Turku Activ FURUNO FINLAND Ålandsbanken Wärtsilä

Turku

N1346 Helsinki-Tukholma-Maarianhamina-Turku

su 31.7
Aamulla heräiltiin jo liikkuvan Helenan kyydistä. Aamupala syötiin rivakasti minkä jälkeen alkoi tavaroiden pakkaus ja suursiivous. Loppu matka oli Turun saaristossa ja saatiin muutamat isommat aallot risteilijöiltä. Tunnelma oli hieman haikea ja kaikilla oli kiire. Kansi alkoi täyttyä laukuista. Sää oli ainakin kaunis ja lämmin mikä oli mukavaa viimeisenä päivänä vaikka siivous verottikin ulkona olemista. Kaikinpuolin oli hyvä reissu vaikkei päästykään Tukholmaan asti ja kaikilla oli mukavaa

la 30.07
Ahvensaari
Today we woke up after a complicated night of anchor watch with people not waking up and lots of noise through out the night. We had breakfast although one cabin decided to sleep through breakfast. Books were thrown in irritation and soon we made way towards the races that were taking place. There was still chatter of the events that took place the day before at the caves and the grilli makara. The caves were said top be used in the 19`00 but now have been out of use. The races consisted of a large fleet of boats as we takked throught the ships every 5 minutes headed upwind.

pe 29.07
Degerby

Yölle oli jaettu ankkuri vahdit toimimaan stand by vuoroissa ja omassa vuorossani meinasin nukahtaa ainakin kolme kertaa, vahti vuoromme oli 03-04. Siitä päästyämme jatkoimme unia, mutta kyllä herätimme ennen unien jatkoa seuraavat vahdit. Heräsimme aamulla ankkurista Degerbyn edustalta. Lähdimme liikkeelle vähän yli kahdeksan nostimme isonpurjeen, jibin ja meisselin ja myöhemmin fisherin. Ruoaksi söimme wokkia kanalla. Nyt olemme pelanneet korttia ja osa on purjehtinut.

to 28.07
Mariehamn ÅSS
Tänään heräsimme Maarianhaminan laiturista (ÅSS). Saimme olla yhteen asti laiturissa ja meillä oli hyvin aikaa kierellä kaunista Maarianhaminaa, jossa käväisimme pienissä kaupoissa ja kävelimme puistotietä pitkin. Aamupalan jälkeen meillä oli suihku sekä sauna mahdollisuus, mitä käytettiin edellisiltana ja tänä aamuna. Sää oli hieman pilvinen ja sateinen.
Pääsimme myös käymään Pommernissa, joka on upea näky.

Ennen lähtöä käväsimme tekemässä viimeiset ostokset ja kierreltiin Maarianhaminaa. Lähtö laiturista sujui hyvin. Matkalla Ahvenanmaan saaristoille päin muutamat risteilijät menivät ohi ja teki isompia aaltoja, jolloin täytyi hieman tasapainotella kahvikuppien kanssa. Avomerellä saimme nostettua purjeet ylös, ja taas mentiin 11 solmua auringon paisteessa. Illalla ankkuroitiin Degerbyn idylliseen lahden pohukkaaan. Uintia ja tarzan flengailua auringon laskiessa, Jep Jep.

ke 27.07

Päivä oli lämmin ja vauhtia ihanat kaksi solmua. Melkein kaikki olivat kannella nauttimassa auringosta, kunnes moottori käynnistettiin ja piakkoin saavuimme Utön laituriin. Kello oli 18:46. Utön söpö pieni K-kauppa, joka sulkisi 14 minuutin kuluttua, täyttyi Helenalaisista ja tyhjentyi jäätelöstä. Illalla veneellä uitiin ja hypittiin keulasta ja liu'uttiin liaanilla. Saunaankin pääsi (suihkusta tuli vain kylmää vettä) ja veneellä soi muumit.

Aamupalan jälkeen matkamme jatkui kohti Maarianhaminaa. Tänään on onneksi enemmän tuulta.

ti 26.07

Merellä majakat loistivat öisessä sumussa ja kurssi pidettiin Tukholmaa päin.Öisellä merellä oli hyvin kosteaa ja kylmää, vaikkakin pukeutumisella oloon pystyi vaikuttamaan. C-vahti vuorotteli ruorissa puolen tunnin vuoroin ja valppaana olo sai kyllä ajan kulumaan. Helenan miehistö pääsi todistamaan hienoa auringonlaskua, kun muuten sää oli sumuista ja epäselvää. Aamu kului samoissa merkeissä kunnes aurinko tuli esiin lämmittämään ja seuraavalla vahdilla olikin jo lokoisemmat oltavat. Päivällä matka jatkui Utö:n majakkasaarelle

ma 25.07

Helsinki

Helteinen kiireinen maanantai päivä kun täyteen buukattu Helena, crew 27 henkeä valmistautuu nuorisopurjehdukselle.

Purjehduksemme ensimmäisenä päivänä kuunari Helena odotti innokkaita nuoria purjehtijoita aurinkoisella Katajanokalla. Puoleenpäivään mennessä kaikki olivat saapuneet paikalle ja saimme kunnian olla Ylen ruotsinkielisten uutisten aiheena. Alusta kuvattiin ulkoa ja sisältä, ja kipparimme sekä kaksi ruotsinkielistä nuorta antoivat haastattelun toimittajille. Nautimme herkulliset lihapiirakat vielä ennen laiturista irrottautumista. Olimme matkassa kello 14.10. Purjeet nostettiin Harmajan majakkaa sivuuttaessa, ja niillä päästiin loppupäivä kryssien. Tuuli tyyntyi puolenyön jälkeen ja moottori käynnistettiin yhdeltä yöllä.