta sellainen josta säätiön hallitus ei voinut kieltäytyä ja sisältää mm. nykyiselle ylitys miehistölle kompensaationa viikon risteilyn Davidin 200 jalkaisella moottorihuvialuksella nimeltä ”Just an other toy” - jonka varustukseen kuuluu mm. helikopteri - sekä lento Suomeen hänen yksityisellä Cessna Gulfstream liikesuihkukoneella huhtikuun lopulla.
 
Vahti C (Bart, Matti ja Timo)

2.4.2017    28 10 N  57 13 W
 
Valas nähty! Tosin aika kaukana.
 
Kalastus oli taas varsin tuottoisaa, yksi 10-kiloinen dorado tarttui Pertsan onkeen ja samaan aikaan Hannun onkeen tarttui ilmeisesti vielä isompi kala, kun meni koukku poikki. Sitä ylös saatua on sitten syöty jo parillakin aterialla erinomaisesti laitettuna.
 
Uimaankin päästiin taas (toivottavasti tule tavaksi). Tuuli oli eilisestä asti oikukas ja heikko, mutta onneksi suomalainen sisu vei meitä varmasti eteenpäin.
 
Aamiainen oli perinteinen muna-pekoni-sämpylä ja tietenkin loistava. Yksi sämpylä oli ilmeisesti liikaa, kun se löytyi myöhemmin uunista mustaksi Morganin limpuksi paistuneena.
 
Tuulikin ”löytyi” ja pääsimme vihdoin purjehtimaan. Saavutimme vauhdilla PONR-pisteen (Point Of No Return), Perämies-Julius vaihtoi kohdekapakan (Peters Cafe Sport) lipun mastoon ja puheiden jälkeen jätimme jäähyväiset kapteeni Morganille.
 
Jatkamme iloisella mielellä ja hyvällä tuulella kohti Azoreita.
 
Vahti B (Kimmo, Lauri, Veijo)
 
PS. Synttärionnittelut vaimolle, t Kimmo

3.4.2017       30 04 N    55 02 W
 
Nyt on touhua ja törinää Vahinella. Tuuli ollut koko yön ja aamupäivän 10-17 m/s ja Atlantin aallokkokin sen mukaista, mikään ei pysy sisällä paikallaan, jos ei ole kiinni. Kaikki merivahdit ovat päässeet vääntämään oikein kunnolla. Ruorivuoro on 30 min kerrallaan ja kestää vahdilla 2-4 tuntia, joten ajovuoroja tulee 2-4 kpl/vahti/jäsen, siinä kyllä olkapäät joutuvat hommiin ja myös jalat kun pitää elää veneen keinuntaa vastaan.

Nyt kun olemme päässet tosi vauhtiin myös uudet liikkumismuodot otettava käyttöön, kannella konttaus ja sisällä jonkinmoinen 4-raaja askellus. Yöllä kannella kontataan aina ja kiinnitettynä.
Hannu sai vihdoin kalan, kun pimeässä ruorivuorossa pätkähti lentokala olkapäähän ja siitä kaukaloon sätkimään. Kala perattiin ja odottaa jääkaapissa lopullista kohtaloaan.
Aamupalalla pohdimme että varusteissa voisi olla mukana nokkamuki, ruokalappu isolla kourulla, voisi siitä suoraan lusikoida suuhunsa.

Ruuan laittokin heittelehtivässä veneessä tuo haastetta ja varovaisuutta tarvitaan. Kaikki on sujunut mallikkaasti. Ruokien teko on todellista yhteistyötä vahdin sisällä ja on tarkasti pohdittava missä järjestyksessä tehdään, koska liedelle ei mahdu kahta isoa pannua yhtä aikaa.
Perämies Juliukselta tulee ruuan nimi ja runko ja loppu sävelletään. Kaikki vahdit ovat osoittaneet olevansa eriomaisia säveltäjiä.

Tuoreet emmeet alkaa olla finito, kaalia ja sipulia lukuun ottamatta. Eilinen illallinen oli kukkoa viinissä ja tänään lounaaksi kuskussalaatti. Nopeus on nyt sitä luokkaa, että onkiakaan ei voi pitää perässä joten tuore kalakin odotuttaa. Yöllä noin neljän aikaan siirrettiin veneen kelloa tunti eteenpäin, joten Eurooppaa ja suurta itää - jossa kellokin on enemmän - lähestytään.
 
Tänään täyttyi 7:s merivuorokausi.
 
Miehistöllä kaikki hyvin.
 
Vahti A (Hannu, Sakari, Jarmo)

4.4.2017    31 27 N, 51 57 W
 
Winds are still on the stronger side (at least for most of us) and we are heading NE straight towards Azores. Vahine is dancing on the waves lead by skilled sailors, and sailors are dancing inside lead by the boat and the waves. Its quite a ballet here, only costumes are missing.
 
New rules have just been set by the first mate, red apples are not allowed any more, we have to stick with the green ones. Crew took it surprisingly lightly.
 
As the guys mentioned before we are slowly running out off fresh food which means cabbage time has already started (11kg of it). I found today one flying fish on the deck = we had fish soup for lunch and everyone is happy.
 
Sprits are still on the high side and hopefully we will keep them there to the end of the voyage, although there were some weird questions alredy
asked: if Vahine can be sailed by only one person ?!?
 
Apparently Vahti B saw yesterday a whale just next to the boat, but by the time all the crew was out on the deck, there was no sight of it, so some of us are in doubt.
 
Vahti A and B was hit yesterday by the bad news from their home town, pääkaupunki based C-vahti celebrates. Torilla tavataan!
 
As Philip Allen says in ”The Atlantic Crossing Guide”:  Among the many things which go to make a successful ocean cruise, two are essential. One is to be in the right place at the right time: the other is to move the right direction.
Looks like we have them both!
 
Vahti C (Bart, Matti ja Timo)

5.4.2017   33º 08.635   49º 04.598`
 
Yö sujui kohtuullisten tuulien vallitessa. Etukajuutan vatkaamosta Bart sai tarpeekseen. Jarse vielä sinnittelee ja saa ilmaista Särkänniemeä. Maininki on todella mahtava; talonkorkuinen on aivan osuva ilmaus.
 
Eilinen päivämatka oli 197 mpk. Todella hyvä saavutus näillä tuulilla.
 
Aamuksi keli rauhoittui jopa hieman liikaakin ja tuuli liiaksi pohjoisesta ajatellen meidän suuntaamme.
 
Kapteeni Morgan rapistelee pilssissä. On kai pyrkimässä uudelleen valtaan.
Kai sillä jotain on mielessään.
 
C-vahdin aikana saatiin purjeet siihen trimmiin, että matkavauhti ja suunta ovat tyydyttävät. Havaitsemme että edessämme ajaa samaa kurssia hollantilaisten koulupurjealus Johan Smidth. Ensimmäinen AIS-info kertoi heidän nopeudekseen 2,5 kn. Pieni kisa on aina paikallaan. Kippari sai vielä tiristettyä purjeista hiukan lisää vauhtia. Saavutetaan!!
 
Aurinko paistaa ja yksi lintukin nähtiin. Ei laulanut. Päivä sujuu vanhaan malliin. Välillä kannella, välillä nukkumassa ja aina joku tekee ruokaa.
Tänään ei valashavaintoa.
 
 
Kirjoitti B-vahti Kimmo, Veijo, Lauri
 PS. Paljon onnea Liljalle 10v t Kimmo vaari

6.4.2017  34.33N  46.38W
 
Keskiviikon lounaaksi nautimme A:n valmistamaa linssikeittoa ja illallisella B:n valmistamaa lammaskaalia, jonka porukka valmisti elämänsä ensi kerran. Aivan ”sairaan hyvää” oli tuomio.
Muutoin iltapäivä rullasi normien mukaan, töitä, lepoa jne. Keli pysyi pilvipoutaisena ja tuuli suotuisana.
Illalla 18.45 pidettiin A+B vahtien keskiviikon pubivisa ilman ”ajatusten kirkastajaa”, aihealueena oli juomavisa, siitä puhe mistä puute. Visan voitti ylivoimaisesti Lauri, joka lunastaa palkinnon kun on maata jalkojen alla. C-vahti oli ajovuorossa, joten jäi kisasta valitettavasti ulos.
Torstai valkeni kovassa tuulessa 14-17m/s ja yön ajovahti oli vaihtanut halsseja. Meno ja keli tuulen mukaista, Jarsen särkänniemi pyörii edelleen, taitaa olla pojalla vuosiranneke.
Lounaaksi C:n tekemä tonnikalasalaatti.
Klo 13.00 laivan aikaa Captain Morgan nousi jälleen alukseen paikassa 33.36N ja 46.46W, jossa 5000 metrin syvyydestä nousee vedenalainen vuori 3500 metriin. Vahinen alle jäi kuitenkin vielä varoiksi 1500m kirkasta merivettä.
Syy alukselle tuloon oli että meillä on alle 1000 mailia Azoreille, samalla haisteli joka ukon onko 10 meripäivän jälkeen maallinen ja lannan haju hävinnyt ja tilalle tullut raikas meri-ilmaston tuoksu.
Todettuaan että näin oli käynyt, häipyi taas  omille teilleen jättäen pienet maistiaiset itsestään.
Keli toistaiseksi pilvipoutainen ja melkein shortsikeli.
Purjehdus jatkuu sivumyötäisessä hyvissä viiliksissä, perämies Julius leipoo juuri omenapiirakkaa.
Päivän aikana kaksi laivahavaintoa. Meidät ohittaa juuri Norjalainen risteilijä näköetäisyydellä.
 
Miehistöllä kaikki hyvin
 
Kirjaili A-vahti(Hannu, Sakari, Jarmo)
 
Ps. C-vahdin Bart oli ymmärtänyt ilmeisesti väärin tiedon jonka Kippari meille välitti.
Tappara rules ja keskustorilla tavataan !

7.4.2017   35 08N 43 58W
 
Torstaina loppuillasta Vahine näytti parastaan. C-vahdin aikana mentiin mukavassa sivutuulessa tasaisesti kymmenen solmun pintaan ja silloin tällöin ylikin. Rekordi oli Bartin ajama 10.5 solmua. Koko vahdin aikana Vahine eteni 27 meripeninkulmaa kolmessa tunnissa. Menoa varjosti ainoastaan pilvinen taivas, joka tarjosi muutaman sadepisarankin. Onneksi vahdin päätyttyä kello 23.00 oli Juliuksen tekemää omenapiirakkaa vielä jäljellä. Uni maistui kunnes kello viideltä perjantaiaamuna alkoi C-vahdin seuraava vahtivuoro.
 
Unenpöpperöitä karisi aamuvahdin silmistä kun auringon sarastaessa nostettiin isopurje ylös. Seuraavaksi vedettiin genoa rullalle ja ajettiin ainoastaan fokalla ja isopurjeella. Kaikki hyvin, kunnes genoa yllättäen rävähti uudelleen auki – rullamekanismin sisäänvetoköysi oli mennyt poikki.
Tuulta ei ollut onneksi kuin vajaa kymmenen metriä sekunnissa.
 
Purjesulkeiset jatkuivat genoan laskulla ja sisäänvetoköyden uudelleen asennuksella. Samalla saivat keulakannella työskennelleet aamupesun ja linkouksen. Onneksi tuli kello jo kahdeksan, ja genoan nosto jäi levänneelle seuraavalle vahtivuorolle. Hyvä oli aamiaiselle mennä – olihan tarjolla Bartin purjeoperaatioiden luppoajalla leipomia tuoreita sämpylöitä!
 
Perjantaina aamupäivällä Vahine on jatkanut tanssiaan aalloilla. Halssia on vaihdettu useaan otteeseen ja karttaplotterin näytölle on tallentunut melkoisen rumban askelmerkit. Lounaaksi oli muhevaa kaalikeittoa.
 
Hortaan matkaa noin 700 meripeninkulmaa. Peter's Sport Cafe, here we come!
 
C-vahti (Bart, Matti ja Timo)

8.4.2017   36 28N 43 28W
 
Juuri kun perjantaipäivällinen oli saatu pöytään, etukannelta kuului pamaus. Genoan sisäänvetoköysi jälleen poikki. Tämä tarkoitti purjesulkeisia etenkin Pertsalle ja Juliukselle. Genoa pudotetiin alas ja matkaa jatkettiin toistaiseksi pelkän fokan voimalla. Köyden korjaus päätettiin jättää seuraavaan päivään. Yö sujuikin sitten vaimeissa tuulissa hitaanlaisesti. Taisi siinä Hantta tehdä u-käännöksenkin.
 
Yöllä havaittiin myös mysteerialus. Vasemmalla puolellamme, melko lähellä, havaittiin vihreä kulkuvalo, joka vaikutti liikkuvan hyvin hitaasti samaan suuntaan meidän kanssamme. Pikkuhiljaa se jäi taaksemme ja hävisi horisonttiin. Ais-infossa eikä tutkassa ei havaittu mitään.
 
Lauantaiaamuna C-vahti sai jälleen hommia genoan köyden vaihtamisen merkeissä. Tehtävä hoitui heiltä jo rutiinilla. Myös auton rengas ja ilmapallo havaittu kelluvan aalloilla. Lähestymme ilmeisesti asutusta.
 
Myöhemmin iltapäivällä saimme delfiiniparven vieraaksemme. Nämä pyörivät jonkin aikaa ympärillämme - kivoja veitikoita. Kuuluvat tänne meriin eivätkä delfinaarioihin.
 
Iltapäivän päätteeksi perähytin wc-tiloihin järjestettiin merivesisuihku ja jokaiselle 1.5 l makeata vettä huuhteluun. Kyllä on hieno olo suihkun jälkeen puhtaissa vaatteissa.
 
Peter's Sport Cafe lähestyy!!
 
B-vahti (Kimmo,Veijo ja Late)

9.4.2017  38 16N  41 17 W
 
13:sta meripäivä. Huomenna tulee 2 meriviikkoa täyteen.
Vahine liikkuu vähäisissä tuulissa, mutta vakimaisema vaihtuu kuitenkin 5-7 solmun nopeudella. Merenkäynti aika rauhallista juuri nyt.
Toissayönä kun meno ja meri oli vauhdissa konttailin(Hannu) yön pimeinä tunteina sisätiloihin kannelta, sanoin päivystävälle kipparille että viimeksi olen konttailut näin paljon 64 vuotta sitten.
Havaintoja vuorokauden aikana seuraavasti: delfiinin hyppy veneen vieressä aamuyön tunteina, 1 lintu aamuvahdin aikana ja yksi styrox-möykky.
Rutiininomaista menoa joka koostuu ajovuorosta, lepovuorosta, ruuanlaitosta ja siivouksesta.
Sosiaalista yhteiseloa aika niukasti koska vahdit elävät omaa ”elämäänsä”.
1 vahti (3 miestä) on aina kannella, yksi laittaa ruokaa ja yksi lepää. Ruokailussakin on vain 6 miestä ja päällystö yhtä aikaa, merivahti syö kun ajovuoro päättyy.
Tampereen eläkeläiskööri (A+B vahdit) otti mukaansa pelikortit ja joitain pikkupelejä mutta kaikki on korkkaamatta.
Vahtivuoron kierrosta johtuen lepoaikaa on vahtien välissä aika niukasti ja se menee totaalisesti huilailuun ja nukkumiseen. Pisin  yhtenäinen uniaika osuu aamupäivästä klo 8:sta iltapäivän klo 14:ta, max 5-6 tuntia ja silloin ei ehkä nukuta, sit vaan ”zillaillaan” kukin tavallaan.
Sama kööri ajatteli ääneen, että saataisiin reissun aikana kiloja pois omasta elopainosta, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut koska paatilla tuntuu olevan vain voittajia ”suomen paras kokki”-ohjelmasta.
Eilen illallisella Boulabaisse vielä pyydetystä doradosta ja merenelävistä. Kippari Pertsa sai nauttia doradon pään pyytäjän yksinoikeudella. Doradon päässä on valtaisat otsalihat. Lounaaksi tänään sunnuntaina ”Jarsen Jätelava” eli kaikki vanhat pois. Samalla kuunneltiin lepopäivän ratoksi Bartzin tuomaa  jazz-kokoelmaa.
Nyt on kaikki tuoretavara ja hedelmät loppu, joten siirrytään purkki/pussi/pakaste linjalle.
Huomattava muutos näkyy miehistön naamoissa, jos ei ollut partaa lähtiessä nyt on ja kaikki rupee näyttämään  nallekarhuilta, ei parta pahoille kasva.
B-vahdille oli Laurin pyynnöstä purjerumpaa, reivausharjoituksia aamupäivällä.... vapaaehtoista!
Sopi Kimmolle kun oli ruorissa, pääsi vähällä...
 
Ei uutistulvaa, ei informaatiota, pää puhdistuu…
 
Azoreille matkaa noin 700 mailia eli noin 1250 km, ensimmäinen maali lähestyy vääjäämättä.
 
Klo 15 ilmestyi delfiiniparvi hyppimään Vahinen ympärille, joku sai valokuvattuakin. Latekin kerkisi näkemään, eikä pyydä enää rahoja takaisin retkestä.
 
Miehistöllä kaikki erittäin hyvin
 
 
Kirjaili A-vahti(Hannu, Sakari, Jarmo)


10.4.2017
 
38°40N 39°11W
 
Yestarday during the day sailing was good, winds up to 9m/s from the side.
During the evening wind dropped to the level that we were forced to put the sails down and let SisuDiesel rock us to the night with its low hypnotic tune.
 
Today morning with the first signs of sun, sails went back up and we're sailing again.... Unfortunately more towards Canary Islands than Azores :) Situation should change during the day, at least that what we've been told.
 
Yesterday during 12-16 shift C-Vahti managed to pull a small experiment. We trimed the sails, set the course and let off the steering wheel, Vahine was keeping the course and speed on her own during minor wind speed and direction changes perfectly for 1 hour and 15 minutes. And let go only when wind drops below 5m/s. The crew is very proud of her, and C-vahti claims another record.
 
Spotted during last 24h:
few dolphins, two whales within 200m from the boat (quite a show!) few ships, including one US Navy.
 
Biggest surprise during last 24h:
one fresh green bell pepper and two cucumbers in the corner of the fridge. All gone already.
 
All the crew members grew respectable 'sea captain beards', except the captain himself, weird times we live in...
 
C-vahti (Bart, Matti ja Timo)


11.4.2017
 
38°24N 36°36W
 
Kaikki edelleen hyvin, miehistö voi paksusti eikä kukaan valita tuoreiden vihannesten runsaudesta lautasella!
 
Tuulikin on viimein – ajoittain kylläkin Sisun avustuksella – taipunut meidän banaanikurssimme ja näyttää siltä, että joudumme Hortaan ihan väkisin vielä tällä viikolla.
 
B-vahdin kuoro onkin kipparin johdolla jo alkanut tekemään suomalaisista laulelmista, jos mahdollista, vieläkin surumielisempiä fado-sovituksia.
Kuulisittepa vaan...
 
Muuten vuorokausi on mennyt vanhoilla rutiineilla, iltapäivän delfiiniesitys ja 360 asteen panoraamamaiseman tarkastelu mukaan lukien.
 
Terveisin B-vahti (Kimmo, Lauri, Veijo)


12.4.2017
 
39 05N  33 47W
 
16:sta meripäivä
 
Eilen iltapäivällä kippari luki ajankuluksi sisätiimeille Herra Saikkosen seikkailuja, joka omaperäisellä ja värikkäällä tavallaan kertoilee seikkailuistaan purjelaivasäätiön laivoilla.
 
Iltapäivällä klo 16 tuuliennuste muuttui rajusti ja samalla vaihtui ensimmäinen rantautumispaikka Azoreilla. Hortan sijaan otamme maa-askeleet vastaan Floreksella, joka on saariryhmän läntisin saari. Karkea arvio saapumiselle on torstai aamupäivä. Kun tämä tieto saatiin, alkoivat ajatukset jo kääntyä maallisiin ja jokainen alkoi penkoa säkkejään löytyisikö mitään puhdasta päälle, aika laihoiksi jäivät tulokset. No nyrkkipyykki kyllä pelastaa pahimmasta. Joku uskalsi mainita sanan olut....
 
Klo 17.00 heitettiin pulloposti mereen, jos joku löytäisi ja palautusosoitteeksi vihjattiin että ”Koukkuniemen vanhainkoti/Tampereen ja Kangasalan eläkeläiskööri”, saas nähdä kuuluuko perästä mitään?
 
A-vahdin ajovuoro oli illalla 20-23 jolloin valtaisa täysikuu valaisi komean kuunsillan horisonttiin saakka. Kuunsillan kruunasi 3 komeata delfiinin hyppyä.
 
Tähtitaivas näkyy todella kirkkaana kun ei ole pilviä eikä valosaastetta.
Olemme bonganneet jupiterin, siriuksen, orionin. Otava loistaa päällämme.
Etelänristi on jo kadotettu tultaessa pohjoista kohti.
 
Tropiikki on jo jäänyt taakse ja sen huomaa yövuorolaiset hyvin. Illalla klo 22 lämpötila kannella +12 c ja tuuli päälle. Tarvitaan jo monta kerrosta vaatetta Vahinen haalareitten alle, että tarkenee 3 tuntia.
 
Aamuajomme aikana nousi aurinko 6.30 ja se on aina vaan sykähdyttävä näky.
 
Vaalit vissiin kotomaassa käyty ja täälläkin pidetty vaalipuheita. Sakari lupasi noin viikko sitten paistella lettuja koko porukalle, mutta ei ole vaan näkynyt. Todettu että vaalipuheet on vaalipuhetta.
Ken uskoo....!?
 
Yön aikana tuulet tyyntyivät ja taas oli sisudieselin avulla lähdettävä etsimään tuulta. Löytyihän se aamupäivän aikana ja nyt taas matka jatkuu täysin purjein noin 6.5 solmun nopeudella.
 
Miehistöllä kaikki hyvin ja kova odotus kiinteästä maaperästä. Varmaan kiva kävellä kun alusta on muuta kuin tasapainolauta. Kotoväen mukava testata kun ottaa soppalautasen käteen ja hyppää laudalle ja alkaa lusikoimaan.
 
B-vahdin aikana aamupäivällä 3:n delfiinin yhtaikainen hyppyesitys. Hieno oli, jotka näkivät.
Lisähavaintona muutama iso laiva horisontissa.
 
Kirjaili A-vahti(Hannu, Sakari, Jarmo)

13.4.2017 39.16 N 30.41 W
 
Purjehdus oli kutakuinkin täydellistä, kun etenimme kuutamossa kohti Floresin saarta. Tuulikulma oli noin 80 apparenttia ja tuulen nopeus vaihteli 6 – 9 metrin paikkeilla. Yövahti näki viimein Floresin valot kello 2.42. Flores oli suurten odotusten kohteena: olisihan siellä mahdollista ottaa oluset ja mahdollisesti käydä suihkussakin!
 
C-vahti oli ajovuorossa aamun sarastaessa. Auringon nousu niemen takaa oli komea näky. Vahinen ajaessa satama altaaseen paikalliset kalastajat olivat juuri lähdössä merelle ja vilkuttelivat iloisesti. Kännykätkin olivat kentässä ensimmäistä kertaa melkein kolmeen viikkoon!
 
Lupaavan alun jälkeen koimme kiirastorstain kiirastulen. Luonnonvoimat osoittautuivat mahtavammiksi kuin parhaatkaan merenkävijät. Kippari Pertsa olikin jo ennakkoon varoitellut, että Floresin satama on herkkä swellille eli mainingeille. Niin siinä sitten kävi, että käytiin toteamassa seikka todeksi ja jatkoimme matkaa kohti Hortaa. Jos olisimme menneet laituriin, olisivat mainingit hakanneet Vahinea voimalla ja oleskelu aluksella olisi ollut epämiellyttävää. Hortaan matkaa 130 meripeninkulmaa...
 
Tätä kirjoittaessa nostaa kansivahti ylös avotuulipurjetta. Täytyypä mennä katsomaan onko se spinnu vai genaakkeri...
 
Hyvää Pääsiäistä!
 
C – vahti (Bart, Matti, Timo)

14.4.2017   HORTA
 
No, genaakkerihan se siellä oli nostettu kepin nokkaan eli etumastoon vauhdittamaan heikkotuulista etenemistä. Tuo mainio keksintö, vain kolmesta kulmastaan kiinni oleva, ”lentävä”, epäsymmetrisenä spinaakkerina tunnettu, ”toimintapurje” antoi Vahinelle jopa 6 solmun nopeuden vain 4 m/s tuulessa merenkulun kokeneiden ammattilaisten ja purjehduksen huippuasiantuntijoiden ohjastamana.
 
Moniaistillinen eksistentiaalinen elämys tiivistyi korkeimpaan intensiteettiinsä kun Faialin saari lähestyi idästä käsin genaakkerin liidättäessä Vahinea kuunsiltaa pitkin. Aamupäivällä kiinnityimme Hortan sataman laituriin. Paatti laitettiin maa-asuttavaan kuntoon, jonka jälkeen päällikkö yhdessä Captain Morganin kanssa onnitteli meitä liittymisestä joukkoon, joka erottuu joukosta kuulumalla Atlantin yli Swan 65-tyyppisellä purjealuksella, vaativaa pohjoista-reittiä purjehtineiden joukkoon.

Huuhdeltiin 3 viikon suolavedet nahoista lämpöisessä suihkussa sekä, sammutettiin kovaksi kehittynyt, hakkaava jano satama-kuppilan terassilla iltapäivä auringon heijastellessa valtameripurjehtijoiden kunnianarvoisista kasvoista.

Perämies, päällikkö, Suomen Purjelaivasäätiö ja Suomi 100 vuotta kiittää nuorekasta, urheaa, monilahjakkuuksista miehistöä avusta ylittää tuo taivaan ja meren muodostama viiva, joka myös horisonttina tunnetaan, sekä onnittelee mittavasta suorituksesta.