Ålandsbanken Activ Wärtsilä FURUNO FINLAND Turku

SALON SEURAKUNNAN RIPPIKOULUPURJEHDUS  6 – 12.6.2016

Valokuvia Instagramissa    #purjehdusripari2016

Maanantai 6.6. Purjehduspäivä Turku – Nauvo

kello 10.45 kokoonnuimme Salon seurakuntatalon juhlasaliin, jossa söimme kevyen lounaan. Sieltä matka jatkui bussilla kohti Turkua. Ennen pitkää saavuimme Turun satamaan, jossa kuunari Helena jo meitä odotti. Aamupäivä kuluikin sopivasti laivaan tutustuessa. Pian lähdimmekin matkaan kohti Nauvoa. Päivän aikana kukin meistä pääsi tutustumaan purjeiden käyttöön ja itse purjehtimiseen. Ilma oli sopivan tuulinen, ja aurinko paistoi mukavasti pilvettömältä taivaalta.

Ensimmäisenä päivänä kokkausvuorossa oli meidän vahtimme. Valmistimme päivälliseksi hernekeittoa ja viipaloimme runsaan valikoiman vihanneksia leivänpäällisiksi. Myös välipalan valmistaminen koko laivan väestölle kuului maanantaina meidän tehtäviimme. Illalla vierailimme Nauvon kirkossa, jossa tutustuimme hieman paikallisen alueen ja kyseisen kirkon historiaan. Myöhemmin oli vuorossa saunomista paikallisissa rantasaunoissa. Muutama uskaltautui jopa pulahtamaan uimassa.

Ilta jatkui laivalla mukavan yhdessäolon ja esimerkiksi laulujen merkeissä. Nauvon sataman rannasta kantautui upea fanfaari, jonka saattelemina laskimme lippusalossa liehuneen suomenlipun. Sen jälkeen isosemme Otso piti meille pienen iltahartauden. Kaikki olivat päivästä sen verran uupuneita, että nukkumaan lähdettiin melkein heti lipunlaskun ja iltahartauden jälkeen.

I – vahti tarinoi Aarno, Joella, Saana, Santeri ja Sara

Tiistai 7.6 Purjehduspäivä Nauvo – Kasnäs

Toinen purjehduspäivä oli parempi kuin edeltävä, koska silloin jo tiesi jotain köysistä ja purjeiden noston ja laskun. Kaikkien mielestä oli mukavampaa, kun ei myöskään tarvinnut tiskata, kuten edellisenä päivänä. Minulla ja Lassilla oli kiistaa siitä, onko kuunari Helena purjelaiva vai purjevene. Lopputulos oli se että tämä on purjelaiva, kun kysyimme asiasta miehistöltä.

Päivän purjehdussää oli mukava, koska tuuli oli tyyntynyt edellisestä päivästä. Taivas oli pilvetön, ja aurinko paistoi koko päivän. Kasnäsin satamaan saavuimme merivoimien kanssa samaan aikaan.
Pian rantautumisen jälkeen menimme vierailemaan Sinisimpukan luontopolulle, jota ennen katsoimme lyhyen elokuvan Saariston meren luonnosta. Elokuvasta näki paljon Saaristomeren monimuotoista luontoa, esim. harmaahylkeitä, merikotkia ja rakkolevää. Elokuvan mukaan rakkolevä on Saariston kaloille elintärkeä piilopaikka. Sinisimpukassa oli akvaario, jossa kalat olivat tavallisia Saariston kaloja, mm. ruutana, särki ja ahven.
Sinisimpukan luontotalon jälkeen menimme luontopolulle, jossa oli erinäistä tietoa Saariston geologiasta ja totta kait luonnosta.

Luontoreissun jälkeen palasimme laivalle syömään kukkakaalikeittoa, joka oli yllättävän hyvää tai ainakin minut sen maku yllätti. Ruuan mukana tarjoiltiin myös aamupuurosta tehtyä leipää, joka oli maukasta ja muutenkin veneessä tehty tuore leipä maistui hyvältä.
Ruuan jälkeen sai vapaavalintaisesti mennä kylpylään saunaan ja uimaan tai rantasaunaan. Ja jotkut eivät tehneet kumpaakaan vaan jäivät laivalle.
Kun pesulla oli käyty (tai ei oltu käyty) niin mentiin laivalle ja vietimme aikaa laivan kannella laulaen veisukirjasta toivelauluja ja mukana oli erilaisia soittimia, esimerkiksi kitara ja rytmimuna.
Kun laulut oli laulettu, söimme iltapalaa, johon kuului muroja ja leipää.

Myöhemmin illalla oli hetken vapaata aikaa, jolloin pelattiin korttia ja nautittiin toistemme seurasta. Iltahartaus pidettiin aallonmurtajalla, jolloin lauloimme veisuja ja näimme merikotkan ryöstävän vastarannalla olevien lokkien munat ja poikaset. Pian tämän jälkeen olikin jo aika palata laivalle nukkumaan.

II -vahti
Adalmiina, Casper, Elviira, Lassi, Sofije

Keskiviikko 8.6 Purjehduspäivä Kasnäs – Utö

Kolmas purjehduspäivä oli tuulinen. Keittiössä perunat lenteli laivan keinuvuuden vuoksi. Keinuvuuden vuoksi Oona ja Iida joutuivat lähtemään kannelle. Keinuva laiva aiheutti pahoinvointia monelle. Oksennusta lenteli yli laidan. Pahoinvointi alkoi vähitellen helpottaa, kun pääsimme avomereltä pois satamaan.

Tänään oli ruokana kalakeittoa ja se oli hyvää. Utö:ssa kävimme opastetulla kierroksella tutustumassa tosi haaksirikkotarinoita. Siina alkoi panikoimaan haaksirikosta. Ilta jatkui ruoalla ja ruokana oli kanaa ja riisiä. Se oli hyvää. Ruoan jälkeen oli mahdollisuus käydä kaupassa. Kaupan jälkeen me menimme messuun. Messussa kävimme ehtoollisella. Messun jälkeen me kävimme kävelyllä. Päästyämme takaisin purjelaivaan aloimme valmistaa iltapalaa. Iltapalaksi oli muroja, mehukeittoa ja jugurttia. Iltapalan jälkeen Siina ja Sofianna pelasivat stressiä. Sen jälkeen menemme nukkumaan.

III – vahti  Iida, Lauri, Kasper, Oona ja Siina

Torstai 9.6 päivä myrskyltä suojassa Utössä.
Söimme aamupalaksi hyvää puuroa ja maukasta hilloa, leipää oli myös tarjolla. Lippu nostettiin salkoon veneen perässä kello8. Laulettiin muutama laulu erittäin tuulisessa säässä. Tänään emme lähteneet seuraavaan kohteeseemme tuulisen sään takia vaan pysyimme Utössä. Pidimme kivoja oppitunteja opiskellen laivan turvallisuutta ja löytämään koordinaatit kartasta.

Oppitunnin jälkeen kokit kasasivat lasagnen vuokaan ja tekivät salaatin. Ruokailun jälkeen lähdimme rukoushuoneelle jossa Miika opetti Sanasta ja sakramentista ja lauloimme myös muutaman laulun ja opiskelimme oppikirjaa eteenpäin. Opetustuokio oli erittäin antoisa. Rukoushuoneen jälkeen suuntasimme kohti kaunista merenrantaa joka oli täynnä kiviä ja muistoja Sotilasajoilta. Pääsimme käymään samalla rannalla olevissa bunkkereissa jotka olivat hieman pelottavia. Bunkkereista löytyi pulloja ja johtoja sekä pari graffitia. Maisema oli silmiä hivelevää suurine kivikkoineen, maassa oli myös vanhoja ruosteisia raudan paloja joista näki suuret luodin tai muun vastaavan lävistys kohdat. Siellä oli edelleen erittäin tuulista sekä vilakkaa. Emme olleet nähneet ennen mitään vastaavaa. Näimme myös yhden mustan käärmeen nukkumassa kiven seinämän porrastuksella. Bunkkereilta menimme takaisin rukoushuoneelle jossa pidimme pienen laulutuokion. Palasimme veneelle syömään.

Teimme ruuaksi Kasvissosekeittoa ja sen kanssa oli leipää jonka päälle sai paprikaa. Saimme ruuan jälkeen n.20min aikaa valmistautua lähtemään saunalle päin josta suurin osa ajasta meni ryhmätehtävän suunnitteluun. Missä täytyi tehdä pieni esitelmä raamatun tekstistä. Tämän jälkeen grillasimme, lauloimme hieman lisää ja saunoimme. Tämän jälkeen palasimme laivalle ja elimme päivämme onnellisesti loppuun asti.

IV – vahti Sofianna, Eemil, Katriina ja Niko

Perjantai 10.6 purjehduspäivä Utö – Brännskär
Aamupalan jälkeen lähdimme purjehtimaan kohti Jurmoa. Kävimme katsomassa munkkirinkuloita, samalla näimme monta alpakkaa. Ne tulivat todella lähelle ja antoivat meidän jopa silittää niitä.
Ruokailun jälkeen lähdimme uudelleen kohti Brännskäria. Kävimme siellä myös saunassa, mutta puhdasta vettä oli sinne hankala saada, joten jouduimme peseytymään merivedellä. Kun tulimme takaisin näimme suuren sateenkaaren, ja sen jälkeen yllemme sattui pieni vesisade. Lauloimme iltahartaudessa, ja sen jälkeen menimme nukkumaan.

I – vahti  Aarno, Joella, Saana, Santeri ja Sara

Lauantai 11.6 purjehduspäivä Brännskär – Airisto marina

Herätyskello soi kello kuusi aamulla, mutta siitä aika sutjakkaan nukahti uudelleen ja heräsi loppujen lopuksi kaksikymmentä minuuttia vaille seitsemän. Tyylikkäästi 10 minuuttia myöhässä ja piti vielä vaatteetkin vaihtaa.

Aamiaiseksi laitettiin kaurapuuroa, joka oli samaa ruokaa, mitä viimeksikin laitoimme. Aamupalan jälkeen päästimme tiskausryhmän tekemään omaa suoritustaan laivan hyvinvoinnin puolesta, itse menimme nostamaan lipun kahden muun vahdin kanssa laivan perään. Päivällä kävimme Seilin saarella, jossa oli hyvin vanha 1700-luvun  puukirkko, jossa kävimme tutustumassa. Pian tämän jälkeen lähdimme kohti Stor Mälöä. Sieltä löytyi kauppa, jossa hyvin moni halusi käydä. Huono puoli kaupassa oli sen kalliit hinnat esimerkiksi Fatzerin sininen maksoi kaksi kertaa niin paljon kuin maissa.
Illalla kävimme saunassa ja vahtien väliset kisat pidettiin rannalla ennen saunomista. Voittajaksi selviytyi pienen takaiskun jälkeen kakkos vahti, eli me.

Iltapalana söimme pohjanmaalaista tillukkaa hillon kera, joka oli tavallaan kuin lettuja. Kun oli syöty, lauloimme yömyöhään veisukirjan lauluja. Nukkumaan päästiin noin kello 12, paitsi jos tiskasi astioita iltapalan jäljiltä.

II – vahti Adalmiina, Casper, Elviira, Lassi, Sofije

Sunnuntai 12.6 purjehduspäivä Airisto marina – Turku

Aamupäivä menimme koneella ajaen Turkuun Aurajokeen, paikkaan josta maanantaina lähdimme  viikon retkellemme. Matkalla siivosimme ja järjestelimme laivaa luovutuskuntoon.
Päästyämme Aurajokeen pidimme vielä päätöspuheet.

Joidenkin vanhemmat olivat meitä vastassa. Heillä oli mahdollisuus käydä tutustumassa Helenaan. Näin vierähti ohjelmapitoinen rippikoulupurjehdusviikkomme.