Turku Wärtsilä Ålandsbanken FURUNO FINLAND Activ

SALON SEURAKUNNAN RIPPILEIRI KUUNARI HELENALLA 5 – 11.6.2017

Ensimmäinen päivä maanantai
Reitillä Helsinki – Barösund

Tulimme bussilla Katajanokalle ja astuimme laivaan. Lähtö oli hieman sateinen, ja purjeiden nosto oli kivaa ja ylättävän helppoa mutta kun olimme purjehtineet hetken sade koveni ja merivahdeilla tuli kylmät ja märät oltavat. Muonavahti teki kaikille herkullista hernekeittoa. Purjehdimme koko päivän ja illalla saavuimme Barösundiin.

Terveisin 1 vahti Emilia, Mikke, Peppi ja Siiri

Toinen päivä tiistai Barösund – Jussarö – Hanko Itäsatama

Aamulla herättiin auringon paisteeseen kello 6.30 ja aamupalaa saimme 7.30. Aamupalaksi söimme puuroa ja leipää. Keli oli vielä lähtiessämme aurinkoinen, eikä tuulta ollut. Me lähdimme Jussaröön, jossa poikkesimme lintutornilla ja rannalla. Söimme siellä lounaaksi kalasoppaa ja Hangossa
päivälliseksi kanarisottoa. Jussaröstä lähdimme kohti Hankoa. Saavuimme Hankoon illalla. Hangossa lähdimme yhdessä kauppaan ja siitä rannalle illan viettoon. Illan vieton jälkeen söimme iltapalaksi muroja ja leipää. Iltapalan ja iltahartauden jälkeen menimme nukkumaan.

Iloisin terveisin 4. vahti Ada, Joonas, Miisa, Ossi

Kolmas päivä keskiviikko Hanko – Bengtskärin majakka – avomeritse Utö

Keskiviikko alkoi aurinkoisena ja tunnelma oli mahtava, koska tiesimme että tuulta olisi tulossa. Lähdimme kohti Bengtskärin majakkaa Hangosta purjeet ylhäällä. Puolessa välissä matkaa aallot alkoivat olla suuria. Jonkin aikaa mietimme pääsisimmekö majakalle ollenkaan. Laskimme kuitenkin kumiveneen ja lähes kaikki kävivät tutustumassa majakaan. Tämän jälkeen jatkoimme matkaa Utöseen ja aallot olivat entistä suurempia. Aurinkokin oli mennyt pilveen ja tuuli voimistui. Muutamalla oli meripahoinvointia ja kannella nukuttiin jopa viiden tunnin päiväunet. Ruuan tekeminenkin aallokossa oli hankalaa, koska tavarat lentelivät ympäri keittiötä. Matka Bengtskäristä Utöseen kesti kauan, mutta kyllä perille päästiin. Illalla kaikkia odotti vielä virkistävä suihku ja sauna.

3 vahti Ronny, Nelli, Riia-Maria, Teemu

Neljäs päivä torstai Utö - Kökar

Päivä lähti käyntiin opastetulla kierroksella ympäri Utön saarta. Kierroksella näimme Utön majakan jonka sisällä oli kirkko, kävi myös tutustumassa ”normi” kirkkoon. Aamulla ennen lähtöä toinen rippileiri kävi tutustumassa Kuunari Helenaan. Nopean tutustumisen jälkeen lähdimme Kökariin ja nostimme purjeet. Tuuli otti hyvin purjeisiin. Kökarissa vuokrasimme pyörät ja kävimme Kökarin kirkolla. Sen jälkeen suurin osa leiriläisistä osti alkoholitonta siideriä ja menimme saunaan. Iltapalalla söimme grillattua makkaraa ja paahtoleipää. Sen jälkeen tytöillä ja pojilla oli iltahartaus erikseen ja menimme sen jälkeen nukkumaan.

2 vahti Aksu,Lotta, Miksu Teemu ja Veera

Viides päivä perjantai Kökar – Korppoström

Aamulla herättiin, syötiin aamupalaa ja lähdettiin kohti Korppoströmiä. Merellä oli paljon sumua, mutta muuten sää oli hyvä. Matkalla oli oppitunteja ja suoritettiin ulkoläksyjä. Eilen matka taittui ilman purjeita. Kun pääsimme perille, vapaa-aikaa oli osalla vahdeista noin tunti. Vapaa-ajan jälkeen oli oppitunti ja sen jälkeen oppitunti turvallisuudesta purjeveneellä. Oppituntien jälkeen oli lipun lasku ja sitten mentiin saunaan. Saunan jälkeen oli iltapala ja sitten suohonlaulukisa tyttöjen ja poikien välillä, aiheena oli rakkauslaulut. Kilpailun jälkeen oli iltahartaus ja nukkumaan meno.

1 vahti Emilia, Mikke, Peppi ja Siiri

Kuudes päivä lauantai Korppoström - Nauvo

Aamulla lähdimme Korppoströmmistä ja sää oli pilvinen ja harmaa. Päivän aikana ei juuri tuullut ja emme käyttäneet purjeita ollenkaan. Kun saavuimme Nauvoon emme saaneet heti laituripaikkaa vaan laiva uiskenteli laiturin läheisyydessä hetken. Nauvossa kävimme kaupassa ja vierailimme paikallisessa kirkossa, jossa lauloimme muutaman laulun. Kirkon pihalla suoritimme rippikoulun päätöskokeen. Leikkisimme vielä rannalla ja valitsimme konfirmaatiolaulun, jonka jälkeen saimme ruokaa. Ruokailun jälkeen alkoi vahtien väliset kilpailut, joissa lajeina oli köysien solmiminen, purjeiden ja merimerkkien tunnistaminen,  raamatun tekstien hakeminen ja tehtävien suoritus sekä heittoliinan heittäminen. Viimeisenä oli vahtien väliset köydenvetokilpailut. Viimeisenä eli 4. sijalle saapui vahti 3, kolmentena oli vahti 2, toisena vahti 1 ja voittivat vahti 4. Hienon kilpailun jälkeen saimme vielä pienet palkinnot sekä iltapalaksi tillukoita. Vielä illan päätteeksi järjestettiin suohonlaulanta, jonka tytöt voittivat. Laulelun jälkeen menimme nukkumaan hyvissä mielin.

4. vahti Ada, Joonas, Miisa, Ossi

Seitsemäs päivä sunnuntai Nauvo – Turku

Aloitimme päivän aikaisin aamupalalla. Nostettuamme lipun lähdimme Turkuun haikein mielin tihkusateessa. Sää ei ollut paras, mutta sen ei annettu häiritä. Harmillisesti purjeita ei päästy nostamaan. Myös laivaa alettiin siivota. Jokainen siivosi oman punkkansa ja lattiat imuroitiin yhdessä. Lopuksi syötiin loput ruuat.