Turku Ålandsbanken FURUNO FINLAND Activ Wärtsilä

  • STAF Online
  • STAF on Facebook

Wärtsilä

FURUNO FINLAND

Activ

Ålandsbanken

Turku

Danfoss

Turku

Kotkan kaupunki

eniro

Danfoss

The Tall Ships Races 2017 – Race 3: Klaipeda-Szczecin

 

The Tall Ships Races 2017 – Race 3: Klaipeda (Liettua) – Szczecin (Puola)

01.08.-06.08.2017

 

Kuunari Helenan TSR 2017 3. osakilpailun miehistö oli hyvin kansainvälinen kisatapahtuman hengen mukaisesti; oppilaita oli Suomen ja Ahvenanmaan lisäksi Espanjasta, Saksasta, Liettuasta ja Latviasta. Kielten ja kulttuurien iloinen sekamelska oli taattu, mutta laivan elämä sujui mallikkaasti ”kolmannella kotimaisella” englanniksi. Kapteeni ohjeisti miehistöä kisaan ja ajattelemaan vain hartaita ajatuksia, koska paheiden harjoittamisella tulisi vain ikäviä vastatuulia.

”Töttöröö!”, laivat tervehtivät toisiaan torvia soitellen kun kisalaivat suuntasivat Klaipedan jokirannasta purjeiden paraatiin ja kohti lähtöviivaa ulapalla. Kaikki Helenan purjeet, mukaan lukien isopurje koko komeudessaan, main staysail, fisherman staysail, forestaysail, jib ja flying jib, nostettiin rivakasti oppilasvoimin kansimiesten tarkassa ohjauksessa jo ennen kisan aloitushetkeä, millä taattiin Helenalle hyvä lähtö kisaan klo 17.30 tiistaina 01.08. noin 7 kn vauhdilla sivumyötäisessä 8 m/s tuulessa. Uutuutena Helenan kisavarustuksesta löytyivät custom-made ulkoskuutit paitsi main staysailille, myös forelle, takaamaan lisää tehokasta ja avonaista purjepinta-alaa myötätuulen tarttua.

Keskiviikon vastaisena yönä ukkosrintama ympäröi aluksia ulapalla ja taivaanrannassa salamoi joka suunnassa tuulen vaihdellessa suuntaa jopa 180 astetta. Fisherman laskettiin varmuuden vuoksi alas, mutta nostettiin jälleen, jolloin 20 kn tuulet nostattanut ukkoskuuro yllättäen palasikin ja antoi kipakat vauhdit sekä reilun 30-asteen kallistuksen. Kansainvälinen oppilasmiehistö ensikertalaisia teki yössä rohkeasti töitä keulakannella life linet tiukasti varmistettuina ja kansimiehen sekä kokeneen gastin turvallisessa opastuksessa aaltojen pyyhkiessä kaiteiden yli.

Aamun koittaessa tuulet laantuivat, jolloin Helenan kisa-arsenaaliin olisi voitu valjastaa massiivinen golly wobbler -purje kevyttä myötätuulta varten, mutta hetimiten kun salainen ase oli pöyhitty esiin nostoa varten, 11 m/s vastatuuli virkosikin ja kallistuskulma kasvoi taas reippaasti puolen päivän aikoihin. Kisan ensimmäinen ratkaiseva hetki koettiin keskiviikkona klo 17.00 aikoihin iltapäivällä kun Helena sai tehokkaasti vauhtia vastatuulesta kaikki purjeet ylhäällä ja siirtyi fleetin kärkeen ohi A-luokan alustenkin jopa ilman tiukkaa kryssiä. Helenan osaava päällystö taktikoi puhtaasti käännökset ja sen milloin vedettiin etelä- ja pohjoistikit, jotka ratkaisivat kisan. Ratkaisevalla taktikoinnilla tuulen kääntymisestä tehtiin tietoisesti pitkä kaareva reitti kauaksi pohjoiseen ja lähdettiin kääntymään länteen. Rohkea suunnitelma vei eniten maaliin päin, koska kauempana pohjoisessa oli kovempi tuuli, joka realisoi tarkasti mietityn taktiikan. Voittotaktiikka perustui sille, että tiedettiin, että rannikolla oli vähemmän tuulta ja luotettiin, että tuuli tulee kääntymään. Taktisten käännösten avulla pääsimme enemmän länteen kuin muut ja kiinni johtoasemaan ennen kuin tuuli kääntyi, minkä jälkeen kaikki etenivät hidasta siksakkia. Harmina oli vain tylsyys sparraajien puuttuessa kun ei voinut enää ohittaa ketään! Hienon taktiikan avulla Helena voitti kisasta lopulta kaksi pokaalia.

 

Torstain vastaisena yönä Itämerellä kisattiin sivuvastaisessa lounaistuulessa, joka vaihteli ja haki suuntaa, mistä huolimatta Helenan oppilasmiehistö onnistui yöllä nappaamaan kiinni jopa 11 kn vauhdeista. Helena ylitti maaliviivan torstaiaamuna 03.08. klo 09.25 säilyttäen fleetin johtoaseman 43 tunnin kisan jälkeen (corrected time 1 day, 11 hrs, 11 min) ja voittaen heti Line honours -palkinnon, jonka jälkeen purjeet laskettiin yhtä tarmokkaasti kuin ne oli kisaan nostettukin. Matka jatkui ”Sisu Trade Windin” turvin välisatamaan Puolan rannikolla. Swinoujscien rannassa kansainvälisen yhteistyön kunniaksi Helenan kisamiehistö herkutteli espanjalaisella illallisella ja voittajien maljoja kohoteltiin kilvan. Kisassa tiukan vastuksen tarjonneen Challenge of Whales -aluksen miehistö kutsuttiin tervehdyskäynnille kertaamaan kisan tapahtumia ja ratkaisevia hetkiä. Lauantaisen crew partyn aikana varmistui tieto myös Class B -voitosta ja sunnuntain 3 km crew parade Szczecinin keskustan ja väkimassojen halki oli sinivalkoista juhlahumua ja kovaa Go go, Helena! -huutoa. TSR 3. kisalegi oli hieno kokemus, joka tarjosi tiukkoja tilanteita sekä huikeita onnistumisia kuunari Helenan koko kisamiehistölle.

 

Mukana oppilaat Kaisa, Amanda, Elisa, Alvaro, Sintija, Vanessa, Filip, Lidia, Matti, Valtteri-gasti, Kent, Laura, Helmi, Anton, Natalia, Silke-sail on board coordinator, Beatrice, Ossian, Paula ja päällystö Bena, Tomi, Jarkko ja Heidi.

 

 


 

Schooner Helena’s The Tall Ships Races 2017, Race 3, crew was truly international in the spirit of the event; trainees spanned besides Finland and Åland, also Spain, Germany, Lithuania and Latvia. The mix of languages and cultures was guaranteed, however, English was usually spoken onboard. The captain advised the crew for the start of the race and to think only pious thoughts since any sins would only bring nasty foul winds our way.

Horns honked happily for the all the boats leaving the Klaipeda river for the parade of sails and the race starting line further out on the open sea. All the sails, including the main sail in all its glory, main staysail, fisherman staysail, forestaysail, jib and flying jib, were swiftly hoisted by the trainees under close supervision of the deckhands even before the official starting time to ensure Helena a good start for the race that started on 5.30 pm on Tuesday 1st of August with 7 knot speed with abeam reach 8 m/s wind. Novelties in Helena’s racing gear included custom-made outer sheets for main staysail and forestaysail to provide efficiently more open sail area for tailwind.

During Wednesday night, a thunder storm front and lightning lined the horizon with 180-degree changes in wind direction. Fisherman staysail was taken down as a security measure but when hoisted back up, a sudden 20 knot thunder shower came back giving Helena hefty speed and 30-degree heeling. The international rookie crew worked bravely on the foredeck at night with the life lines securely fastened and under the safe and experienced supervision of the mentor and the deckhand with waves sweeping the foredeck. In the break of dawn, the winds calmed and the massive golly wobbler sail for light tailwinds could have been included in Helena’s race arsenal but as soon as the secret weapon was being prepared on the deck, a 11 m/s headwind picked up and the heeling angle grew again around noon.

The first crucial moment of the race was on Wednesday 5 pm when Helena was close reaching with all the sails hoisted up and moved to lead the fleet surpassing even the class A ships. Helena’s highly competent crew officers had prepared race tactics and carefully planned the winning tacks that won the race; the bold tactics to go further up North than the other vessels trapped in light winds and pointlessly tacking near the coast line. With crucial tacks, Helena moved North to catch the stronger winds with a good wind direction, thus securing the lead position of the entire fleet. The only nuisance then was the lack of competition with no-one to overtake! These bold tactics won Helena two prizes in the end.

 

On Thursday night, the race in the Baltic sea continued in close reaching and shifting winds, nevertheless, Helena’s trainees managed to pick up even 11 knots of speed. Helena crossed the finishing line on Thursday morning 3rd of August on 9.25 am still in the head of the fleet after 43-hour race (corrected time 1 day, 11 hrs, 11 min) and taking the Line honours award. At the end of the race, the sails were taken down with the same efficiency as they had been hoisted with and we engined our way to a stop over at Swinoujscie on the Polish coast to celebrate the victory with a Spanish dinner and toasts for champions. The crew of the Challenge of Whales who had provided tough competition during the race were also invited over to relive the crucial moments of the race. The Class B victory was confirmed during the Saturday’s crew party and the 3 km long crew parade on Sunday was a white and blue party in the colours of the Finnish flag and “Go go, Helena!” shouts to the crowds gathered along the streets of the centre of Szczecin. The Tall Ships Races 2017 – Race 3 provided close calls challenging moments during the race and great experiences for everyone in Helena’s race crew.

 

The trainee crew with Kaisa, Amanda, Elisa, Alvaro, Sintija, Vanessa, Filip, Lidia, Matti, mentor Valtteri, Kent, Laura, Helmi, Anton, Natalia, sail on board coordinator Silke, Beatrice, Ossian, Paula,  and the officers Bena, Tomi, Jarkko and Heidi.




© STAF Suomen Purjelaivasäätiö | Site Engine By Megative Tmi