Wärtsilä Activ Ålandsbanken Turku FURUNO FINLAND

  • STAF Online
  • STAF on Facebook

Ålandsbanken

FURUNO FINLAND

Wärtsilä

Activ

Turku

Danfoss

Danfoss

TSR Turku

Turku

STI

TSR Kotka

K1253

31.1.2015
 
Legi on nyt takana ja Helena Fort St. Louisin satamassa. Eilen nautimme yhteisen päivällisen maissa, mikä oli piristävää vaihtelua. Ei tosin sillä, ettei laivalla olisi saanut maukasta ruokaa, päinvastoin, se on ollut oikein maukasta. Laiva on tyhjentynyt vanhasta porukasta, joskin Erkki seuraavasta porukasta on jo ehtinyt saapua. Sekä tietenkin uusi kapteeni, sillä Bena palaa legin jälkeen Suomeen ja tilalle tulee Esko.
Itse jatkan vielä seuraavalle legille, mutta en halunnut erota vielä matkakumppaneistani, ja kävimme pienellä porukalla tutustumassa Loterie Farmin luontoon Pic Paradisin alueella.
 
Kaipa tässä pitäisi summata vähän ajatuksia legistä. Ensimmäisenä tulee mieleen, että porukka toimi hienosti. Kiitokset kaikille ja tietenkin myös miehistölle. Matka Brittiläisille Neitsytsaarille oli antoisa ja nähtävää riitti, vaikka matka saarille olikin melko pitkä näin lyhyelle legille.
Samalla matkapurjehdus yöllä oli myös varsin antoisa kokemus, erityisesti palatessa kirkkaalla kuutamolla. Voisihan tähän kirjoittaa vaikka mitä lisää, mutta päättyköön nyt tämän legin blogi tähän.
Jani



30.1.2015
 
10 vinkkiä merivahdin piristykseksi
 
Kapteeni on juuri antanut kurssin Virgin Gordalta kohti Saint Martinia.
Matkaa on linnuntietä vajaat 100 merimailia, ja kun ottaa maisemareitin, kuluu aikaakin vähintään 24h. Mitä puuhata pitkien tuntien ajan, jotta tylsyys ei pääsisi iskemään? Tässä ykkösvahdin 10 vinkkiä.
 
1. Jos olet ruorissa, katso kuinka paljon saat käännettyä kurssia sivuun ennen kuin vahtipäällikkö huomaa.
2. Lyö vetoa säästä. Sataako vai paistaako tunnin kuluttua? Tuuleeko vai onko tyyntä? Lopputulos on vähintään yhtä satunnainen kuin ruletissa.
3. Vyyhteä joku köysi.
4. Avaa köysivyyhti.
5. Opettele paalusolmu.
6. Opettele uudestaan paalusolmu. Ei sitä kerralla opi.
7. Huuda ”Valaita!” tai ”Delfiinejä!”. On tietysti hienoa bongata näitä oikeastikin, mutta on myös ihan viihdyttävää seurata, kuinka nopeasti ihmiset onnistuvatkaan kömpimään ulos kannelle.
8. Purjehdi kohti vastaantulevaa risteilylaivaa ja veikkaa, väistääkö se ensin niin kuin kunnon konealuksen kuuluu.
9. Yritä saada selvää VHF-radiosta tulevista viesteistä. Monesti jo kieltäkin joutuu arvailemaan, mutta onpa sieltä kuulunut vain lievästi murteellisella suomen kielelläkin: ”Jos ei sauna, viina ja terva auta...”
10. Mieti, kuinka kylmää kotona onkaan juuri nyt.
 
I-vahti



29.1.2015
 
Luksuselämää Karibialla. Lyhyen siirtymän jälkeen ankkuri laskettiin Bitter Endin kirkkaisiin vesiin, jossa yö sujui jahtien valojen loistaessa tähtiä kirkkaammin. Saba Rockin cocktailit testattiin maukkaiksi, vaikka Rum Punchin rommi maistuikin epäilyttävän vähän, ja Mount Gayksi mainostettu suora rommipaukku maistui epäilyttävästi viskiltä.
Lisäpisteitä paikalle kuitenkin melko päräyttävästä sijainnista ja mereen sijoitetuista valoista, jotka helpottivat kummasti kalojen bongausta. Aika iso akvaario siis. Toivottavasti ei häiritty kalojen yöunia.
 
Seuraava päivä alkoi vähän samaan malliin porukan hajaantuessa tutustumaan Bitter End Resortin tarjontaan ja läheisen hiekkarannan snorklailumahdollisuuksiin. Resortin tarjonta ei ollu kovin kummoinen, mutta sijainti kyllä varsin kelpo. Onhan tää hieno paikka, vaikka sen aika moni muukin on huomannut.
 
Nyt edessä onkin sitten taas vähän pidempi pätkä merellä, mutta ollaanpahan levänneitä. Tuulet eivät vaikuta kovin suotuisilta, mutta eiköhän tässä ajoissa perille päästä.
 
Bongattu: Pelikaani (sekä sen nappaama kala), paljon tunnistamattomia kaloja (joukossa joitain pieniä haita), sekä Saba Rockin akvaarioaltaassa mureena.
 
III vahti


28.1.2015

Legi jatkuu suotuisien tuulien merkeissä. Eilisen Norman Islandin yöpymisen ja snorklailun jälkeen siirryimme Tortolan Port Purcellin kauppasatamaan seuraamaan konttisataman vauhdikasta iltaa ja yötä kaikkine lisämausteineen, dieselin katkusta konttinosturin mekastukseen. Norman Islandin snorklaus kirkkaanturkoosin veden sisässä hämmästytti ainakin näin ensikertalaista: sitä kaiken kirjavien kalojen määrää ja väriloistoa.
Eikä yhtään suolavesi kirvellyt silmiä tai maistunut suussa. Bueno :)

Illalla kävelimme Road Towniin tutustumaan kaupunkiin. Ja myöhemmin illalla osa käveli myös takaisin Helenalle, osa palasi dingillä... perät märkinä.

Aamu olikin sitten vähän myöhäisempi, aamiainen vasta kahdeksalta.
Kauppareissu tehtiin neljään pekkaan eli ruokavarastoja täydennettiin ja kannettavaa riitti, ihanaa – paljon tuoretta vihreää! Sitä ennen kaappi täyttyi jo vikkelien pikku jalkojen toimesta nestemäisistä tuotteista.

Ja taas siivottiin, jengi lähti maihin kukin omille teilleen, joten siivouspalvelu sai touhuta rauhassa pinkkien rättien ja hanskojen kanssa.
Kiitos heille.

Bongattu: albatrossi  (ainakin meidän mielestä) ja varma havainto kymmenen eri silmäparin varmistamana merikilpikonna. Bongattu myös muutama Pain Killer ja Rum Punch. Mutta vesipulloja etsitään edelleen, vain muutama epävarma havainto ….

II vahdin Taina, Tarja, Heikki ja Annamari



BK1253
26.1.2015

Legi lähti käyntiin Kuunari Helenan etsinnällä Marina Fort Louisin satamasta Marigotissa. Kaikki löysivät paikalle ajoissa, ja käytännön haasteisiin tutustuminen alkoi. Kuten miten vessaa käytetään? Miten mahduttaa ihmiset tavaroineen pieniin hytteihin? Miten olla jättämättä sormia vinssin väliin? Miten vyydittää köysi?

Erittäin pikaisen perehdytyksen jälkeen olikin aika lähteä liikkeelle, sillä matka Brittiläisille Neitsytsaarille ei taittuisi yhdessä päivässä.
Matka alkoi siis haastavalla yöpurjehduksella, ja merenkäyntiäkin oli sen verran, että osa ei päässyt kannen alle koko yönä, ja harva muistakaan nukkui kovin hyviä yöunia. Aamu kuitenkin sarasti komeasti, ja pian oli myös maata näkyvissä, kun lähestyimme Virgin Gordan saarta. Havaintoja:
isopurje painaa melko paljon (260 neliömetriä kangasta kuitenkin nousi mastoon lähes koko miehistön voimiin). Lämmöllä muistelemme myös jiippaamista, jota yön pimeinä tunteina piti harrastaa muutamaan kertaan.
Solmuistakin on sovellettu jo monen monituista erilaista versiota. Myös suunnan pitäminen osoittautui kaikessa yksinkertaisuudessaan yllättävän haastavaksi pilkkopimeässä. Myös preventterin saaminen vyyhdille niin, että se ei ole solmussa eikä kosketa hytin kattoa onnistui jo kolmannella yrittämällä. Lisäksi onnistuimme välttämään suurimman osan mastosta pudonneesta tutkaheijastimesta.

Aika paljon tietoa pienistä puroista on jo kertynyt, ja jotain ehkä jää päähänkin muutaman toiston jälkeen. Toistoja kyllä tulee, sillä melko paljon me noviisitkin (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta).

Bongattu tänään: Erilaisia kooltaan, lentokorkeudeltaan ja väritykseltään poikkeavia lintuja, bioluminenssia aiheuttavaa planktonia (jonka hehku johtuu luotettavan ja korkea-arvoisen lähteen mukaan Bioluvilin liiallisesta käytöstä rannikolla), laivan kanssa pitkin aamua ja aamupäivää kisanneita delfiinejä, sekä parvi lentokaloja (joista yksi päätyi kannellekin... ei kuitenkaan lounaalla tarjottuun kalasoppaan).

III vahdin Outi, Jani, Timo



© STAF Suomen Purjelaivasäätiö | Site Engine By Megative Tmi