Kotka-Turku

Maanantai 03.07.2017

Halmstad
Klo 15.20 Irrotettu köydet ja liitytty Sail Paratiin.
Kovaa kryssiä ja sadekuuroja.
Klo 01.00 Ankkuroitu Helsingöristä etelään.
 Postilaatikosta suurimmalle osalle miehistöä tippui kotiin lappu, jossa kerrottiin mahdollisuudesta hakea mukaan Kuunari Helenan kesäpurjehdukselle. Reissulle oli myös mahdollista ostaa oma paikkansa nettisivujen kautta. Tässä tapauksessa reissussa oli kyse Kotka-Turku purjehduksesta, jolloin alus saataisiin kisajaksojen välissä siirrettyä seuraavan kisapaikan läheisyyteen.

Mukaan reissuun pääsi viisi henkilöä päällystöön ja 21:sta koostui oppilasporukka. Oppilaat tulivat reisuun eri puolilta Suomea. Oppilaista muodostettiin neljä eri ryhmää, jotka numeroitiin 1-4. Samalla nämä ryhmät toimisivat vahtivuorossa kannella: aluksen ohjaaminen ja purjeiden säätäminen; ja aluksen sisällä: siivoaminen ja ruuanlaitto. Päällystö koostui seuraavanlaisesti: päällikkö, perämies ja kansimiehet (kaksi osaavaa koneiden käsittelijää).

Lauantai 15.7.2017 Kotka

Kuunari Helena odotti Kotkan satamassa suurinta osaa miehistöä. Miehistö saapui alukselle klo 14.00 mennessä, jonka jälkeen pääsimme aloittamaan alkuinfon. Sen jälkeen saimme vapauden tutustua the Tall Ships Races -kilpailualuksiin tai/ja käydä merimuseo Vellamossa. Illan kruunasi upea ilotulitus jonkalaista Suomessa harvoin pääsee näkemään.

Sunnuntai 16.7.2017 Kotka–Tallinna

Yö oltiin vietetty Kotkan satamassa. Kello 14.15 Kuunari Helena irroitti köytensä Kotkan satamasta ja lähti paraatin kanssa liikkeelle. Isot upeat purjelaivat kulkivat yllättävän lähellä toisiaan vieläpä törmäilemättä. Myös pienempiä veneitä näkyi kulkevan laivojen mukana. Merivartiosto Turva -alus oli myös merellä seurailemassa tilannetta. Koko päivä, ilta ja yö meni merellä. Ensimmäisestä purjehduksestamme tuli näin yöpurjehdus. Osalle tuli myös meripahoinvointia ja lisää valvomista yövuoron osuttua kohdalle. Majakat auttoivat ohjausta kohti Tallinnaa.

Maanatai 17.7.2017 Kotka–Tallinna

Saavuimme Tallinnan vanhan kaupungin satamaan heti klo 10.00 jälkeen. Saimme vapaata aikaa kierrellä Tallinnassa omaan tahtiin. Sataman rannalla oli meriaiheiset markkinat menossa. Päivän aikana olimme mm. merimuseossa eli lentosatamassa, kaupungilla, kiertoajelulla, jazzeilla, markkinoilla ja vanhassa kaupungissa.

Tiistai 18.7.2017 Tallinna–Hanko

Aamulla jokaisesta ryhmästä pyydettin yksi vahti ilmoittamaan ryhmän (1-4) paikalla olijat, jotta tiedettiin, että kaikki olivat kyydissä. Pääsimme lähtemään Tallinasta noin kuuden aikaan. Matka alkoi sateisena ja laivan sisällekin tuli luukuista hieman vesitippoja. Naissaaren ja Viron välillä alkoi kuitenkin aurinko paistaa ja pian myös tuulemaan, joten saimme purjeet ylös. Merelle oli annettu yllätten 12m/s tuulivaroitus. Ulompana merellä alkoi tuulemaan enemmän ja piti alkaa reivata purjeita ja ottaa alas osa.