Activ Turku Ålandsbanken Wärtsilä FURUNO FINLAND

  • STAF Online
  • STAF on Facebook

Turku

FURUNO FINLAND

Activ

Ålandsbanken

Wärtsilä

Danfoss

eniro

Danfoss

Kotkan kaupunki

Turku

TSR Race leg 1 Halmstad-Kotka

Ti 11.07.2017
Helsinki – Loviisa / Svartholm
Kovaa kryssiä Suomenlahdella, yöllä ankkuriin Svartholm.

Ma 10.07.2017
 
Tänään heräsimme normaaliin aikaan, Tallinnan satamassa, jossa sää oli hyvä, aurinkoinen ja ihanan kesäinen. Aamiaisen nautimme takakannella auringon paisteessa ja Malcom Millerin ruusujen tuoksussa. Aamiaisen jälkeen osa porukasta lähti tekemään viimeisiä ostoksia sekä täydennyksiä ruokavarastoon ̶ ruokaa tulikin ostettua liki 20 kassillista.
 
Generaattoria, joka hajosi matkamn aikana ei ole saatu korjattua. Tallinnasta emme saaneet siihen varaosia, joten jouduimme nostamaan purjeet kello 14.20 ja lähtemään kohti Helsingin Katajanokkaa. Matka Helsinkiin sujui hyvin, keskinopeuden ollessa kuusi solmua. Päivä saatiin pakettiin ja purjeet pussiin kello 23.00 Helsingin Katajanokassa.

Su 09.07.2017
 
Viimeinen vuorokausi ennen maalilinjaa oli erittäin tyyntä ja matkan teko erittäin hidasta, keskinopeutemme ollessa kaksi solmua. Lilluimme paikoillamme noin 12 tuntia, kun maalillinja häämötti enää vain viidentoista mailin päässä suoraan edessä. Ylitettyämme vihdoin ja viimein maalilinjan kello 09.02 UTC -aikaa. Kokonaisuudessa kisa-aikamme oli neljä vuorokautta kuusitoista tuntyia ja yksi minuutti eli toisin sanoen 112 tuntia ja yksi minuutti.
 
Maalilinjalta suuntasimme kohti Tallinnaa, jossa olisimme seuraavan yön. Siellä meillä olikin vapaa-aikaa ja pääsimme myös vihdoin suihkuun. Vapaa-aikansa jokainen vietti tavallaan. Osa laivan miehistöstä kävivät Tallinnan keskustassa ostoksilla, osa Vanhassa kaupungissa ja osa tutkimassa paikallisia nähtävyyksiä. Ilta sujui leppoisissa tunnelmissa uusien kavereiden kanssa hengatessa.
 
Kommentteja kisamatkasta ja fiiliksistä maalilöinjalle saavuttaessa:”Eihän tässä olla kuin vuorokausi myöhässä.”, ”Jee, pian pääsee suihkuun, eihän siitä ookkaan kuin viikko kun on ollu viimeks.” , ”Mitäs seuraavaksi?” ja ”Ensimmäinen taistelu oli siinä!”

La 08.07.2017
Merellä / Pohjoinen Itämeri
 
We have now had no wind whatsoever for days; as we are racing, we cannot use the main engine, therefore we have no means to move forward. Two posts ago 6 knots was ”sad”; now it has become a celebration. We are also running sort of low on fresh water, at least, it is becoming difficult to pump up from the tank. The anticipation to cross the finish line and just vroom away has become unbearable, especially since it's approaching at such a ridiculously slow rate. And last evening, to deal the final blow, the fuel pump of the auxiliary engine – which we had just replaced in Halmstad – broke down again, in the same way as last time, flooding the engine room with diesel. This morning, an alternative hand pump solution was whipped up by our handy engine guy Matti, so now we can at least have warm food. But we no longer have continuous access to fresh water nor electricity, our phones are dead just after we entered the Estonian service zone and got internet, and there is no doubt that the second we cross the finish line, the main engine will finally get some work; the first stop, according to talks on board – Tallinn.
Most of our shoulders haven't had to bear the weight of lifejackets for days, other than during the sea watch. It is so calm, that one would have to be either very drunk or very stupid to go overboard. But hey, the sun is shining bright and clear and we are all becoming so tan!
(Simona)

To 06.07.2017
 
Eilisen huimavauhdin jälkeen nopeutemme tippui kahteen solmuun yötä kohden.
Sun Deck oli avattu: heti aamusta koko kööri grillaili kylkiään auringon paahteen alla. Kaunis ja rauhallinen aurinkokansi muuttui työntäyteiseksi iloksi, kun gollybowler hyvästeliin purjeidenhautausmaalle ja fisheri nostettiin koreana ylös. Fisheri nostatti rebellious Helenan jopa 8-9 solmun vauhtiin vai oliko se hernekeittolounaan ja HIEMAN tukevan pannukakun antama lisä-boosti miehistölle. Saimme iloisen yllätyksen väsyneestä lintumatkailijasta, joka aavalta mereltä löysi paikkansa Cruiser Helenan aikuisten pallomeren ( fendarien täyttämän dingin ) puolelta. Kovempi tuuli johdatti sun deckin köllijät casinon huumauksiin pelaamaan monenmoisia korttipelejä ja samanaikaisesti päivän ohjelmanumero avautui puuhapajan puolella käsitöiden merkeissä.
Koska päivä itsessään hemmotteli miehistön mieliä, niin a Lá Carte mielisteli makuhermoja itsetehdyin lihapullin, lohkoperunoin ja kirsikkana raikas vihersalaatti. Maittavan päivällisen jälkeen jatkettiin casinolla kylläisin vatsoin ja täysmenoin.
Yövahdin harmiksi karaokeiltama oli peruttu kielettömän kitaran ja nuotin vierestä laulavien vuoksi. Onneksi rauhoittava kahden solmun vauhti tuuditti miehistön untenmaille.
( Lilli, Kastanja, Anna, Kerttu )

Ke 05.07.2017
 
Hyvä slööri jatkuu, speed 10 – 11 kn, ohitettu
Sorlandet, Frederyk Chopin...
As the morning sea watch got up, we had overtaken all the other vessels and continued, now northward, in good speed. As required, we reported our position in the morning. We met Kruzenshtern (who is not competing with us) at sea, even altering course to get a closer and better view of her, and exchanged horn blows.
The weather has been wonderful, the sun has been shining and the winds good enough to carry us forward, and warm enough to not deter most of our crew from enjoying the weather on deck.
At one point in the evening, the winds almost disappeared altogether, subsequently dropping our speed down to a sad 6 knots. We then lowered the Fisher and hoisted the much larger Gollybowler (which is used so rarely that even some crew members with years of service on Helena had never seen it) to try to get some speed back, which seems to have worked eventually; though, it must be said that some wind seems to be building up again as the day comes to an end. So on we speed.
I bet my mother, watching us on Marinetraffic, feels very proud.
(Simona)

4.7. Evening- The Race Starts
After a nice start in first position we shot off, accompanied by a pilot boat with a couple of photographers onboard. In high spirits we sailed on, set to give chase to the Class A vessels, whose impressive starting line we passed off their sterns. Within the first hours we passed gorgeous square rigger Mircea just by her starboard side. She was an incredible sight when we could see her funder ull canvas, set against a bright golden sunset. During a night with high gusts and a moody, rebellious Helena, traditional wooden topsail schooner Vega managed to take first position in our class, but lost it to us again morning come. At night, the distant fleet's navigation lights could be seen (mostly behind our stern), and Brazilian 4-masted barque Cisno Branco light up like a white christmas tree for a couple of hours to do work on deck, providing a good focus to steer by.

Ti 04.07.2017
0800 Nostettu ankkuri
1150Öresund bro alitettu.
Max speed 14,00 kn
1901 Starting time, B Class paalupaikka heti startissa, speed 11 – 12 kn
Ohitettu A luokan aluksia, Mircea, Santa Maria, Shabab Oman, Morgenster...

Ma 03.07.2017
Halmstad
1520 Irroitettu köydet ja liitytty Sail Paratiin.
Kovaa kryssiä, sadekuuroja ..
0100 Ankkuroitu Helsingöristä etelään.



© STAF Suomen Purjelaivasäätiö | Site Engine By Megative Tmi