Turku-Halmstad

Keskiviikko 21.06.2017 Turku
Klo 13.55, lähtö Aurajoesta

I-vahti

Lähdettiin noin kaksi tuntia myöhässä Aurajoelta. Utön ja Turun välisellä matkalla tuuli oli kova, joten se nopeutti matkaa ja samalla myös vaikeutti aluksen ohjaamista. Matkalla opimme Helenan perusasioita.
Illalla yhdeksän ja kymmenen välissä saavuimme Utön satamaan. Lähdimme tälle matkalle, koska halusimme arvokasta purjehduskokemusta. Tältä matkalta toivomme paljon purjehtimista, sekä hyvää säätä.


Torstai 22.06.2017 Utö
Klo 09.30 irroitettu köydet

I-vahti

Utöstä lähdimme suoraan avomerelle kohti Visbyytä. Matkalla mainingit ovat keinuttaneet laivaa, joten moni on sairastunut meritautiin. Avomerellä opettelimme laivan purjeet, vinssin käytön, solmuja ja koilaamisen. Tällä hetkellä tuulen nopeus on noin 6 m/s ja laivan nopeus on 7 solmua.
Matka etenee hyvin ja huomenna saavumme Visbyyhyn.

T. Aleksi, Juho, Jonathan & Andrei

 
Torstai 22.06.2017 Visby  - Bornholm

IV-vahti

Osa vahdista heräsi tänä aamuna vähän ennen neljää. Purjehdimme Visbyyn suuntaan parhaimmillaan 6,2 solmun nopeudella upea auringonnousu perässämme. Merivahdin jälkeen osa vahdista meni takaisin unten maille. Herättyämme saavuimme Visbyyn kauniiseen kaupunkiin. Vapaa-aika alkoi laitettuamme aluksen edustuskuntoon ja kapteenin hyväksyttyä työmme tuloksen. Suurin osa miehistöstä lähti heti juoksujalkaa kaupungille.

In the evening at Visby harbour, some of us visited the sail training vessel moored off Helena's stern. SSS Greif is a steel schoonerbrigg with LOA 41 m and was built 1951 in Greifswald, Germany. She sails with a crew of 5 + 10 and max. 30 trainees. Visby Old Town, one of of the Hanse cities, with its cozy, unrushed atmosphere and the Middle-Ages buildings was another beautiful sight to see today.
 
t. Jose, Ville & Silke
 

Perjantai 23.06.2017

III-vahti

Myöhemmin illalla söimme Juhannusaaton kunniaksi mm. uusia perunoita, makkaroita ja jälkiruuaksi Ahvenanmaan pannukakkua. Ruuan jälkeen monet lähtivät vielä viettämään iltaa Visbyn vanhaan kaupunkiin. Heräsimme lauantaiaamuna normaalia myöhemmin juhannuspäivän takia. Herättyämme söimme hyvän aamiaisen, jonka jälkeen osa matkaajista lähti vielä käymään pikaisesti kaupungilla. Lähdimme satamasta noin klo 12.00 kohti Stora Karlsötä. Matka kestää noin viisi tuntia ja merenkäynti on kovempi, kuin aiempina päivinä. Ehdimme syödä lounaan ennen matkalle lähtöä. Matka taittuu nopeasti 10 solmun vauhdilla. Toisaalta isompi aallokko ja tuuli vaikeuttivat siivousta huomattavasti, mutta kyllä sekin saatiin hoidettua.
 
T. Anna, Elli, Sara ja Sanna
 

Lauantai 24.6.2017- sunnuntai 25.6.2017

II-vahti
 
Lauantaina lähdimme lounaan jälkeen Visbystä kohti Stora Karlsötä. Matka oli aika tuulinen ja aallot hakkasivat lujaa kannelle. Huonosta säästä huolimatta pidimme oikein hauskaa kannella ja pääsimme seisomaan ihan keulaan asti lifelineilla. Lähes kaikki olivat aivan läpimärkiä, mutta se ei menoa haitannut.
Pääsimme noin klo 19 aikoihin määränpäähämme, mutta huonon sään takia jäimme vain hetkeksi ankkuriin ja söimme päivällistä, jonka jälkeen jatkoimme matkaa kohti Rönneä. Matka jatkui tuulisena ja moni nukkui kannella tai salongissa. Purjehdimme koko yön ja seuraavan päivän ja sitten vielä toisen yön. Ilma on koko ajan pysynyt melko samanlaisena, tuulisena ja pilvisenä. Ruoanlaitto on hankalaa ja sisätiloissa oleskelu aiheuttaa joillekin huonoa oloa, mutta onneksi meillä on täällä hyvä porukka, niin ei haittaa vaikka välillä kokisi huonoa oloa tai väsyttäisi :)  
 

Maanantai 26.06.2017

I-vahti
 
We were still sailing to the island of Bornholm, Denmark. Our next destination was Ronne — the island's capital. Crew and practicants were doing their usual job on the deck: keeping a lookout and steering, as well as in galley: cooking food and cleaning up. But this time all theese everyday duties was done in pretty rough weather conditions: ship was heavily rolling. The most popular free time activity is now sleeping everywhere, where it seems to be possible. Finally, at afternoon piece of land where we were heading was seen. This fact encouraged people, who became a little tired of almost two days of non-stop rolling. Weather also taught beginner sailors some lessons, for example, that stuff in cabins should be secured if you don't want to find thing all over the place:)
 
The most famous sleeping places during these 2 days and nights In the 1st place is the messhall, there is enought space for 5 persons to sleep and it is convenient place to sleep as food and other stuff are close enought. 2nd place is the upper mess, as it has clean atmosphere and is connected to the deck, also it is less likely to get seasick in there when one goes upright position. The upper mess's limitations are extremely limited space to sleep at. In the third place is on the weatherdeck's sitload, That place is spacious and you will not upset your stomach but this place has few conditions, one is the coldness of the night and wind and the second is the occasional water/rain.

 
Tiistai 27.06.2017 Course towards Bornholm

IV-vahti

Stormy conditions continued. In the previous night at 3am, the appearant wind reached a max. of 18 m/s, with constant, very strong gusts. Well on course, Helena shot over the sleet-grey, foaming sea like an arrow, but when thrown off sideways or luffing in a gust, she violently fought the helm and crashed into the oncoming waves. Sometimes her bows dipped so deep that her navigation lights shone brightly from below the water! Given the high headwinds, Rönne turned out to be too far a destination, so we overnighted in a cute, industrial fishing harbour called Nexö. The bakery at the local supermarket is worth a visit for its wonderful traditional cream cakes & strawberry chocolate pies. Helena was greeted by several yacht crews who had taken shelter from the storm. In the morning, a new guest arrived: 3-masted Kapitan Borchardt, a Polish sail training vessel also on the way to Halmstad for The Tall Ships' Races. She'll be our mooring neighbour in Szczecin harbour.
 
T. Silke, Ville and Jose